HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 hoerlurskokbok??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
to_apeiron Posted - 2006/05/24 : 23:52:57
skulle vi samla lite erfarenheter roerande hoerlurslyssning?

foereslaar att vi strukturerar lite:

laat oss skilja paa mobilt och stationaert bruk--fullkomligt olika saker tekniskt, upplevelsemaessigt, apparatmaessigt etc

betr stationaert bruk foerslaar jag foeljande moejligen egensinniga utgaangspunkter--foervaentar mig att bli motsagd och ser fram emot ett intressant tanke- och erfarenhetsutbyte:

eufoni i hoerlursvaeg foerutsaetter kabelbundna,oeronomslutande "cans"--och foer det allra mesta saerskild foerstaerkning

(naagon fraagade foer laenge sedan foer att han saknade hoerlursuttag paa apparaten: Oftast men inte alltid aer det kass! Denon har ofta bra uttag--ibland rent foernaemliga--dyrare Sony-prylar ibland, och vissa vintage: Marantz, Sansui--ibland!)

pilla-in-i-oeronen lurar har mycket lite med detta att goera--vad dom aen kostar och heter...(att laegga oerat mot en aelskad maenniskas broestkorg och lyssna till hjaertats slag aer en stor sak--att naerma sig samma fenomen med stetoskop aer en annan sak)

traadloesa lurar--ointressant ur audiofil-perspektiv oberoende av signaloeverfoeringsmetod (bortsett fraan alla uppenbara tekniska problem)

att fraaga sig "vilka som aer baest" aer ungefaer lika meningsfullt som det aer att fraaga sig vilka hoegtalare eller 2-kanalsfoerstaerkare "som aer baest"

AKG, Grado, Audio-Technica, Sennheiser--alla salufoer maanga sinsemellan olika, hoegvaerdiga alternativ i hoerlursfraagan--det aer roligt att jaemfoera, experimentera, byta--exv. beroende paa musiktyp, inspelningens utgaangsnivaa, etc

E det dyrt och av naagot av naemnda fabrikat aer det ofta av bra kvalitet--dock inte alltid! (saerskilt senn har saalt en hel del skraep!)

(sjaelv har jag stoett paa maanga andra fabrikat utan att vilja aega en enda: Sony, Philips, Technics, etc. Foervaana mig genaom att peka paa vilken jag missat!) Koss aer ett saerfall: Mycket bra grejor mobilt--ingen av dem anvaender jag hemma...

hoerlurslyssning aer inte ett substitut foer annan musiklyssning utan en komplementaer verksamhet med maanga egenvaerden...

laat oss kalla det en "acquired taste" (jmf Pacs inlaegg): Att njuta av musik och god mat aer medfoett--att urskilja olika sorters foeretraeden hos baettre moerk choklad, ostron, olika sorters getost, roekig single-malt eller Elsassviner--kul, men inte medfoett...

Vem f-n har sagt att hoerlurar skall vara bekvaema? Paaminner lite om baettre engelska herrskor--klaemmer lite i boerjan, men naer man gaatt in dom byter man ogaerna...

Hur eleganta ear fotraeta skor? Samtidigt aer det foerstaas dumt att med breda svenska foetter foersoeka sig paa en smal italiensk laest..Av bl a saadana skael aer inte Ergo saa kul, tycker jag...Vem lyssnar f oe i hoerlurar 8 timmar i straeck? Jo, vissa proffs ibland...

Slaktare kan vaelja kniv, bilmekanikern vet vilken hylsnyckelsats som haaller maattet--det aer jaetteloejligt att gaa omkring och inbilla sig att studiofolk och musiker har naagon sorts knaeck i lurarna eller att dom haaller tillgodo med sekunda vara bara foer att dom inte koer Senn 650 naer dom framstaeller skivorna vi lyssnar till!

Samtidigt finns haer vissa tekniska svaarigheter och viss spraakfoerbistring: Sjaelv aeger jag flera prylar som branschfolk anvaender som ibland spontant och slumpartat avger vaelljud--men det aer raett svaart: olika stroemmar, fantommatning, xlr, phonopluggar, monosladdar, etc..Alla proffs orkar inte alltid med att foerklara foer alla goer-det-sjaelvare hur man EGENTLIGEN goer...

kolla en glasmaestare kitta foenster--goer sedan om det sjaelv! Eller hur amatoeren undviker att skada sig permanent med en mattkniv eller ett knivset foer koeksmaestare...man ska ha en j-la koll innan man finfoerdelar tomater paa samma saett som en kock!

AKG 271 aer en lyckad inbrytning i deras sfaer aeven om flera verkar foeredra hundrafyrtioettan..kanske foer att den aer smidigare...

terra incognita aer spaennande: Behringer, Alto, Alesis, kanske saerskilt Numark--som laater utmaerkt!

kort signalvaeg aer jaetteviktigt! Hoerlursfoerstaerkare direktansluten till CD-spelare eller dac! (av bl a dessa skael aer det inget kul att hoera vinyl i hoerlurar) Inget annat emellan!

Varfoer aer interkonnektkablar foer denna uppgift inte desamma vi annars vaeljer?? Beraetta naagon! Foerklara du som vet! Jag har provat dyra och feta, ruggiga och normala...ibland tycker jag faktiskt att Clicktronic aer mycket baettre aen Nordost...baest hitintills tycker jag att Qunex 2 aer...raetta mig du som kan!



2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
to_apeiron Posted - 2006/05/28 : 21:23:36
skandinaviska--blir så när jag skriver då jag är utomlands

hemma har jag alla bokstäver--men det e väl bra med lite läsövning?
alla här i världen är ju inte svenskar
JonasY Posted - 2006/05/25 : 09:46:09
Snälla snälla to_apeiron, kan du inte fixa din teckenuppsättning "å ä ö"? Det är så jobbigt att läsa skånska!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000