HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ny bärbar spelare! mp3 eller cd?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
niklasmagnus Posted - 2005/09/05 : 21:52:43
Måste nu troligtvis köpa en ny bärbar musikuppspelare då polarn ville köpa min nuvarande mobil.
Dessvärre har jag begräsnat med pengar då en ny termin precis har börjat, ca 1000-1500kr.

Jag har allt gillat mp3-formatet då man kan ladda ner musik från nättet, ex cdon.se. Men jag har insett att jag inte utnyttjar formatet fullt ut, tex genom att rippa cdsamlingen (orkar inte helt enkelt). Detta innebär att jag mer sällan lyssnar (bärbart då) på mina "dyrt" köpta cdskivor. Då kom tanken upp om en bärbar cdspelare som såklart måste klara mp3-formatet. Nackdelen är ju att den blir rätt mycket större.

Vad tror ni om att satsa på en cdspelare istället för mp3n?

har ni nå bra tips på cdspelare i min prisklass som ger bra ljud och klara de vanliga skivformaten och såklart mp3.

jag läste om en philips i Hifi & musik, tror den heter EXP5463. Den fick ialla fall bästa köp eller nåt liknande, kosta typ 900kr. Kan det vara nå.

MVH
Niklas

PS. blir att köra med mina Koss UR40, 290kr nu! F*N jag köpte mina för 900kr för drygt 1 år sen .DS
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
NirreFirre Posted - 2006/12/08 : 12:17:01
Personligen försöker jag hålla mig till företag som inte låser in sina kunder eller behandlar dem som om de i första hand är brottslingar så Apple, Sony och Microsoft försvinner därmed. Sedan att iTunes dper om låtar du har på din hårddisk och att du inte han använda den utan att först installera iTunes (på en polares/jobbets dator är väl inte heller optimalt).

Jag kör som de flesta med ljudet i första rummet med iRivers två första serier (iHP 120-140 och 320-340) som Rockbox mjukvaran stöljder fullt ut (och mer därtill). Att rippa med den idag bästa kombinationen Exact Audio Copy + Lame (för MP3), OGG (om man vill ha ett mer effektivt men mindre kompatibelt format) eller FLAC/APE/ACC för lossless (som ZIP filer, går inte att höra skillnad från WAV (CD format)). F´Det enda som krävs är en 20-30 minuter för att göra sina inställningar mha guider som det finns gott om här:
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Category:EAC_Guides

Men börja så här:
1) http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Choosing_the_best_codec.
2) http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=EAC_Drive_Configuration
3) Välj en codec guide: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Category:EAC_Guides
4) Sätt in CD (EAC kan hämta CD info från CDDB automatiskt), tryck F4 för gapsavläsning och sedan Shift+F5
Klart,taggat, sorterat enligt dina önskemål och så tar man nästa skiva.

Detta forum är även en guldgruva: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php
educk Posted - 2006/11/23 : 21:15:28
rockbox använder jag till min iriver 140. tycker programvaran är smidigare än orginal men på iriver så har den en tendens att låsa sig. detta finns reset knappen för så de gör inte så mycket. fördelarna överväger. det är riktigt fint att sitta å lyssna på musik i flac när man sitter i bussen.
phloam Posted - 2006/11/21 : 03:42:35
Jag skulle kolla på tradera efter t.ex. Philips Expanium cd-spelare (kan göra många andra fynd på portabla cd-spelare där iofs) det är onekligen melmysigt att ha en riktig (portabel) cd-spelare och till de priserna är det bara att skaffa både och. Ska själv skaffa mp3-spelare nu, efter köpt ett par riktigt bra cd-spelare till löjligt låga priser... :)
ztenlund Posted - 2006/11/08 : 00:21:51
Jag tycker att du får förklara vad du menar så att någon kan bemöta dina påståenden med ett eller flera vettiga inlägg.
Dina två inlägg om lossless leder som det är nu knappast någonvart...
to_apeiron Posted - 2006/11/07 : 22:53:59
Ja--om man tror att tulpanaros aer rosor och tulpan
JonasY Posted - 2006/11/04 : 20:32:16
to_apeiron: Vad menar du? Lossless komprimering är precis vad det låter som - förlustfri komprimering.
to_apeiron Posted - 2006/11/04 : 15:50:21
ordet "lossless" AER HELT MISSLEDANDE

