HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Beyerdynamic DT880 eller DT860?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
marens Posted - 2006/04/26 : 21:52:52
Är det någon annan som jämfört Beyerdynamic DT880 med DT860? Jag tror jag har lyssnat lite kort på bägge men jag kommer inte ihåg vilken som lät bäst. Jag kommer bara ihåg att jag gillade DT860 skarpt.


Jag är nämligen så genomtrött på dåliga portabla lurar så det finns inte. Man får ju tinnitus för mindre. Allt låter skit!

Lurarna ska användas hemma och till mp3-spelare utomhus/kollektivtrafik osv. Har även ett par HD590 som jag är hyffsat nöjd med, men de är lite hängmatta och saknar djupbasen. Dessutom känns de fel att ha med sig ute på något sätt. Fula kanske de är, och att de läcker ut mer ljud än vad som hamnar i öronen.

PX-200 har jag lust att slänga i papperskorgen; vad trött jag är på det färgade ljudet! Ursäkta kraftuttrycken, jag är bara lite less.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
to_apeiron Posted - 2006/05/28 : 22:19:16

slutna lurar måste det vara!

öppna lurar på bussen--då blir andra sura

AKG 271 och Koss 4 AA läcker ö h t inte alls!
andra Koss läcker mycket lite
pilla-in-i-öronen lurar läcker så pass mycket att andras lyssning kan vara klart irriterande--utöver att de långsiktigt torde ha mindre bra hälsoaspekter och i allmänhet inte låter särskilt schysst...
JonasY Posted - 2006/05/25 : 09:53:00
DT880 finns även i en version med 32 ohms impedans (som jag skrev tidigare). Däremot tror jag inte man vill använda öppna lurar typ på bussen. Jag föredrar faktiskt IEM-lurar för mobil användning.
to_apeiron Posted - 2006/05/23 : 23:51:37
jag aeger baada de goda exempel som knoppen naemner och instaemmer fullt med honom

Beyer tar man inte gaerna med--den aer baest hemma, av massor av olika skael

AKG 271 aer utan tvivel det baesta som finns i kollektivtrafik etc--ljudmaessigt helt utan konkurrens...men man ser ju lite lustig ut, och det aer svaart att driva dem med nyare volymbegraensade apparater

de aer utmaerkta ocksaa genom att ljudet staengs naer man tar av dem--t ex naer denna (ur andras synpunkt objektivt betraktade) marsian blir tilltalad

(gamla barbara Sony CD-spelare av baettre modell aer haer vaerda sin vikt i guld--dom har tillrackligt med kraft paa egen hand)

annars behoever man en portabel hoerlursfoerstaerkare--meier-audios portacorda mk II aer foermodligen baest i vaerlden...(tycker jag)

jag har noterat att det finns en prisbillig "booster" (som tillverkas av apple tror jag) till MP3-spelare; kanske kan va naat, men inte provat sjaelv...

KOSS grejor tycker jag aer jaettebra mobilt--jag har inte proevat deras Noiseguard-modeller, men de kan inte gaerna vara lika kass som Sennheisers (jag har ett par av vaerstingmodell, om naagon mot foermodan aer intresserad efter detta inlaegg, PXQZ-millevitten 300 eller naat--vassa, utan noiseguard laater dom som naagot fraan Korea innan de blev en framstaaende industrination...; de reducerar utan tvivel procentuellt sett omgivningsbruset i stor utstraeckning, men det SOM BLIR KVAR i t ex en flygmaskin har vael aldrig varit saa olustigt som det nu aer...)
Knoppen Posted - 2006/05/05 : 14:19:27
AKG K271 Studio är mer lättdrivna och dessutom slutna för bättre ljudisolering. Personligen tycker jag de låter mycket bättre också (än DT880). Mer neutralt. Har ej lyssnat på DT860.
Tobbe_L Posted - 2006/05/03 : 09:35:38
Grado lurar är inte alls fel
Har ett par SR-225 visserligen något moddade (silversladd o Sennheiser kuddar) men personligen så föredrar jag Beyer Dynamics DT-931.
Visserligen så gillar jag ljudet från 931:orna bättre än det från DT-880.
DT-860 har jag inte lyssnat på så där kan jag inte utala mig.
rolandm Posted - 2006/05/03 : 00:12:22
Vänner, jag vet inte om jag har så mycket att komma med här men jag kör med Grado SR60. Den har hög känslighet och ett rent, välbalanserat och fullödigt ljud. Rekommenderas starkt. Öppen design, så visst läcker den ut en del, och kanske jag inte skulle välja den för T-bananen, men luren är lätt - känns knappt att den är på huvudet, sitter helt OK.

