HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Uppgradering av lurarna

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
VA333ES Posted - 2006/05/09 : 19:10:44
Har suttit och funderat på lite uppgradering på hörlurssidan, det handlar framförallt om det bärbara och längre fram den stationära biten.

Vad det gäller bärbart har jag idag Koss Porta Pro, men är ute efter något mer komfortabelt och mer välljudande. Har provat ett par Bose Triport (som ligger i rätt prisklass, 1500 kronor) och gillar dem, de är bekväma att ha på sig (viktigt för portabelt bruk) och låter betydligt renare och mer detaljerat än Portorna. Diskanten är också mer i balans. Dock är det alltid bra med alternativ, därför tar jag gärna emot förslag på andra modeller som är lämpliga. Lurarna ska alltså användas till bärbart spelande så det är viktigt att de passar bra till det ändamålet.

På den stationära sidan är det idag HD600 jag har, är mycket nöjd med dessa, men samtidigt är det alltid trevligt att hålla koll på vad som erbjuds iövrigt. Tycker att Stax elektrostater är spännande (men det verkar lite bökigt att provlyssna dem) men även andra alternativ är tilltalande.

Lite tips på alternativ som kan anses som uppgradering från HD600 vore trevligt.

Elektroniken som jag har (som jag är så nöjd med att jag inte tänkt byta än på ett väldigt bra tag) är Marantz DV8300 och Sony STR-VA333ES.
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
to_apeiron Posted - 2006/06/03 : 02:45:09


silvervarg: jag vet att du gillar stax, jag med ibland, men när du säger om Beyer och Senn att "dock är skärpan högre upp lite sämre" så kan jag inte alls hålla med

det är en annan KATEGORI ljud

om vi tar en ordinär stråkkvartett så vore tulipanaros att kombinera upplösningen hos Stax med den timbre som Stax saknar--men dessa har-- varje gång cellisten kommer in

misstänker att AKG 701 är ett steg i den riktingen--med en bra kabel och kanske en röris...efter sådär 300 timmars burn-in
to_apeiron Posted - 2006/06/03 : 02:30:22
alltså jag tycker vi ska skilja på lurar som är bra hemma (Stax, AKG, Senn 6xx, Beyer Dynamic, Audio Technica, etc) och bärbara lurar

i bägge fallen finns allt att vinna på separat lurstärkare

jag gillar Grado mycket bra (juste till pop,, rock, jazz) men tycker inte de är så himla bärbara...

i de flesta fall kanske halvöppna eller öppna är att föredra i fåtölj, men jfr komm. ovan...i dubbelsäng t ex

Koss som lite bas- och diskantförstärkt (loudness-betonat är kanske en bra beskrivning) kanske inte är så dumt i kollektivtrafiken--portamodellerna är en hel del mera bärbara än Grado--och avsevärt mera lättdrivna

man klarar sig då ofta med bara själva spelaren--om det inte är en alltför AVL-påverkad nyare Sony

en mycket dramatisk uppgradering t ex i Senn 6xx-fallet är en bättre utbyteskabel--köpte en ZU och vägrade först tro att skillnaden KUNDE vara så stor, men det är den...

skulle tro att den nämnda stationära Sonyn eftersom det är en ES är bland de få stationära prylar på marknaden--utöver Denon--som har någorlunda medvetna hörlursuttag
to_apeiron Posted - 2006/06/03 : 02:16:18
slutnare än AKG 271 får man leta efter...bra vid familjeliv..för den som har
John Posted - 2006/05/20 : 19:33:38
På hörlursträffen hos Cyber så hade jag möjligheten att testa Grado, Stax och även AKG mot Sennheiser 650 som jag själv har. Gillade inte Grado. Diskanten var rätt jobbig och kändes konstgjord. Staxarna däremot var helt underbara, men ack så dyra. Vid sidan om Sennheiser så var AKG 271 kul att lyssna på, även om jag lyssnade alldeles för lite på dessa för att riktigt kunna skapa mig någon fast uppfattning. Dom är väl slutna förresten?

/en john som nöjd poppar vidare med sina Senn' 650 och kan nog rekommendera att skaffa en lurstärk istället, kanske en med crossfeed?
mace Posted - 2006/05/16 : 23:03:50
AKG K-271 Studio

img]http://www.akg.com/mediadatabase/pspic/image/96/image1079364451_k271studio4055cb629deb7.jpg[/img]

Isolerar bra oxå

M
VA333ES Posted - 2006/05/16 : 22:34:34
Jag ska absolut kolla upp Stax, enda trasslet är att hitta någon som säljer dem i närheten. De verkar dock säljas av diverse tyska affärer så det får väl bli en "Staxresa" söderut för provlyssning (och ev köp).