det behoevs mer bytes i ljudvaerlden--inte mindre!
nimnul Posted - 2006/10/12 : 15:32:03
De flesta HDD spelare kan flashas med Rockbox tredjeparts firmware som öppnar upp för massor med möjligheter. Alla format, Flac, shorten ape (alla lossless) Inspelning (där spelaren stöder detta) upp till 48/16 iställer för Mp3 320kb som på min iAudio X5L.

Kolla på www.rockbox.org leta upp din spelare, läs och installera.

Det går att återställa original firmware igen.
niklasmagnus Posted - 2005/09/15 : 16:40:22
Det blev inte rikigt som jag hade tänkte mig. Utan jag har nu köpt en 5gb cretive zen micro.
Bra ljud det lilla jag nu lyssnat och radio är ju inte helt fel. Att får köpa en separat hd för att spara bilder om det skulle behövas.
Köpte den ialla fall begad för 1300kr
tommypeters Posted - 2005/09/13 : 17:25:07
quote:
problemet med nyare bärbara CD-spelare är ofta otillräcklig ljudnivå bl a p g a inbyggda, välmenande hörselskydd etc

Det är beroende på en fransk "hälsolag" som sabbar i hela EU, så man får köpa en icke-europeisk modell eller "hacka" spelaren (till exempel i vissa minidiscar kan man ställa in i spelaren att den är kanadensisk istället... )
Claes_Ireland Posted - 2005/09/13 : 05:50:16
Enligt hifi news så låter den allra första ipoden klart bättre än alla andra. Var det 5 gig den var på?
niklasmagnus Posted - 2005/09/11 : 19:09:41
Tack för länken nelsson, är det nån ipod man ska akta sig för?

Ska kolla upp iRiver, modellerna H10 och H320 verkar vara intresanta.

Det känns som att jag skippar bärbar cdspelare och kör på en mp3.
Om man utgår från dessa krav, finns det nån klockren spelare för mig då?
1. låta bra
2. ca 20gb
3. ladda över bilder från digitalkameran direkt till mp3
4. upp till ca 3000kr, gärna billigare
to_apeiron Posted - 2005/09/11 : 02:56:52
iRiver e en firma som gör ganska bra portabla cd-spelare

fr f a finns digital ut

en del nya hårddiskspelare har möjlighet att fungera sonm USB-värd

det gör stora möjligheter för tillkoppling av små portabla hårddisk-kabinett med trevligt omfång

själv har jag rippat (säg inget)stadsbibliotekets CD-samling på detta sätt

lossless WAV

via direct streaming med Foobar som andra här kan berätta om

fett portabelt, om man säger så!

jämför ovan min hotellrumstråd

problemet med nyare bärbara CD-spelare är ofta otillräcklig ljudnivå bl a p g a inbyggda, välmenande hörselskydd etc

äldre Sony-modeller just i den generation som fått inbyggt antiskakminne låter väldigt bra

om du får tag i en begad sådan räcker för att driva bra hörlurar

Koss e bra, särskilt gillar jag modell 40, tror jag den heter

denna kombo e den enda som medger kraftfullt mobilt rent ljud tror jag, utan inkoppling av portabel hörlursförstärkare som i o f s ofta nog innebär ett rejält lyft

jag e synnerligen skeptisk till komprimerade format--den önskvärda riktningen e den motsatta, tycker jag--mera GB

ett skäl till att jag tycker så är erfarenheter av 2-kanalig uppspelning av SACD--klart överlägset vanlig CD tycker jag

