HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vilken mp3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Didde Posted - 2005/10/28 : 14:05:23
Står inför att köpa en ny mp3 spelare. Har tidigare haft en iriver och va mycket nöjd med ljudet. De jag står inför att välja mellan har tillslut blivit Iriver U10, Iaudio U3 och Meizu X6.

Iriver:http://www.irivernordic.com/system/search/product.asp?id=30&container=1&

Iaudio: http://www.iaudio.se/system/search/product.asp?id=16

Meizu X6 : http://www.meizu.se/x6_sv.php

Men har inte lyckats komma på vilken som man ska välja.

Antingen köper man U10 för den innovativa designen och wow upplevelse, samt filmer vilket kanske är mest kul i början. Bra batteritid. men där kan ju skärmen vara lätt att repa. Samt att man måste köpa en docka för att utnyttja alla saker med den.

U3 briljerar med 2x30mW om det nu stämmer samt en färgskärm att visa film på (?)

Meizu är ju ett bättre pris på men ser ut som många andra spelare dock lite snyggare. där har vi en lite lägre batteritid.

Hjälp mig någon att diskutera lite kring dessa.

Thomas
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Straub Posted - 2006/03/15 : 00:49:03
Jag äger både en iAudio och iPod. IAudion har överlägset bättre ljudkvalitet än iPod. Dessutom fler inställningsmöjligheter.
regner Posted - 2006/03/12 : 21:50:28
http://www.mp3mate.se/catalog/product_info.php?products_id=284
regner Posted - 2006/03/12 : 21:48:51
Jag skulle vilja slå ett slag för Monolith MX-7000. (senaste modellen med stöd för lossless)
Jag har personligen aldrig läst något test där monolithen inte har kommit ut som vinnare när det gäller ljudkvalité.

Har själv en 7010 (tillsammans med Grado 325) och är mer än supernöjd!
Björn-Ola Posted - 2006/03/12 : 11:22:26
Det har du kanske rätt i. Men kombinationen låter bättre än med Koss Porta Pro och är det bästa jag kan få till. Det är möjligt att jag borde kopppla via en hörlursförstärkare för att utvärdera bättre.
JonasY Posted - 2006/03/08 : 23:35:22
Kör man HD600 till en Ipod är det väl dock knappast formatet på filerna som sätter begränsningarna =)
Björn-Ola Posted - 2006/03/08 : 18:10:30
Jag gjorde ett lyssningstest på iPod G4 och Sennheiser HD600 med AAC i olika komprimeringsgrader och jämförde mot WAV.
Vid 320 kbit/s hörde jag ingen skillnad alls.
Vid 256 kbit/s smög det sig in lite hårdhet i ljudet, men jag tyckte inte att jag tappade några detaljer.
Vid 128 blev ljudet påtagligt disigare och lite plastigt.
Alltså, vid 320 så är det inte formatet som sätter begränsningarna när man spelar på en iPod.
I datorn har jag musikfiler i lossless-format, mest för att kunna få id-taggar på filerna. Det är ju nackdelen med WAV att det saknas ID-taggar. Sådana filer slänger iTunes huller om buller in i mappen okänd artist/okänt album. Inte så kul när man suttit och rippat av skivor en hel dag. Det finns ju ingen anledning att kompromissa med ljudkvaliten när man spelar från datorn till sin stereoanläggning när lösa hårddiskar är så billiga.
jos Posted - 2006/03/08 : 13:04:51
Även om den är lite gammal den här tråden så kan jag i alla fall nämna att jag har en IAudio U3. Har haft två andra spelare tidigare (en Rio) och de kommer inte i närheten av U3 i ljudkvalitet.

Kör man 320kbit/s så låter det faktiskt riktigt bra. Jag har i alla fall inte hört något som kommer i närheten ljudmässigt ännu, även inräknat Apples spelare.

