HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hur ska jag koppla? X-Fi->EarOne->Lurar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
baernulf Posted - 2006/05/25 : 15:13:37
Tja,
Jag har en liten fråga angående hur jag ska koppla in en EarOne lurstärkare till mitt x-fi kort på bästa sätt?
Det finns ju inga RCA-utgångar på ljudkortet..
Så jag funderar på om man kan koppla en 3.5mm -> RCA på högtalarutgången bak, eller om det är bättre att koppla från hörlursutgången med en 6.3mm -> RCA adapter. Skulle helst föredra det senare alternativet.
Eller finns det kanske nått bättre sätt att koppla in den?
Om nån vet vart de finns bra/billiga (100-200kr) adaptrar från 6.3mm -> RCA så får ni gärna tipsa om det.

/mvh Baernulf
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
baernulf Posted - 2006/05/31 : 19:14:23
sådär idag kom den äntligen med posten :)
Testade att köra den mellan cd-spelaren och försteget. Det verkade fungera finfint.
Nu håller jag på och testar lite vid datorn. Kör nu med en 3.5mm->RCA på "högtalarutgången" på baksidan och det fungerar fint. Funderar på att kanske skaffa en RCA->3.5mm kabel, koppla den på line-out på lurstärkaren och koppla in datorhögtalarna där.
Sen bör den stå på 100 ohms "output impedance" om man kör med HD-650 lurar va?

/baernulf
silvervarg Posted - 2006/05/30 : 11:28:32
Har du datorhögtalare kopplade direkt till ljudkortet?
Jag kör just nu med lurstärkaren kopplad på tape-out på förstärkaren, men det fungerar förståss inte om du kör datorhögtalare direktkopplat. Förstärkaren är så trevligt att den skickar ut line-out från vald källa på tape-out även när tape-monitor knappen trycks in, så jag använder tape-monitor som mute-knapp för högtalarna (dvs inget kopplat på tape-in).
to_apeiron Posted - 2006/05/28 : 22:12:53
om du måste använda splitter--inte helt idealiskt--så gör Monster en väldigt bra/påkostad splitter till två 3.5 som även är bra om man vill vara två och lyssna till en bärbar spelare
to_apeiron Posted - 2006/05/28 : 22:07:59
lineout via kabel e klart bäst

clicktronic är utmärkt! men vilken som helst med rätt phono i ena änden och RCA i andra--adaptrar duger men e klart sämre..

ett bra alternativ om man har bra grejor är att ta en bra RCA-kabel och låta ett proffs löda dit en phonopropp från t ex Neutrik i st f RCA i ena änden


baernulf Posted - 2006/05/25 : 19:57:59
ahh en sån kanske man kan satsa på ja, tack så mkt för tipsen cebo
cebo Posted - 2006/05/25 : 19:54:55
Aux-in är för t.ex Skivspelare. Men om du vill slippa trassla bakom datorn, så kunde du kanske använda dig av en grenkontakt för 3,5 mm kontakt, t. ex. en sådan här, fast denna var lite kort, jag tänkte mig en lite längre som du kunde ha vid sidan om datorn och växla emellan eller om du kan stänga av högt. resp. lurstärkare, för du ska nog inte köra med bägge samtidigt, beroende på olika ljudvolymer.

http://www.kjell.com/content/media/images/items/39095.jpg

Lycka till med Lurstärkaren och hoppas det blir den förbättring du hoppas på
baernulf Posted - 2006/05/25 : 18:48:39
det verkar inte finnas några RCA-utgångar, finns dock RCA kontakter men det står "aux-in 2" vid dom så de borde väl inte gå att använda..
Sitter fortfarande och väntar på EarOne förstärkaren. hoppas den kommer imorn :)
cebo Posted - 2006/05/25 : 18:16:42
Men du kan ju använda hörlursutgången som finns på X-Fikortet. Men jag tror nog också som du, att det blir bättre ljud med lurstärkaren.

Har du kollat i manualen, så du inte har missat någon utgång? Tyckte att det fanns en massa in- och utgångar på X-Fi.
baernulf Posted - 2006/05/25 : 17:33:06
Tackar cebo,
Kanske får bli att koppla den på 3.5mm lineouten då. Lite jobbigt att den sitter bakom datorn bara, då måste jag hålla på och byta när jag ska lyssna på högtalare istället.
cebo Posted - 2006/05/25 : 17:10:59
Jag kollade upp det, och det finns tydligen 6,2 mm hörlursuttgång på X-Fikortet, men du ska nog använda 3,5mm lineout om du ska koppla in hörlursförstärkaren, för det är lågnivåsignal på denna utgång.
På hörlursutgången, så är signalen redan förstärkts lite.

Mitt råd är att om du ska använda hörlursförstärkaren, så skaffa en sådan kabel eller rca-3,5 mm adapter (tror att det finns sådana).
baernulf Posted - 2006/05/25 : 16:28:10
ja det stämmer cebo, tänkte faktiskt på en kabel, adapter är väl fel ordval kanske.
Men skulle helst vilja koppla den från hörlursutgången och det är en 6,3mm plugg.
cebo Posted - 2006/05/25 : 16:15:39
Det är nog en 3,5 mm- RCA kabel du ska ha, ex. clicktronic är väl en hyfsad kabel för 100-lappen på kjell&Co. Det kanske finns adaptrar också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000