HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 In Ear till små öron, kollar på shure och Etymotic

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
niklasmagnus Posted - 2005/09/30 : 16:49:25
Jag kollar på nya hörlurar som dämpar den yttre miljön. De modeller jag kollat på är.
Shure E2c rätt dyra, men dom är ju visst bra.
Shure E3c ännu dyrare, ska vara ännu bättre
Etymotic Research ER-6(i) oxå dyra, verkar "nättare" jämnfört shure.

Problemet är som sagt att jag har ganska små öron, så vilken av dessa tror ni passar bäst.


Kom gänra med andra tips på in ear som passar små öron och låter bra. Men några the plug blir det inte då dom blir oftare sågade än hyllade.


MVH
Niklas

PS. E2c ligger bäst till då den är billigast (men ändå dyr).
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fatpipe Posted - 2006/03/02 : 19:57:29
Idag testade jag nya Sennheiser CX 300. Mäkta imponerad måste jag säga! Lurarna sitter klockrent i mina öron, vilket är ovanligt. De stänger ute ljud väldigt bra. Ljudet den presterar är väldigt vuxet och homogent utan någon skärande diskant. Jag har lyssnat direkt ur kartong. Kanske liten svullen bas när man lyssnar när det är tyst runt om. Men väl nere på stan med allt brus runt omkring så fungerar det mkt bra.



Rek.pris är runt 700:- så helt gratis är dom inte.
Olika storlekar av pluggar medföljer.

Bör tillägas är att jag inte har lyssnat på några andra lite dyrare in-ear lura. Men hemma sitter jag på HD600 och X-Can v3 så lite preferenser har man iaf...Oavsett så är jag förvånad över dessa små ting.
Rekommenderas!
j0akim Posted - 2006/02/21 : 12:45:44
någon testat de nya SHURE E2G? E3G osv?
mongo Posted - 2006/02/16 : 19:07:41
Philips SHE9500

Låter i mitt tycke riktigt bra.
Har också små hörselgångar...., använder mellanstorleken på medföljande pluggar.
Koss the plugg är skrot i jämnförelse.
Sonys 71:or kommer inte heller i närheten.
Tobbe_L Posted - 2006/01/13 : 09:01:12
Jag kan inte använda mina E3c lurar till min Iriver H-140
brusnivån i irivern är allt för hög.
Ska ta o fixa en liten dämpsats någon gång så att man minskar kännslighetet på lurarna.
shaft Posted - 2006/01/12 : 19:03:04
Hej!
Lurar kan ju inte brusa av sig själv.
Sannolikt är det spelarens bakgrundsbrus som hörs. Mindre känsliga lurar alternativt lurar med volymkontroll måste till.
/Shaft
PS Funderar även jag på in-ear lurar (earbuds) men är osäker på om jag kommer att tycke det blir obekvämt i längden?
templar Posted - 2006/01/04 : 14:28:41
Mja, fick ett par nya lurar från JoS för några veckor sedan och det brusade lika mycket i dem. Min mp3-spelare och Shure-lurarna måste vara en otrolig felkombination för jag kan inte för allt i min värld förstå hur de kan vara så hyllade annars.
Stereo Audio Posted - 2005/12/17 : 11:50:39
Hör också brus i lurarna, men det hör man i vanliga också när det är tyst runtomkring. Har en iPod Shuffle. Tror det är ganska ofrånkomligt? El finns det spelare som inte brusar?

Bruset verkar höras väl även om det är "lågt". Man behöver ju inte spela lika högt när man har de dämpade lurarna, så det blir ju mer påtagligt kan jag tänka mig.
Kero Posted - 2005/12/16 : 20:18:04
Luleå här oxå ! :)

Problemet med InEar lurar är ju att man oftast inte får testa dom av "hygieniska skäl".

templar Posted - 2005/12/16 : 11:52:30
Jag råkar också bo i Luleå.

JensofSweden har Shure E2C för 625:-. De var dessutom väldigt snabba med att skicka ett par nya E3C när jag mailade dem angående bruset jag hör. Nästan lite väl snabba, för om de nya nu också brusar så kommer jag att ha öppnat två såna förpackningar och frågan är ju hur gärna de vill betala tillbaka pengarna om jag vill returnera båda till slut.
niklasmagnus Posted - 2005/12/15 : 22:17:05
Okey, creative låter som ett klokt köp då. Skulle vara hur skänt som helt att slippa oljudet på bussen när man far till skolan.

Stereo audio, så du är också från luleå, trevligt trevligt. Är det någon här som vet hur många vi är som är från Luleå här på forumet?
Stereo Audio Posted - 2005/12/15 : 21:03:38
Jag tycker definitivt de(Creative) är prisvärda jämfört med utanpåliggande lurar i samma pris. Bullerdämpningen är inte topp, men fullt tillräckligt för en dag på stan (i Luleå iaf, ingen storstad men ändå)... Ljudet är väl bastungt, men dem pushar lite för det i reklamen. Antar att det är för att buller från bilar och bussar ofta är lågfrekvent, och då låter dem basen vara lite förstärkt. De ska ju inte användas i tystnad. Kanske lite samma fenomen som radio gör för att kompensera bilbuller och dåliga högtalare. Blir ju förvrängt, men man hör "allt" eller hur man ska uttrycka det.

Ja, jag är helt klart nöjd med att spenderat de 300 kronorna på dem!

