HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 AKG K501/K601/K701 jämförelse

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
silvervarg Posted - 2006/06/13 : 22:16:54
Idag kom jag mig äntligen för att lyssna och jämföra AKG's 3 öppna toplurar. Dvs deras tidigare topmodell K501 mot nykomlingarna K601 och K701 som båda kom i slutet på förra året. I praktiken kom de betydligt senare.

Tyvärr var K601:orna inte helt inbrända (dvs för lite använda) så vissa reservationer måste göras i testet.

Jag testade i butik och ganska ovetenskapligt. Använde lite utvald musik och testskiva med ensilda toner, tonsvep m.m. för att verkligen kunna kritiskt granska lurarna på så kort tid som möjligt.
Tidspressen bestod i att testet måste hinna utföras medans min 1åriga dotter sover i barnvagnen bredvid lyssningsplats. Jag klarade av testet på ca 1 timme och kännde mig då klar.

Förändringar har gjorts både på utseende och internt, dvs transducer elementen.

Vi börjar med lyssningen:
I basen så tappar 601 och 701 inte alls lika brant som 501, så här finns en klar förbättring. Lågbasen verkar något bättre på 701 än på 601, men skillnaden är marginell och så lågt i frekvens att den sällan kommer att märkas (<30Hz). På riktig musik kunde jag inte märka någon skillnad mellan 601 och 701 i basen. Mot 501:an märker man dock att det är lite bättre punch. I musik främst 40-60Hz, och det är ganska lågt, så välj musik med omsorg för att höra detta tydligt.
Jag förväntade mig mest förändringar i basen, så mycket tid lades på lyssning just i basområdet.

Mellanregistret granskades inte närmare. Skillnaderna melan lurarna är mycket små om de ens finns. Jag tror att noggrannare mätmetoder behövs för att märka om några skillnader finns.

Topregistret (diskant) är något som i princip alla lurar har problem med i varierande allvarlighetsgrad, dvs alla märken jag har provat.
601 och 701 har ungefär samma typ av brister som 501:an, men de är lite mindre vassa, så dessa brister är lite mindre framträdande än 501:an, alltså en liten förbättring av produkten här.
601 var en aning vassare än 701:an, men jag tror att detta enbart beror på för lite inspelningstid, så troligen är lurarna helt identiska i diskanten.

Komfort:
Tyget i kuddarna som ligger an mot örat är av helt annat material än i 501-lurarna. Det nya materialet känns precis som det material som används i BeyerDynamics toplur (DT880). Mycket mjukt och behagligt och kommer säkert att ge långa lyssningspass utan obehag. Det ser dock inte lika litstarkt ut som materialet i 501. Om man väl lyckas slita ut ett par kuddar så är nog inte nya kuddar så dyra.
Bandet över huvudet är utbytt till ett helt annat material. Jag är inte säker på att jag tycker att detta byta verkligen är en förbättring. Kanske är det för att spara 1 gram i vikt? Konstruktionen är densamma som på 501:an, men utseendet är lite förändrat på bandet och upphängningen för att ge sken av att det är en modern konstruktion. Lyckligtvis har de behållit samma perfekta konstruktion som tidigare modell.

Sladden:
601 och 701 har identisk sladd. Den är grå och lite tjockare än 501:ans samt att de har en 6.3mm propp i änden. 501:an har en väl tunn kabel och 3.5mm propp med adapter till 6.3mm.
Dvs en klar förbättring av kabeln som verkligen behövdes. Jag har läst om kabelbyten på 501:an som ger mycket bättre lågbas, så troligen är just bytet till en tjockare kabel som gjort den största förbättringen av konstruktionen.
Genom att låta seriösa lurar ha 6.3mm proppen i original så slippen man adaptrar och får färre kontaktövergångar vilket teoretisk är bättre för ljudet.

Utseendemästigt så är 601 och 701 rundare i utseendet än 501:an och har lite modernare look. 701:an har iPod-liknande vit glansig färg som jag personligen tycker är riktigt ful. Lite av en modefärg tror jag, så om 5 år kanske det inte är så roligt att ha en lur i den färgen.
601:an har mer klassisk färg och mer tidlöst utseende.

Priser: Billigaste pris med frakt enligt pricerunner
K501: 1426:-
K601: 2315:-
K701: 3334:-
Pris i butik är förståss högre, men för att inte favorisera någon butik så känns det mest objektivt att ange priser på detta sätt.

