HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Noise Gard någon??? Exv Sennheiser PXC 300

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
to_apeiron Posted - 2005/06/09 : 17:42:48


Någon som provat???

Värt pengarna?

Bättre än stora helt slutna studiolurar?

tacksam för synp
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stereo Audio Posted - 2006/06/22 : 08:04:42
Mm, sant. Det är både för och nackdelar, en till dosa kan ju vara lite störande också.
to_apeiron Posted - 2006/06/20 : 22:49:03

Jo Koss tror jag...moejligen Sony

aa andra sidan: det gaeller att taenka innan:

vill man ha den elektroniken paa skallen en hel laang flygresa--eller aer man daa tacksam mot Sennheisers konstruktoerer som taenkte paa att man kan ha den (och batterierna) i broestfickan eller i knaet??
Stereo Audio Posted - 2006/06/17 : 16:17:16
Jag köpte Sennheiser PXC 250, och jag är nöjd ljudmässigt men... den separata boxen för Noise Guarden visste jag inte ens om, finns det inte någon sån här aktiv NoiseGuard inbyggt i luren??
to_apeiron Posted - 2006/06/01 : 00:42:47


en annan mycket bra lur är för övrigt AT som Sango nämner, nämligen
Audio Technica ATH-M40fs slutna studiolurar

ser anspråkslös ut men låter bra--rak frekvenskurva i hela hörbarhetsområdet och långt därutöver

inte dyr

isolerar inte lika bra som Koss 4 AA eller AKG men är betydligt mycket mera lättdriven än någon av dem, läcker inte
bekväm att bära

väcker mindre uppmärksamhet
väldigt bra allroundlur eftersom den har ett ljud som förtjänar att höras även i hemmet

(skall inte förväxlas med andra i samma serie för andra ändamål som då kan vara basförstärkta)
to_apeiron Posted - 2006/06/01 : 00:34:03


jag tycker att 4AA inte bör mobbas innan man prövat--de ger en utmärkt musikupplevelse i många situationer där alternativet är att inte lyssna alls...
Gaffa Posted - 2006/05/08 : 23:32:13
quote:
Jorma skrev:
Nu har jag köpt ett par Sennheiser PXC-300.
...
Hitills är jag nöjd, men har inte testa på långflyg ännu.
Nästa vecka kommer det testet. Jag flyger till Denver för en mässa och då får vi se (höra) hur det fungerar.

Nu när du haft lite tid att utvärdera den under längre flygresor, vad tycker du?
Knoppen Posted - 2006/05/08 : 16:39:15
Ja jo, de där pro4aa var också med i testen. Svettigt gummi tätar mycket bra mot buller, men undrar hur länge man står ut att ha dem på sig? Både basregistret och diskantregistret lyste med sin frånvaro, så de "funkar väl bra till röster då"... Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har för mig att det inte var någon i lyssnarpanelen som tyckte om dem (ljudet). Kan även tänkas funka i studiobruk för t.ex. en trummis som vill så mycket som möjligt bara höra inspelat ljud.

Liksom verkningsgraden som var...

...låg. Väldigt låg.

to_apeiron Posted - 2006/05/05 : 22:18:29

I praktiken har jag gjort precis som Knoppen foereslaar och gaatt oever till just K 271--kanonbra lurar

ett extra plus e att de staenger av ljudet automatiskt naer man tar av dem fraan huvudet--bra daa man blir tilltalad ovaentat t ex

en annan av mina favvisar aer Koss 4AA, tror jag de heter, topp modellen

bra ljud, total bullerisolering--jaettebra pa flyg, flygplatser etc

men de drar mycket, mycket stroem och gaar inte att anvaenda utan serparat hoerlursfoerstaerkare
Mickeman Posted - 2006/05/05 : 16:28:27
Om någon är intresserad av tekniken bakom eller t.om. att bygga själv finns några bra artiklar på:
http://headwize.com/tech/anr_tech.htm
http://headwize.com/projects/noise_prj.htm

Mvh Mikael
mace Posted - 2006/05/05 : 14:50:32
Japp !!!!
De är UNDERBARA

M
Knoppen Posted - 2006/05/05 : 14:17:41
quote:
Slutna lurar är ett alternativ. Funderar på AKG 271, men det e ju meraa trögdrivet och skrymmande. Ett skäl att gå åt det hållet vore om de är så roliga att lyssna i att man får ett kul alternativ hemma till. (Jämfört med Beyerdynamic 931 i mitt fall). Men det verkar lite tveksamt?