Lite kul är att jag även provat lilla U3 med Sennheiser HD650 utan problem. Den orkade faktiskt driva dem, - även om det givetvis inte var tal om sanslöst hög volym.
silvervarg Posted - 2005/11/02 : 12:12:21
iAudio har hittills hållit mycket hög ljudkvalitet i alla sina modeller efter vad jag har hört, så det är troligen det säkraste kortet att satsa på.
När det gäller flash-spelare så är väl inte lossless så intressant idag eftersom man då får in för lite musik.

FLAC + HD-baserad spelare är då intressantare för mig, då gärna med bra line-out + portabel hörlursförstärkare. Nackdelen med HD är att det drar mycket mer ström och att man kan lättare få störningar från hårddisk är från flash samt mycket mera stötkänslig och högre pris.
quote:
to_aperion: har också en iAudio ... har också en iAudio

Med risk att gå lite OT, vad är det för spelare du har? Har den line out utan docka? Vad använder du för hörlursförstärkare och hörlurar?
to_apeiron Posted - 2005/11/02 : 00:22:55
har också en iAudio
utöver att den har så bra ljudkvalitet som det hittills är möjligt att prestera i detta till det yttre blygsamma format har den ytterligare 2 fördelar:

den kan fungera som USB-värd
den har en vettig line-out

kombinerar man nu detta med en 2,5" extern hårddisk i ett slimmat kabinett + en portabel hörlursförstärkare + ett par bra hörlurar så vips! det känns som att gå på stan med stereon på fast man bara har två extra cigarett-paket i fickan!
j0akim Posted - 2005/11/01 : 23:04:00
snabb recension. nya ipoden är otroligt detaljerat. har lite problem med basen som det lät nu, har dock inte kollat om det beror på låten :)
boniac Posted - 2005/11/01 : 21:20:03
Jag slår ett slag för Iaudio U3! Inte för att den klarar av att visa filmer utan ur ljudmässig hänseende. Hur många andra spelare klarar egentligen av formatet Flac?

Om du verkligen vill ha en spelare som låter bra (äger en Iaudio X5L, samma ljudchip i båda) samt klarar av loseless FLAC så skall du satsa på Iaudio.

Hörde jag någon säga Ipod-killer?
to_apeiron Posted - 2005/11/01 : 19:18:55
skulle intressera mig väldigt mycket om någon här kunde göra en liten mera seriös test av den nya apple-spelaren i konkurrens med iRivers och iAudios och Archos varianter...

Det är min BESTÄMDA UPPFATTNING att alla dessa bör betraktas som Hi-Fi
och bedömas enligt dessa kriterier intill dess att någon bevisat motsatsen....
j0akim Posted - 2005/11/01 : 11:56:19
precis, den nya versionen, som ska vara fixad på alla sätt enligt apple själva, sen hur det blir med det är ju en annan femma. den är otroligt snygg om inte annat:

http://reviews.cnet.com/Apple_iPod_5G_30GB_video_white/4505-6490_7-31556111.html
(film)
Didde Posted - 2005/11/01 : 10:12:02
Men detta är en apple ipod alltså?
j0akim Posted - 2005/11/01 : 09:39:58
didde> jag lovar att komma med en rapport så snart jag fått min spelare :)
Didde Posted - 2005/11/01 : 08:33:23
Nu handlade ju inte tråden direkt om hur bra eller dåligt mp3 är som ljudformat utan mer om vilket av dessa 3 spelare man skulle ha valt.
to_apeiron Posted - 2005/11/01 : 03:00:15
jag rippar allt i maximala 1411 eller vad det är kbps i WÀV

det viktigaste skälet e tanken att det man har, det har man..

lagringsmöjligheterna blir billigare och billigare

det tar alltid att rippa--oavsett format

när produkterna och tekniken förändras kan man på så vis framledes VÄLJA hur man vill lyssna till det--och var och när utan att vara bunden av ett visst produkt-inlåst format

mp3 kan säkert lura mig också i blindtest--lite beroende på vad det är för material

beethovens sena stråkkvartetter--inte en chans!

men om det e samma överdrivna basgång och söndermixade singer-songwriter pop som det brukar, spelar det mindre roll...sorgligt att säga...