varför det rent tekniskt e så vet jag inte, men jag tror inte att det beror på självsuggestion
nelsson Posted - 2005/09/10 : 11:46:02
Den seanste generationen är iPod (color display) 20 och 60 GB samt U2 20 GB, dessa kom i juli.
Mellan februari och juli såldes en s/v iPod 20 GB och en s/v U2 samt iPod Photo 30 och 60 GB. Den nuvarande 20 GB modellen är identisk med den tidigare 30 GB (bortsett från storleken på HD:n) men säljs till samma pris som den gamla s/v, den svartvita var något tunnare.
Den första generationen iPod Photo kom i november förra året med storlekarna 40 och 60 GB. Samtidigt fanns även s/v 20 och 40 GB samt 20 GB U2.
Alla iPods med "Click wheel" tillhör den den fjärde generationen, lanserades ursprungligen sommaren 2004 med 20 och 40GB.
se www.apple-history.com

Flac är ett icke-förstörande komprimeringsformat. Apple har en egen variant, apple lossless, som fungerar på iPod men är inte lika vanligt förekommande "på nätet".
niklasmagnus Posted - 2005/09/09 : 19:59:07
JonasY jag har kollat lite på blocket, och det finns en hel del ipods till salu. Men vilken genaeration är den senaste, när det gäller 15/20/30/40gb.

vad är FLAC?
JonasY Posted - 2005/09/09 : 19:20:16
"Eftersom jag gänra vill kunna spara bilder på mp3n oxå så tror jag avstår en ipod."

Jag skall givetvis inte lägga mig i ditt val så mycket, men det tordes gå utmärkt med en iPod (vanlig) också. Men det är två tummar upp till iAudio som stöder FLAC!
niklasmagnus Posted - 2005/09/09 : 16:02:19
Intresant test det där guldfisk. Att det kan vara så stor skillnad på ipodarna, hade varit kul att få se lite fler spelare i detta test.
När det gäller ipod så verkar det vara blandad kritik. Eftersom jag gänra vill kunna spara bilder på mp3n oxå så tror jag avstår en ipod. Det verkar finnas bättre alternativ som även låter bra.
Jag ska ta med mina inlyssnade ur-40 till affärna och lyssna på Iaudio X5v när jag hinner. Den verkar bra, lite dyr bara.

JonasY: jag har oxå en md-spelare (1x) så jag vet att där är lite jobbigt att dra på diskarna. Det kommer nog sluta med en mp3-spalare ialla fall. Dock inte en ipod nano, för lite minne för mig.

Tack för alla tips.
guldfisk Posted - 2005/09/09 : 09:52:03
Det är ju skillnad på Ipod och Ipod vad gäller ljudkvalitet. Jag har nog länkat till nedanstående test förut:

http://home.comcast.net/~machrone/playertest/playertest.htm

Itunes kanske är smidigt när man rippar, jag har aldrig provat. Exact Audio Copy kan ju också tagga filer via freedb. Fördelen med att göra bra wav-kopior med EAC är ju att man inte bara för in musiken i datorsfären utan att man också har back-up och kan göra party-/barnkopior av skivor snabbt och enkelt. Jag tyckte det var värt besväret. Fem skivor om dagen i en månad...
Claes_Ireland Posted - 2005/09/09 : 08:25:36
Ipod låter bra, den är absolut inte dålig. Alla tester, egentligen bara en seriös i hifi world, så vinner Ipoden när den jämförs med andra. Så du behöver nog inte vara orolig över att den låter illa. Hade inte Itunes varit ett måste hade jag också varit intresserad.
Ipoden är lite kack att lägga upp bilder på. Första kortläsaren som kom var sjukt dyr, sen dök en annan lösning upp, där du läser bilderna från kameran i stället, då har du problemet att du tömmer kamerans battrier medans du för över bilderna. Jag har en separat lösning som bara hanterar bilder. Klart mycket bättre.
niklasmagnus Posted - 2005/09/08 : 21:34:11
Jo den nya ipoden är verkilgen smidig, men 2/4gb är lite för lite för mig. Köper jag en mp3spelare så vill jag kunna använda den som hd för bilder när man reser.
Har även hört att ipod inte har det bästa ljudet.
JonasY Posted - 2005/09/08 : 21:14:41
Rekommenderar verkligen iTunes, kan tänka mig att den inte rippar bäst rent ljudmässigt men ooj så smidigt. In med CD'n, tryck på en knapp och vips så har man rippat klart med ID3-taggar och dessutom så sorterar den alla filer.