Hej "To Aperion"!

AKG K271 Studio är ovanligt lättdrivna för att vara så stora. De funkar åkej till de flesta bärbara apparater. Exemeplvis är det betydligt mer lättdrivna än Sennheisers HD600. K271 är dock stora... Men de verkar väldigt hållbara, och man kan även byta kabeln på dem med standard-delar (mini-XLR) så att man enkelt kan laga själv om det visar sig behövas. Ljudet är ovanligt neutralt för att vara hörlurar, och de går "ända ned i källaren" i basregistret. Lyssningstestade och uppmätta i ett nummer av Musik o Ljudteknik. Ljudisoleringen är ganska bra, men är inte alls i "bullerkåpsklass", vilket man inte ska förvänta sig. Skaffade sedan själv ett ex.



to_apeiron Posted - 2006/04/16 : 23:26:35

en sak jag inte fattar med mina (samma som Jormas) e varför dom låter så himla tunt och vasst med brusreduceringen avstängd....

mina e fortfarande till salu, hihi..

men det e ju väldigt viktigt det Jorma beskriver: I många eljest trista situationer e det ju närmast ovärderligt att alls kunna höra på hyfsad musik: ungefär som det här gamla skämtet från Blandaren, tror jag:
LIVET E UNDERBART--SÄRSKILT OM MAN BETÄNKER ALTERNATIVET!

Straub Posted - 2006/03/16 : 01:43:56
Har ett par Sennheiser PXC-250. Inte speciellt nöjd med dessa. Tycker ljudet är tunt. Bruset som bildas av nosiegarden stör mig i tysta partier av musiken men inte annars även om jag upplever att det ökade bruset försämrar upplösningen. Jag har bara använt lurarna med olika bärbara spelares inbyggda effekter. Ev skulle det kunna bli bättre med en hörlursförstärkare, även om känslighet är hög är även impedansen det. Noisegarden fungerar dock mkt bra. Bil, tåg och flygljud tas effektivt bort, dock är det ngt med den mina öron inte gillar. Jag känner någon form av tryck över öronen till och från som om jag håller på att få lock på öronen.
sango Posted - 2005/11/08 : 23:32:03
Jag vet inte om storleken spelar roll men har ingen kollat in ATs lurar? Själv tycker jag att om man ska ha slutna lurar, som jag tycker låter bäst när man vill ha bort ljud ifrån omgivning och inte störa omgivning så är AT klart bäst. Hur får priset vara föresten?
Jorma Posted - 2005/09/23 : 18:16:11
Jag köpte Shure E3c i New York förra året och tanken var att dom dämpar bra och ljudet till filmer och musik blir bättre än dom kassa lurar som man får låna på flyget. Jag flyger en del långflygningar och det är tröttsamt att sitta 10 timmar + i flygdånet.
Ljudet var bra, men jag kunde inte ha dom i öronen mer än en halvtimma innan jag blev tvungen att ta av dom, så några stunder på hemresan den gången var den enda gång jag använde dom.

Nu har jag köpt ett par Sennheiser PXC-300. Ljudet är rätt bra och det har efter en tids spelande blivit riktigt ok. Bättre än Shure tycker jag.
Ljudreduceringen fungerar så bra att jag när jag sitter och löder ibland flera timmar i sträck och har en kolfilterfläkt igång strax framför mig använder dessa lurar kopplade till en PALradio och kan sitta med dessa i ett par timmar och lyssna på musik, radiotjöt och annat och slipper det mesta av fläktbruset.

