HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 STAX vs HE60/HEV70/AKG k1000

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Patric Posted - 2006/05/22 : 13:28:29
Hej,

Jag är numera ägare till två ganska bra lurar, HE60/HEV70 och AKG k1000.
Dom låter väldigt olika, Sennheiser drar åt det mörkare hållet medan AKG drar sig mer åt det ljusa hållet. Vilken lur jag föredrar beror väldigt mycket på vald musikstil och inspelning.

Tidigare så hade jag även ett par HD650 och en EAR90. Den kombinationen tyckte jag spelade alldeles för mörkt och odetaljerat, iaf på klassisk musik som jag lyssnar på mest.

För att ta ytterligare ett steg mot hörlursnirvana så skulle jag väldigt gärna prova ett par staxlurar under en tid, helst SRS-4040 kombinatinen

Är det nån som har erfarenhet av både HE60 och någon liknande system som SRS-4040 och kan dela med sig av sina erfarenheter??

22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sango Posted - 2008/04/24 : 23:00:06
Ait, då är jag med. Jag trodde du syftade på HE60 eller HE90 som trådförfattaren nämnde, då framstår plötsligt ett staxsystem som en fis i rymden. :)
Mattias Posted - 2008/04/24 : 21:14:43

Sango. HD650 för 2450kr tycker jag är förhållandevis billigt i förhållande till vad man får. Skall man jämföra mot ett Staxset då får man hosta upp bra mycket mer slantar men så ingår ofta driver också.

/Mattias
sango Posted - 2008/04/24 : 19:12:10
Ljudmakarn i sthlm vet jag säljer stax. De hade signature systemet inne för demo för ett bra tag sedan.
Tar nog in om man är en seriös spekulant.

En annan idé skulle ju vara just en träff. Jag äger själv signature systemet plus omega2 och dom slutna 4070-lurarna. Kommer ihåg att även Basic systemet ägs av en här på forumet.
Jag anmäler mitt intresse till träff i vilket fall. :)
Henmyr Posted - 2008/04/24 : 16:31:33
Finns det någon återförsäljare för STAX i Sverige eller är det bara import som gäller?

Ett lurmöte skulle för övrigt vara mycket intressant.
sango Posted - 2008/04/24 : 15:57:31
Stax är en säregen lyssning helt klart, jag har kört igenom vad dynamiska lurar heter och kommer nog aldrig titta tillbaks.

Mattias: Vart går Sennheisers modeller att få billigt?
Mattias Posted - 2008/04/24 : 11:25:17
Efter att ha lyssnat till Stax kan jag konstatera att min väg pekar klart åt detta håll. Vilken upplevelse
Sen kan jag tycka att Sennheiser modellerna går att få tag på för bra pris.

/Mattias
sango Posted - 2008/04/24 : 01:38:54
jag gör ett försök att lyfta tråden med att kanske väcka ett intresse för i första hand ett Staxmöte, men naturligtvis andra lurar också. Var ett tag sedan.
Intresset för high-end lurar verkar ju ha blivit något större de senaste 2 åren.

//
JMlab Posted - 2006/05/30 : 20:22:53
BosseBula:
Kan gälla andra och då speciellt eoljudare
Patric Posted - 2006/05/30 : 08:59:15
Jag avvaktar med provlyssning nu. Men jag kanske återkommmer om det är OK i höst. Just nu är det nämligen lite lågsäsong för mig gällande lyssning. Det är så mycket annat som måste hinnas med på våren-sommaren. Men jag ska verkligen göra ett allvarligt försök att hitta ett par Stax till hösten.
BosseBula Posted - 2006/05/29 : 22:22:11
JMlab: Speciell inbjudning till stax-lyssning för Patric eller kan det gälla andra?
JMlab Posted - 2006/05/29 : 20:10:13
Jag bor i Malmö
Patric Posted - 2006/05/29 : 09:51:17
JMLab: Självklart är jag intresserad av att lyssna på ett par Stax. Jag bor i Jönköping, vart bor du? Södra sverige är ju ganska stort.
JMlab Posted - 2006/05/29 : 09:40:56
to aperion:
Smak och tycke varierar!!
Visst är kombinationen elektrostater och rör något väldigt speciellt,
högupplöst och "musikaliskt".
Patric:Bor du i södra sverige är du välkommen att lägga ett öra på mina Stax
Patric Posted - 2006/05/29 : 09:01:13
Sango, du har PM.

Tack för alla synpunker! Alltid lika intressant att prata lurar.

Skulle vara intressant att testa Beyer nån gång, den kanske passar mina önskemål. Vad jag vet är att Sennheiser inte gör det, iaf inte deras dynamiska lurar. HE60/HEV70 har ungeför samma klang, men har mycket bättre upplösning tycker jag.

Utan att veta det så tror jag att STAX är nästa lur på närningskedjan för mig. Jag gillar verkligen ljudet från elektrostater, frigjort och öppet.