Hälsar
Roland
Tobbe_L Posted - 2006/05/02 : 19:48:40
kanske det.
Men den brusar också en hel del.
Går tex inte att använda Shure E3-C (115dB kännslighet) utan att först dämpa dem.
Men men DT-931 med sina 98dB i kännslighet så är det inga problem
j0akim Posted - 2006/05/02 : 18:07:27
Tobbe_L> inte konstigt att du tycker att din iriver driver lurarna bra, den har ju nästan dubbelt så mycket kraft som likvärdiga spelare :)
JonasY Posted - 2006/04/29 : 18:02:23
Kolla www.head-fi.org , många seriösa personer där. Söker du i forumet hittar du garanterat många jämförelser. Lycka till med ditt köp! (Nöjd DT880 ägare, men de kräver en bra förstärkare)
marens Posted - 2006/04/27 : 22:44:39
Jag lyssnar också väldigt lågt, men det beror nog mest på att ljudet är så dåligt i mina portabla lurar så kampen mellan hörbarhet och hörselskador är svår.

Det var bra att veta Tobbe_L då behöver jag inte utesluta dem iaf. Men det lutar åt att det blir DT860 av dessa två då den verkar ha lite öppnare och neutralare klangbalans.
Iaf om man kollar här:
http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/beyerdynamic-dt860.php
Frekvensmätning DT860:
http://graphs.headphone.com/iconGraph.php?graphID=519
Frekvensmätning DT880:
http://graphs.headphone.com/iconGraph.php?graphID=87
Tobbe_L Posted - 2006/04/27 : 17:20:51
Jag har ett par DT931 på 250ohm o jag kan inte påstå att jag tycker att min mp3-spelare (Iriver H140) har svårt o driva dem.
Men o andra sidan så lyssnar jag normalt på väldigt låg volym.
JonasY Posted - 2006/04/27 : 16:51:16
Nya DT880 (årets modell..) kan även fås med 32 ohms impedans. Vad jag vet är DT880 "en bättre lur".
marens Posted - 2006/04/27 : 11:22:28
Såg nu att DT880 har en impedans på 250ohm. Trodde den vad lägre. Det blir nog lite svårt att drivas av en mp3-spelare.
marens Posted - 2006/04/27 : 00:22:50
Problemet är ju hur man hittar ett par lurar som inte låter skit men som är "optimala" för en bärbar spelare. Dessa tänker jag iaf uppfyller vissa kriterier som lagom låg impedans/hög känslighet och att de är halvöppna istället för vidöppna som bra hifilurar annars är.

Har lyssnat på många lurar, både slutna, öppna, billiga och dyra men nästan ingen har låtit riktigt bra av de slutna jag har provat.
j0akim Posted - 2006/04/26 : 23:08:13
jag skulle personligen gå och lyssna på de båda modellerna och se vilken du gillar bäst.

sedan känns det inte som att de är speciellt bra hörlurar till en mp3 spelare, trots att det är bra lurar så tror jag inte det finns en spelare i världen som kommer kunna driva dom fullt ut utan en extern förstärkare. Även dessa lär läcka ut ljud då de är öppna.

men i hemmamiljö så lär de funka klockrent tillsammans med rätt elektronik.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000