varför inte ge sin flickvän (om man har nån) ett par bättre små hörlurar til iPod i julklapp? det e väl sann kärlek?
j0akim Posted - 2005/10/30 : 23:53:44
de mp3 eller AAC jag gör i 320kb låter otroligt bra. jag är nöjd och det är ju det som är huvudsaken. när jag kör bärbart så lyssnar jag tillsammans med shure e3c. annars lyssnar jag genom primare och B&W. jag är mycket nöjd :)
labrat Posted - 2005/10/30 : 23:36:30
Jag vågar nog påstå att den som säger att "mp3 suger" inte har lyssnat på vad formatet faktiskt är kapabelt till. Att ladda hem slumpmässiga låtar från något fildelningsnätverk ger ingen rättvis bild då det finns många faktorer som spelar in på slutgiltiga ljudkvalitén. Personligen skulle jag ha mycket, mycket svårt att skilja på en BRA nedkodad mp3'a i 256kbps och originalskivan (på min 25000:- stereo, och samma förhållanden dvs ta originalskiva, koda ner låtar, omvandla till wav igen och bränn ut och sedan jämföra med samma cd-spelare). I hörlurar skulle det redan nästan omöjliga bli ännu svårare... Har ni som säger att formatet i princip är olyssningsbart verkligenprovat detta? Gärna blint såklart. :D Man blir faktiskt förstummad av hur bra en mp3'a KAN låta bara man gör på rätt sätt (koda gärna med LAME, och glöm INTE att sätta quality till 0 eller vilket som nu är detbästa).

Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av ovannämnda spelare att erbjuda. Enda riktiga mp3-spelaren jag kommit i kontakt med är min flickväns Ipod Shuffle, rätt ok men lite jobbigt utan display och Itunes erbjuder verkligen ingen kontroll alls över filerna på spelaren. De medföljande hörlurarna är också ruskigt dåligt. Annars låter den bra. :)


to_apeiron Posted - 2005/10/30 : 23:05:54
...alltså jag tycker som nån annan här att själva formatet "suger" (nu sa jag det också, och i skrift till på köpet)...när jag sen ser att man köpa t ex Apples iPod (som jag i o f s inte provat) med 60 gig i för ett lågt pris, liksom flera andra spelare av kända märken med stor minneskapacitet...ja då övergår det mitt förstånd hur konsumenter av bärbart fungerar...

varför så låg ljudmedvetenhet generellt?

mp3 låter inte bättre för att man stoppar snuset i en dosa förgylld--snus e ändå alltid snus....

mera gig--mera riktig musik! (och "lossless" i Microsofts vokabulär blir inte sant bara för att det e dom som säger det!)
Didde Posted - 2005/10/30 : 21:59:59
oki du menar den nya ipoden:) bilden på ipoden i testet ovan var lite annorlunda så trodde det var någon ny på g
j0akim Posted - 2005/10/30 : 21:55:12
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=iPod&cid=A30000015047
eller för samma pris på onoff,s hemsida :) men jag kan tänka mig väntetiden är några dagar..
men med dessa kan du ju spela tex lossless eller vad det heter, alltså rippa skivan utan komprimering, och spela upp den så som den är inspelad :)
Didde Posted - 2005/10/30 : 21:07:45
Inte gjort de...vart kan man finna dessa då? Kostar?

Ingen annan som har något att säga om dessa tre spelare?
j0akim Posted - 2005/10/30 : 19:57:16
Didde> har du lyssnat på nya G5 ipod? dessa ska tydligen ha förbättrats för "oss" audiofiler :)
jag får min om några dagar. kan återkomma med en recension..

kolla här:
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?934

stereophile testar ipod..
Didde Posted - 2005/10/30 : 19:12:34
Men nu är jag ute efter en mp3...och alla dessa 3 är kända märken och fått goda ord om ljudet, vilket i mitt tycke är det viktigaste...därför valde jag bort ipod ganska snabbt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000