Edit: De=Creative på första raden.
niklasmagnus Posted - 2005/12/15 : 20:43:05
Kul, tråden lever igen. Jag kan väl säga att jag ännu inte köpt några pluggar (kör med mina ur40 änn så länge), det har kommit massa saker imellen plus att jag inte vill lägga ut pengar om jag ändå inte kan använda pluggarna.
Kero dom har shure e2c pluggarna på teknikmagasinet här i stan för 900kr om jag minns rätt. Man får dock inte testa dem innan man köper dem, mycket synd.
Dessa creative EP-630 snäckor ni pratar om, är det nå att ha?

/Niklas
j0akim Posted - 2005/12/15 : 18:16:30
kero, samma sak gäller för shure lurarna om du inte lyckas placera dem rätt i hörselgången.. så ett tips är att testa dessa före köp..
Kero Posted - 2005/12/15 : 15:26:24
Jag lånar tråden lite då jag oxå är i liknande funderingar. Köpte Koss The Plug när jag köpte min iAudio spelare för ett halvår sen. Dom fungerade inte alls för mig, fick inte in dom i öronen utan våld och väl där satt dom inte nå vidare skönt. Köpte senare till silikon pluggrna och dom sitter fint i öronen men det låter hemskt, ingen bas överhuvudtaget. Men om jag bara lätt lägger fingrarna på snäckornas så börjar det dunka kraftigt med bas. Har någon haft det här fenomet ?

Nu funderar jag på att skaffa antingen Creative snäckorna som ska vara prisvärda eller satsa lite mer på ett par Shure snäckor. Men jag är ju lite rädd att lägga ut så mycket pengar som ett par Shure snäckor kostar om dom inte heller fungerar för mig.
j0akim Posted - 2005/12/14 : 20:31:56
templar> berätta gärna hur det gick med de nya lurarna. jag tror helt enkelt att det är så att om man inte vill ha brus så får man testa lite olika spelare och se vilken som kör utan brus. tror det blir svårt att komma helt ifrån detta...
Stereo Audio Posted - 2005/12/14 : 17:42:02
Jag har ganska små öron. Köpte Koss Spark Plug och och testade med andra pluggar till dem, inget passade. Köpte sedan Ett par Creative EP-630 http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110415, för 299 på teknikmagasinet.se. Som beskrivet om Koss så är skillnader mellan inspelningar enorm. Och de kan bli väl bastunga ibland, men jag är väldigt nöjd i övrigt. Följer med 3 plugset, jag använder mellan och har ganska små öron, men det finns som sagt ändå mindre om det behövs. Stänger ute ljudet väl, ungefär som vanliga gulproppar, lite sämre ev.
templar Posted - 2005/12/14 : 16:06:38
Jag köpte mig ett par Shure E3C och fick dem förra veckan.

En sak som dock stör mig väldigt är en låg brusmatta som konstant finns närvarande, både när jag använder min Meizu E2 mp3-spelare och en vanlig stationär CD-spelare. Jag skrev ett mail till återförsäljaren om detta och ett par nya är på väg, men jag har också sökt en hel del på nätet om detta fenomen och det verkar inte bättre än att lurarna är väldigt känsliga. Om detta stämmer så är det ju helt uppåt väggarna, vad ska man ha för signalkälla egentligen då?

Hur som helst ska det bli intressant att höra om det nu var fel på mina första lurar eller om det "ska vara så".
j0akim Posted - 2005/10/15 : 11:02:07
det är svårt att beskriva basen, den är så pass olika från låt till låt med lurarna.
När jag tex lyssnar på damien rice på mp3, en skiva jag rippat själv med bästa codec samt 312 eller vad det nu är för kvalite, så är basen sjukt djup och framträdande.

däremot när jag lyssnar på elektronisk musik som är inspelad live, så är basen knappt märkbart. så de är väldigt krävande på inspelningen, men det är väl å andra sidan ingen nyhet att många lurar är såhär. jag kan iallafall säga att jämfört med porta så är de helt klart otroligt mycket bättre på alla punkter. enligt mig.
RoboDuCk Posted - 2005/10/13 : 13:17:41
Jag äger ett par Etymotic ER-6 (inte i-versionen), som också passar bra i små öron. Det kan dock ta ett tag innan man får in den rätta tekniken. ER6i verkar lite svårare att få in bra då de har ett extra "steg" på silikonpluggen.
Av det jag erfart så är vare sig Etymotics eller Shures lurar några som flörtar med lyssnaren i form av extra bas. Alltså inget för basnarkomanerna.
Laser Posted - 2005/10/08 : 02:10:55
niklasmagnus, jag har provat E3c och tycker det var ont om bas, iofs jämfört med portapro som basar även för grannen om du fattar, känner mig skeptisk...undra om det är mer bas i E2c?
niklasmagnus Posted - 2005/10/06 : 17:40:36
j0akim du skrev i en tråd som du hade start att du sökt en lur med bra bas, och efter att testat både e2c och e3c köpte e3c.
Så jag undrar om bas räcker i e3cn?
C-Quence Posted - 2005/10/05 : 13:31:40
Shure's egna tillbehör finns t.ex. att köpa hos Dustin Home.
j0akim Posted - 2005/10/04 : 09:01:23
webhallen brukar sälja dom, men de har varit slut på lager nu en månad, frågan är om de tar in dom igen.. säg gärna till om ni hittar nåt annat ställe att beställa ifrån.
Tobbe_L Posted - 2005/10/03 : 09:37:25
Det ska jag göra.
Ska bara hitta någon som säljer dem här i Linköping...
niklasmagnus Posted - 2005/10/03 : 09:13:49
Tobbe du får gärna skriva om om koss pluggarna passar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000