Jag har aldrig haft en bärbar CD-spelare däremot en bärbar MD-spelare, som knappt användes dels på grund av att man var tvungen att rippa allt i 1x (!!!) hastighet (detta slipper man givetvis med en CD-spelare) och dels på grund av att man var tvungen att välja ut en eller ett par skivor att ta med. Med min iPod har jag det jag för tillfället lyssnar på alltid redo, slipper krångla med lösa skivor. Skitsmidigt, går toksnabbt att föra över musik från datorn och den är allmänt underbar.

Hade själv valt en iPod nano på 2GB. Oerhört mycket lättare än en bärbar cd-spelare (43gram!) och 2GB är ca 6-7 lossless skivor eller ca 20-25 AAC/MP3-kodade album. Ca 1800kr med studentrabatt eller 2000kr utan rabatt. Finns även med 4GB men då får du lätta ytterligare 500kr på lädret!


Hur omodern känns inte en bärbar CD-spelare i jämförelse!?
niklasmagnus Posted - 2005/09/08 : 19:23:46
Tack för ännu ett bra tips.

Jag har nu kollat lite på mp3spelare, och det man kan säga att dom är nån tusen lapp dyrare :(
Det som är bra därimot är att jag skulle kunna använda den som bärbar hd för att lagra digitala bilder. Har kollat lite på en spelare som heter IAUDIO X5v
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Kelkoo&artnr=080143
Vet dock inte hur den låter.
Jag har även provat denna guide
http://www.chrismyden.com/bestmp3guide.php
och om man bara sätter sig vid datorn så borde det inte ta sååå lång tid att rippa sina skivor, har som tur är inte allt för många :)

Men tillbaka till min huvudfråga, blir man nöjd med en cdpslare eller bara irriterad för att den är lite strörre och och man måste ha massa skivor med sig.??
luften Posted - 2005/09/08 : 18:14:52
Ifall du kollar på bärbar cd, skulle ja rekommendera en philips, nämligen denna:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Kelkoo&artnr=080143

Min lärare hade en, mycket trevlig spelare, helt i aluminum, med mp3/wma support och fm radio. Vi testade den lite snabbt i samband med Audio Precision mätningar, och jag minns inte exakt vad den mätte, men rätt så bra var det
niklasmagnus Posted - 2005/09/08 : 14:14:59
tack för tipet, ska kolla upp denna sony.

Efter att har pratat om mina köpfunderingar med polarena har jag blivit totalt idiotförklarad när det gäller en bärbar cdspelare. Alla tycker att hårddisk mp3 är så mycket bättre, det kanske är så i längden, jag vet inte. Men om man nu ändrar sig och det blir en mp3spelare så vill jag ju kunna köra okomprimerat då man rippar av sina skivor. Så 20GB måste man nog ha.

Men en ännu vikigare fråga är ju, vilken av alla mp3s låter bäst????

Har lästa att många tycker ipoden har för lite dynamik, och blir lite jobbig i ländgen. Stämmer detta?

MVH
niklas

Edit: fel ordval
Claes_Ireland Posted - 2005/09/08 : 09:57:04
Den har digital ut, vilket jag tycker är kul, kan bli lite lek med portabel dac-förstärkare om det går att få tag på.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000