Vad jag driver mina k-1000 med? Efter ha testat ett par rörisar så testade jag en väldigt billig förstärkare, Sonic Impact T-amp för 1700:-. Den kanske inte är idealisk, men den funkar faktist riktigt bra. Den får duga ett tag eftersom jag mestadels lyssnar på HE60/HEV70 ändå. Sen tröttnade jag lite grann på att frakta hem förstärkare på 20-30kg när denna på 2-3kg kom hem. Dessutom så har den en väldigt hör WAF.
to_apeiron Posted - 2006/05/28 : 21:35:47

det det med "circumaural"--ni har i viss mening rätt, men särskilt bättre stax-modeller brukar ju ofta vara en platt rektangulär yta en bit från själva örat eller?
to_apeiron Posted - 2006/05/28 : 21:32:16
stax ÄR en egenartad upplevelse
själv har jag en enklare stax-kombo som e helt korrekt men kanske inte i klass med det bästa naturligtvis...

allt beror på vad man lyssnar till...
som regel föredrar jag inte "staxljudet"

men Keith Jarrett brukar utvärdera inspelningars kvalitetsnivå i sina
Stax hemma innan skivsläpp(jfr.Jazztimes, okt 05)så det är alldeles självklart att denna egenartade ljudupplevelse har mycket stora förtjänster...

vad man sedan föredrar och inte är ju en smaksak!
JMlab Posted - 2006/05/28 : 11:24:55
to aperion:
Stax är öronomslutande du kan tom vrida dem för att
anpassa dem till dina öron och därmed få en bas med mer tryck i.
Jag har AKG K240,Grado SR60 har även provat HD600 samt HD 650
Sedan provade jag Stax SR 007+SRM 007t och därefter blev valet mycket
enkelt!!Det blev ett sådant setup!Ljudmässigt i en helt egen klass!!
men något orätvist då det ju är en avsevärd skilnad i pris!!
Är lika roligt varje gång man hänger på Staxen på någon som inte hört
dem tidigare ,snacka om haksläpp!!!
sango Posted - 2006/05/25 : 13:42:03
Jag håller med dig to_apeiron när det kommer till K1000. Det är en speciell upplevelse minst sagt. Jag måste dock tillägga att Stax är så "circumaural" en hörlur kan bli.
//A
to_apeiron Posted - 2006/05/24 : 23:03:00


sango och cyber aer ju aficionados paa stax, och den foerre aeven paa AKG 1000

jag aer inte saa foertjust i naagondera--finner sjaelva iden med "earspeakers" helt foerfelad...

tycker ljudtryck saknas i baegge alternativen--trots att det alldeles sjaelvklart aer fraaga om synnerligen kompetenta produkter foer avancerad--i naagon mening "korrekt"--ljudaatergivning...

mycket beror paa vad man vill ha hoerlurar till..iden att haenga mindre hoegtalare paa oeronen e inte min grej...jag tycker att hoerlurar skall vara "circumaural", alltssa oeron-omslutande, eller allra minst utanpaa-oeronen-liggande..
sango Posted - 2006/05/23 : 14:17:17
Jag äger bland annat 4040 systemet och kan mycket väl tänka mig att jämföra, vart håller du hus? Pma om du inte vill skriva här. vad driver du dina K1000 med fresten?
//A
cebo Posted - 2006/05/23 : 08:45:43
Hej Patric!

Jag har heller ingen erfarenhet av Stax, men jag kan delge dig den erfarenhet jag har hittils av hörkurar och hörlursförstärkare.

Jag har Senn. HD600 som jag har haft i många år nu och i början tyckte jag inte alls om att lyssna på musik med dessa. men så började jag att byta kabeln till 600:an, till Clou Red Jaspis. Det blev lite bättre och renare ljud med denna kabel, men jag var inte nöjd ialla fall, så då gjorde jag en egen kabel som blev bra mycket bättre.

Nu har jag även införskaffat MF X-Can hörlursförstärkare och bytt ut rören till denna (Mullard E88CC). Detta blev helt klart ytterligare en uppgradering, det blev så mycket roligare att lyssna med lurar via denna hörlursförstärkare.

Nu till mitt tips, ta och provlyssna Beyerdynamic DT880 (har införskaffat mig dessa också). De är lite mer neutralare än HD600 men vilket ljud. Jag var rädd att de skulle bli för ljusa för mig, men det är lika roligt att lyssna på dessa som HD600. Tänkte att de kanske skulle vara bra tll din lyssning på klassiskt musik.

En annan sak du ska tänka på, är att hörlurar och kablar ska "brännas in", det tar en tid innan de låter helt bra. Vidare så är det också viktigt att man har bra signalkablar och nätkablar.

Sorry för all denna info, men jag ville bara delge min erfarenhet av hörlurlyssnande samt tipsa om DT880.

Hoppas du hittar rätt hörlur till slut.

Hälsn.

Pac Posted - 2006/05/23 : 07:04:20


Tyvärr har jag inga erfarenheter att dela med mig av, men jag tyckte att din jämförelse med HD600 var väldigt intressant eftersom jag sitter med ett par sådana själv. Tack för att du delade med dig.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000