En varm dag för några veckor sedan var det ett jäkla liv utanför.
50 meter utanför mitt fönster i arbetsrummet som jag var tvungen att ha öppen för värmens skull borrades det med bergborrmaskin hela dagen. Med lurarna på så var det uthärdligt. Med ett par slutna lurar eller hörskyddskåpor hade det förmodligen blivit för varmt.

Hitills är jag nöjd, men har inte testa på långflyg ännu.
Nästa vecka kommer det testet. Jag flyger till Denver för en mässa och då får vi se (höra) hur det fungerar.

Det finns lite högfrekvent brus lång i bakgrunden om jag har ljudreduceringen inkopplad och ingen musik, men med musik så kan jag inte uppfatta detta och störs inte av det heller, åtminstone inte på dom 2 timmar som är det längsta jag har haft dom på i ett sträck.

När jag fick hem dom och testade med musik så var dom ganska laidback i ljudet och lite tama, men det är ju enkelt att spela in lurar utan att dom stör, så redan efter ett dygns inspelning hade dom släppt loss ljudet och det var minst lika stor skillnad som det gör med inspelning av högtalare.
to_apeiron Posted - 2005/08/11 : 01:17:22
fast nu e dom inspelade...och låter myckert bättre!

särskilt med meier-audio:s portabla hörlursförstärkare!
marbrink Posted - 2005/07/20 : 17:22:17
Trist att de inte var som du hade tänkt dig...=(
to_apeiron Posted - 2005/07/14 : 01:07:05
Borde gjort som du sa--köpte Sennh och blev besviken

De reducerar noise--men jag har aldrig lagt märke till det som blir kvar trots allt, på ett så framträdande sätt!
marbrink Posted - 2005/06/10 : 16:48:01
Jag hade nog köpt en bra sluten lur istället, som du dessutom kan använda hemma. K271 som du nämner är nog ett fint alternativ. Den har ju även en lillebror som är något kompaktare.
to_apeiron Posted - 2005/06/10 : 15:45:43
Alltså situationer då man ligger i en hytt långt ner i en färja, sitter på storflygplats med ständiga utrop, sitter länge i ett brus på planet--på sätt och vis e väl alla alternativ då sämre än noisegard antar jag. Det handlar liksom om att höra eller inte höra, å det man hör när man inte lyssnar på nåt e kollossalt tröttande och slitsamt i längden.

För mig e inte In-Ear nåt alternativ alls (tycker det e obehagligt). Äve om jag vet att det e en förnuftig lösning på problemet.

Slutna lurar är ett alternativ. Funderar på AKG 271, men det e ju meraa trögdrivet och skrymmande. Ett skäl att gå åt det hållet vore om de är så roliga att lyssna i att man får ett kul alternativ hemma till. (Jämfört med Beyerdynamic 931 i mitt fall). Men det verkar lite tveksamt?

Ändå e jag lite misstänksam inför hela paketet med noisegard--det här med att skapa motljud. Vad händer med musiken man då lyssnar till? Hur påverkas den?
mace Posted - 2005/06/10 : 13:53:12
Vi hart ett par Sony lurar med ljuddämpning, dämpningen funkar bra men det är något skummt med motljudet..... Jag blir lite illamående efter en halvtimme till en timme. Detta problem kommer oavsett om jag lyssnar på musik/tal eller om jag bara använder dämpningsfunktionen.

Tar trots detta med dem vid bil/tåg och flygresor, det verkar förresten som om de funkar bäst på brusljudet i flygplan.

Våran modell är väl 2-3 år gammal nu, kanske de nya har löst det jag upplever !?!

M
marbrink Posted - 2005/06/10 : 13:02:49
In-ear lurar är inget alternativ?
marbrink Posted - 2005/06/10 : 12:55:16
Tyvärr har jag inte provat, men PXC-250 skulle vara rätt bra tror jag, men jag tror man betalar en hel del för noiseguarden. Om de nya PXC-300 är bättre så skulle jag tro att det är bra lurar till bärbart om man vill avskärma sig från störande ljud.
Är alternativet sluta lurar om jag förstår dig rätt?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000