På den bärbara sidan börjar det dra ihop sig, har tänkt provlyssna Grado SR-60 och SR-80 under nästa vecka.
DHT Posted - 2006/05/15 : 00:53:50
quote:
det måste till tydlig förbättring mot HD600 för att det ska vara lönt som jag ser det. Den vinst jag är ute efter s.a.s (för att det ska vara lönt som jag ser det) är än högre detaljeringsgrad och ökad klarhet/tydlighet.


Kan rekommendera att du provlyssnar Stax när du har möjlighet.
Deras bättre modeller är ett ganska stort lyft uppåt från HD600 enligt mig. Ingen av de modeller jag haft har visat några som helst svagheter i djupbasen, tvärtom. Någon "tjockhet" och "punch" i basen som många dynamiska lurar har finns däremot inte.
rolandm Posted - 2006/05/12 : 14:08:14
Grados lurar är av öppen konstruktion, mina Philips var bättre på att avskärma utomljuden. Min upplevelse är att Grado var ung som Koss, men det är psykoakustig med i det hela också eftersom ljudet var så mycket bättre så hjärnan verkligen ville lyssna på lurarna och det utanför flöt bort. Men lyssna och hör själv. :)

Hälsar
Roland
VA333ES Posted - 2006/05/12 : 09:21:49
En egenskap som jag får kolla upp är lurarnas förmåga att isolera externt ljud, är det bättre än Portorna är det perfekt.

Jag har funderat på SR80 också, blir till att provlyssna den tillsammans med SR60 och lyssna efter hur stor skillnad det är. När jag köpte stationära lurar provade jag flera, men det var först med HD600 som jag blev nöjd.
rolandm Posted - 2006/05/11 : 23:43:44
Jag var aldrig riktigt nöjd med mina Koss, la ut typ 600 spänn på dem och sen efter några år bytte jag till Philips för typ 300 och de lät dubbelt så bra! (båda har hyllats i Hifi & Musik). Inte lika hög känslighet som Koss, men ett mer välbalanserat ljud som dock drog något åt det varma, gosiga med en rondör till basen. Mina Grado är betydligt öppnare med ett jämnt ljud från bas till diskant och dessutom mer lättdrivna. Samtidigt ett mjukt ljud, går att lyssna länge. Ett alternativ kan även vara Grado SR80, en 400 - 500 kr dyrare än lillebror SR60, men sägs ge mer på alla plan - en "SR60 de luxe".

Hälsar
Roland

VA333ES Posted - 2006/05/11 : 22:09:38
Jag får prova Grado SR60, det verkar vara en riktigt bra lur utifrån vad du skriver.

Problemet som jag upplever med Kossarna är att de ger "loudness"-ljud och att det efter att man levt ett bra tag med dem ges en känsla av grötigt ljud. Har mig veterligen möjlighet att provlyssna Grado SR60 så det blir intressant.
rolandm Posted - 2006/05/11 : 21:37:17
Jag har haft Koss Porta Pro, och jag förstod aldrig varför så många gillade den. När kuddarna började hänga så bytte jag ner mig prismässigt men upp mig ljudmässigt till ett par Philips HP...nånting. 800 tror jag? Stora ljudburgare, härliga öronvärmare och ett ljud med mer bas och gos än Koss orkade ge. Sen började de hänga och slänga, plastiga som de var, så nu kör jag Grado SR 60. Jag är mer än nöjd, jag är lycklig. Detta är himlen.

Lättdrivna, snabba, bra från bas till diskant, öppnare i ljudet än Philips och med fler detaljer än Koss. En helt annan stuns och skärpa än mina tidigare lurerfarenheter. Inte stora, inte små, mellanstorlek vill jag påstå, lätta att ha på, metall håller lurarna på plats. Loveli love.

Jag har testat Sennheiser, minns inte vilket nr den hade nu, det var en mellanmodell. Imponerades inte. Detaljer visst, klarhet visst, neutralt ljud visst, men... saknade stuns, musikalitet, saknade något något... som helt klart bara så självklart fanns hos Grado. Där Sennheiser lät grått, hade Grado färg och en rikedom som glada ballonger i en japansk trädgård med blommande körsbärsträd.
(helt obegripligt att de skruvas ihop i någon källare i NY).

Detta är ingen lur-ing, köp köp köp!
995:-, typ.

Hälsar
Roland
VA333ES Posted - 2006/05/11 : 15:50:45
Vi tar det stationära:

Ljudmässigt är jag tämligen nöjd med mina HD600, däremot är det så att jag funderat på högtalarbyte men också kollat hörlurar i samma prisklass, efter funderande fram och tillbaka har jag kommit fram till att eftersom jag lyssnar mycket personligt s.a.s, hörlurslyssnande alltså, medan högtalarna mest används vid film (där fungerar mina nuvarande ombyggda Luxor riktigt bra) har jag mer och mer glidit över till funderingar i om det är lönt att på lursidan köpa t.ex Grado RS2 eller ett par Stax, d.v.s om det är en lönsam uppgradering. En av anledningarna till funderandet är att jag ev köper en CD-spelare för s.k "sovrumslyssning" i hörlurar samtidigt som jag, om det är ljudmässigt lönsamt, uppgraderar huvudanläggningen på lursidan.