Slutsats och personlig reflektion:
Visst har AKG gjort ett par nya toplurar. De märks tydligt att de har jobbat med att bevara kvaliteterna i K501 och har putsat lite på dess svagheter och uppdaterat till ett modernare utseende.
Prisskillnaderna är så stora att K501:an är den klart mest prisvärda luren. 601:an och 701:an är väldigt lika. Man får lätt känslan av att man får betala 1000:- för att få samma lur i iPod-vitt.
Personligen kan jag mycket väl tänka mig att köpa K601, men jag skulle undvika K701.
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
silvervarg Posted - 2006/06/21 : 13:08:23
Hemma har jag en M³. Konstruktion av förstärkaren har Miss Palmer gjort och konstruktion av strömdel samt montering har jag gjort själv. Det är i och för sig en extremt kompromisslös konstruktion, men jag har hört flera andra förstärkare av enklare konstruktioner som jag tycker låter nästan likvärdigt.

Jag vet inte vad MF X-can använder för volympot och intern konstruktion, och det kan möjligen vara just detta exemplaret som inte var på topp. En bättre pot hade definitivt varit ett lyft på detta exemplar. Jag försökte dock se förbi eventuella brister hos soure, kablar och lurförstärkare och koncentrera mig på skillanderna mellan hörlurarna som jag skulle testa. Jag har tidigare lyssnat på X-can och inte upplevt lika tydliga brister. Det kan antingen bero på att detta exemplar var sämre eller på att jag nu kännde hörlurarna mycket bättre än jag normalt gör vid lyssningar.

Jag använder förståss min lurstärkare, så jag är inte så pigg på att låna ut den, i alla fall inte något längre tag. Däremot så har jag lite lösa funderingar på att ordna en hörlurslyssningsträff hos mig till senhösten/vintern om intresse finns. Det går förståss bra att komma förbi innan dess om du vill lyssna. Men det tar vi via PM.
karlstorck Posted - 2006/06/20 : 13:09:41
Lite ovanligt med en så negativ inställning till MF X-Can. Den brukar i alla fall anses hygglig. Vad har du hemma? Man kanske skulle låna den nån gång!

Kalle
silvervarg Posted - 2006/06/16 : 14:20:45
quote:
Vilken förstärkare användes?

Musical Fidelity X-Can någonting. Detaljeringsgraden var inte på topp och kvaliteten på volymkontrollen lämnade mycket att önska. Inställningsmöjligheter saknas helt, både på gott och ont.

CD-spelaren (en H/K som jag glömt nummret på) hade okej ljud, men jag tyckte inte om displayen alls. Vid lyssningstest så vill jag absolut se hur långt jag spelat på låten hela tiden, och det gick visst inte alls. Det visades bara 2 första sekunderna. Mycket irriterande.
Dessutom var höger/vänster kanal omväxlade när jag började, men det upptäckte jag direkt vid lyssning. Undrar hur många stackare som innan mig lyssnat på hörlurar med felkopplad source *ryser*.
karlstorck Posted - 2006/06/16 : 06:50:53
Vilken förstärkare användes?
silvervarg Posted - 2006/06/15 : 14:42:41
Kul att jämförelsen uppskattades av några. Det är inte så ofta jag gör ordentliga jämförelser, men de få tillfällen det sker så kommer jag att fortsätta skriva om det.
Tyvärr så var jag för lat för att ta med min hörlursförstärkare så jag fick hålla till godo med butikens egna hörlursförstärkare (som jag inte var imponerad av).

Till Karlstorck: Det skall vara en del skillnader mellan 601 och 701 på papperet, men dels var 601:orna inte helt inbrännda och dels hade jag inte mätutrustning eller ordentligt med tid för en full utvärdering.
Skillnaderna var i alla fall mycket mindre än jag hade trott, och med små skillnader låter jag utseende och pris avgöra.

till to_aperion: Kommenterar i din "heorlursrecept"-tråd.
karlstorck Posted - 2006/06/15 : 06:14:38
Bra genomgång. Själv jämförde jag aldrig med 601'orna utan gick direkt på 701'orna, vilka nu pryder hemmet :-) Jag är väldigt nöjd med dem, men kanske skulle jag varit mer nöjd (pris-prestanda) med 601'orna. Nåväl...

Kalle
to_apeiron Posted - 2006/06/14 : 21:53:15
spaennande, informativt inlaegg

kan du maeta paa lurar? I saa fall blir jag glad om du laeser mina "hoerlursrecept" och kanske maeter foer att se om du haaller med...

haelsn

stefan

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000