HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurs test! BD vs. Senn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
radiuz Posted - 2006/03/03 : 18:14:13
Testade lite hörlurar idag hos Ljudmakarn då jag är på jakt efter nya, kör idag med en X-CAN V3 (ska kompletera med X-PSU V3 senare) samt Sennheiser HD590. Elektroniken bestod utav X-CAN V3 + X-PSU V3 samt en Arcam FJM CD-Spelare. Prövade Beyerdynamic DT990 mot Sennheiser HD650 med skivorna Shiva Chandra - Lunaspice och MidiMiliz - Passages!

Efter ca 15ggr byte mellan hörlurarna så har jag kommit fram till följande. Sennheiser spelar musiken lite mer tillbaka draget, fin diskant men inte samma rymd som beyer. Dessutom är komforten hos Beyer betydligt skönare mot Senn's 650 (enligt mig). Beyer 990 har lite vassare diskant men inte allt för påträngande, däremot upplevde jag hela ljudbilden betydligt större mot Senn! Sen vet nog dom flesta hur bra bas det är i BD lurar, så den biten behöver vi nog inte gå in på :)

Det var väldigt svårt att bestämma sig vilken som var bäst, men i slutändan anser jag att Beyerdynamic DT990 vinner! Komforten är suverän och hela luren osar i kvalité, HD650 var lite för plastiga och fick lätt ont av dom. Sen att ljudet varierar när man ändrar huvudspännet upp/ner på HD650 kändes lite "B".

Summasummarum : Sennheiser HD650 spelar musiken lite mörkare, fin lyster i diskanten och med en betydligt mindre bas, passar nog bra för klassisk musik och dylikt. Beyerdynamic DT990 har en större ljudbild med en mer framträdande diskant (man gillar den eller inte), sedan med en maffig bas och enormt tryck! Dessa lurar passar mig utmärkt för min typ av musik, elektroniskt alltså så folk förstår ;) Fördelen med Sennheiser är givetvis kabelbyte, men jag vill ha det enkelt! På BD går kabeln ut via vänster sida, dessutom var denna kabel tillräckligt lång om man jämför med den skruvade varianten som DT880 har.

Nu blev det dock inget köp, men kanske till helgen! En liten fråga för dom som vet, vilken hörlur är Beyerdynamics referens igentligen? DT880 eller DT990? Ljudmakarn säljer nu ut DT990 för "ynka" 2000kr, riktigt prisvärt tycker jag med tanke på vad man får! Bättre kvalitétslur har jag nog inte stött på faktiskt, sen är ju i princip varje del på denna lur utbytbar om något går sönder.

/Mvh Chrippe
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
to_apeiron Posted - 2006/04/16 : 23:35:20

jag tycker som testaren: BD:s ljud tilltalar mig mera...

Men--komforten håller jag inte med om

jag vill ha tag i en äldre modell av BD:s referenslurar--någon som har tips? Dom hade filt mot skallen i stället för den nyare flashigare varianten--som e direkt obekväm på mitt huvud!

Snilledraget framför alla andra med Senn 650 är enligt min mening "jacket", alltså utskärningen i huvudbygelns anliggning mot huvudets ovansida--fontanell heter det ju hos bebisar...

det där märks rejält efter ett par timmar...
radiuz Posted - 2006/03/04 : 22:07:30
Så som jag kan se det hela, DT880 är halvöppen medans DT990 är helöppen. Jo jag gillar DT990!
Vet inte om det är skillnad med en PSU men det ska jag givetvis testa först själv, borde bli bättre iaf :)
Björn-Ola Posted - 2006/03/04 : 21:37:24
I.o.f.s. är det V1 jag har hemma.
Björn-Ola Posted - 2006/03/04 : 21:36:50
Det blir en stor förbättring med PSU enligt min mening.
Anders47 Posted - 2006/03/04 : 18:54:32
Jag har sett många som föredrar DT 990 just för elektronisk musik, men ta den du tycker bäst om!
sango Posted - 2006/03/03 : 18:54:24
Som svar på din fråga så är det nog 880 som är referensen. Det skrivs mest om den, den rekommenderas före 990 och har än så länge inte fått en ersättare? Jag gillar inte beyer alls så jag vet inte själv, men det är så snacket går runt om på internet.
En fråga, ska du ha X-PSU till bara X-CAN? För vad jag har förstått så är X-PSU bara en smutt låda med 4st likadana nätdelar som sitter i X-CAN. Den används vad jag har förstått om du ska köra fler än 2 enheter. Men det kanske bara är jag ;) Jag hör ingen skillnad själv på min X-CAN med eller utan X-PSU. Provlyssna först och se om du tycker att skillnaden är värd 3500:-.
För 7000:- kan man få mycket stärkare för menar jag(xcan+xpsu). :)
//A

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000