Man kan säga att ljudmässigt ligger mina preferenser mot balanserat ljud, neutralt, men med lagom värme, detaljerat och klart, däremot inte ljust. HD600 låter helt klart bra.

På den bärbara sidan är anledningen till uppgraderingstankarna det faktum att jag upplever mina Koss som lite för energirika i diskanten, nästan åt "loudnesshållet", samtidigt som jag upplever komforten som ickeoptimal när man lyssnar länge.

Bose Triport som jag provlyssnat låter betydligt renare och mer detaljerat, den håller isär informationen bättre och diskanten är mer naturlig, inget essande.

På den bärbara sidan är jag helt inriktad på uppgradering, på den stationära är jag mer avvaktande, det måste till tydlig förbättring mot HD600 för att det ska vara lönt som jag ser det. Den vinst jag är ute efter s.a.s (för att det ska vara lönt som jag ser det) är än högre detaljeringsgrad och ökad klarhet/tydlighet.
silvervarg Posted - 2006/05/11 : 15:22:07
För bärbara lurar så är det lite knepigt att hitta något som är rikitgt bra och så lättdrivet att det blir bra direkt från en bärbar spelare.
Koss Porta pro brukar anses som ett av de bättre alternativen.
Om du tycker om Sennheiser så kanske du skall titta på PX100 och PX200 (har för mig att de heter så). Det är lite av ett byte i sidled, så om det är bättre eller sämre är lite av en smaksak.
Ytterligare ett alternativ är bra in-ear-lurar som nämnts. Är det något du kan tänka dig?
Ännu ett alternativ är att använda en bärbar hörlursförstärkare och då kan man använda mer trögdrivna lurar. Du kan nå bättre resultat, men det blir dyrare och klumpigare. Är detta ett alternativ för dig?

Och så hemma-lurarna: Först måste vi veta vad du uppskattar för ljud.
Elektrostatlurar har lite annan typ av ljud, väldigt klart men ofta lite problem med lågbasen.
AKG (t.ex. K701) har ett klart ljud men tappar något i lågbasen, lite samma typ av problem som elektrostater, men betydligt billigare alternativ.
Sennheiser och Beyerdynamic har topplurar som är trevliga och spelar riktigt bra, dock är skärpan högre upp lite sämre.

En ren uppgradering är förståss till Senn HD650, men skillnaden är inte så stor mot HD600, då anser jag att du vinner mer på att köpa en hörlursstärkare.
Ett byte från HD600/HD650 till BeyerDynamic DT880 eller AKG K501/K601/K701 eller Stax är ganska mycket ett byte i sidled, lite beroende på personlig smak. Stax är kanske det största bytet i sidled du kan göra, och av en del hålls dessa mycket högt. Personligen har jag inga åsikter om Stax då jag inte lyssnat på dem ännu.
Mc Square Posted - 2006/05/11 : 13:47:18
Nu jämför jag visserligen med cdn`s hörlursutgång,men jag har en diy hörlurs-förstärkare på hemlån just nu och det gör en otrolig skillnad på ljudet när jag bytar till lur-förstärkaren...

Har oxå HD600,visst e dem underbara

Den lur-förstärkarenjag lånar innehåller inte mycket,men det är desto bättre kvalitèt på komponenterna - NLE -
Från danska bolaget Dact (www.dact.com heter deras sida.)
VA333ES Posted - 2006/05/11 : 13:12:14
Jag har inte testat med en hörlursförstärkaren (än), däremot upplever jag att det låter bra direkt från uttaget på receivern. Men jag har umgåtts med funderingar på att testa någon lämplig hörlursförstärkare såsom xCan v3 eller liknande.

IEM har jag inte provat, ska kolla upp det, måste dock säga att jag generellt föredrar konventionella lurar men det beror väl delvis på vissa fördomar, eftersom jag sett diverse diskussioner om behovet av EQ-rattande och bass boost för in-earlurar vilket avskräckt. Men om jag förstår saken rätt finns inga sådana problem med kvalitetsmodeller av In-Eartyp.
JonasY Posted - 2006/05/10 : 17:55:36
Har du testat dina HD600 med en separat hörlursförstärkare? Med mina DT880 är skillnaden som dag/natt (förutsatt att hörlursuttaget på din stärkare inte är exceptionellt bra).

Har du testat IEM (in ear monitor) lurar till din bärbara spelare?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000