HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Koss The Plug: Eh!? Vad är detta för skräp?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
EuphoniC Posted - 2005/03/16 : 13:57:34
Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter av denna produkten, efter att ha köpt den i tro om att det skulle vara en bra produkt för få slantar men ack så fel man kan ha.

För det första så har jag svårt att se att någon ska ha så extremt grovkalibrad hörselgång att man överhuvudtaget kan få in dessa pluggar utan att det medför vissa problem.

Det största problemet som gör att det är svårt för att inte säga nästan omöjligt att lyckas få pluggen på plats i örat är att gummit som själva pluggen är gjord av inte behåller formen när den är "knådad" utan expanderar tillbaka till normalt tillstånd inom ca 1 sekund, allt för kort tid för att man ska hitta sig upp till elefantöronen (som Koss verkar tro att vi har).

Hade själva pluggen varit lite mer av den karaktären som de gula hörselpluggarna är som faktiskt behåller ihopkladdat format i rätt många sekunder så hade det varit behändigt att få in dem i örat.

Nästa problem som jag ser det är också relaterat till storleken på pluggen, då en trång hörselgång ikombination med frenetiskt kladdande som till slut, förhoppningsvis har resulterat i att pluggen har kommit sig in i örat så är det svårt att få bra ljud:

- Eftersom pluggen är ihoptryckt och "röret" i pluggen inte går helt igenom pluggen så kläms slutöppningen åt något vilket minskar ljudet som kommer ut.

- Eftersom allas våra öron är olika, kanske jag har underliga vinklar på hörselgångarna, så får jag in pluggen med en vinkel som gör att jag inte upplever, nästan, någon bas. Pluggen är väldigt vinklingskänslig på basen, och om jag vinklar upp den med ett finger så trillar basen på plats.

När jag då med nöd och näppe kladdat in pluggen så sitter den heller inte tillräckligt hård och pluppar ut för lätt.

Sedan var det ju det där med ljudet. Jag gillar inte alls ljudet, basen är slapp och bumlig (när man får till vinkeln) överhuvudtaget inte som jag upplevt basen i varken andra pluggar eller på min stationära anläggning. Mellanregistret känns tunt och livlöst och diskanten känns hård.

Jag försökte att ha pluggarna i 10 minuter men det gick inte, så nu är jag tillbaka med mina gamla JOS-pluggar som låter bättre men ramlar ur örat för lätt (är det mina ytteröron som är felkonstruerade?).

En annan sak som är ett resultat av att de är svåra att få på plats är att när man väl fått den ena på plats och senda fått in den andra så blir "trycket" i örat lätt olika mellan höger och vänster vilket får katastrofala följder på musikåtergivningen.

Hade det inte varit för att man verkligen kladdar in dessa i hörselgången vilket kan medföra kladd med öronvax så skulle jag donera dem i ett kedje-brev så alla får chansen att prova på. Tyvärr som kan man inte prova innan man köper, i alla fall inte här uppe, och förpackningen är naturligtvis omöjlig att öppna utan åverkan så man kan heller inte lämna tillbaka dem.

Det som jag inte kan förstå är hur i hela världen dessa pluggar kan ha fått så pass fin kritik lite här och var, som de faktiskt fått. Ofattbart helt enkelt.

Undertecknat
beviken lurnödig själ
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Morgan Posted - 2005/10/07 : 22:34:06
Jag har varit lite förbannad på mina "pluggar", eftersom jag inte har lyckats få dem att sitta särskilt bra i öronen. Som så många andra upplever jag att materialet i skumkuddarna expanderar alldeles på tok för fort, och att de sitter för dåligt på plats i öronen när man väl fått in dem godtagbart långt.

Utan att ha kollat upp ifall det fanns, så gick jag in hos den lokale hifihandlaren och frågade ifall de möjligen hade någon sorts "gummiflänsar" som man kunde använda istället för skummet, så som jag sett att etymotic gör, och så som mina öronpluggar till badhuset ser ut. Och jodå, de hade faktiskt "Pro Eartip" - 95 spänn för ett par latexflänsar till pluggarna.

Efter ett absurt pilligt jobb lyckades jag trä på flänsarna över den lilla löstagbara "ljudledaren", och med lite spott på flänsen (sluta skratta åt uttrycket) så gled den snällt in... Jag störs lite grann av obehagliga våta smaskljud ett tag innan de sitter riktigt på plats, och jag får en smula ont i örongången av de skarpa kanterna, men är faktiskt ganska nöjd med tillbehöret ändå. De sitter betydligt säkrare på plats i just mina öron, och när jag får till placeringen "rätt" så låter det riktigt skapligt.

Basen har en tydligt hissad karaktär, och är väl kanske inte det distinktaste jag hört. Den högsta diskanten lyser med sin frånvaro, men den diskant som finns där är inte så tröttande som jag upplever med andra lättviktslurar (sådana som vilar i örat som i en bygel, eller hur man nu skall förklara det). Den vänligaste jag kan säga om mina pluggar är att ljudet inte tröttar min hörsel. Eftersom basen är så kraftfull (vid rätt placering i örat) så kan man inte vrida på till sådana nivåer som man ibland kan uppnå med vanliga lättviktslurar.

De isolerar inte fullt så bra mot miljöljud som jag skulle önska. Jag använder dem på spårvagnen, som ju är minst sagt bullerstörd, och skulle därför önska ytterligare 10 dB isolering. Jag misstänker dock att ljudet tar sig in genom hålen i bakkåpan, och vidare genom membranet, för flänsarna jag använder verkar vara en gediget ljuddämpande konstruktion. Det läckljud som finns är faktiskt mest högfrekvent - precis tvärt emot hur hörselskyddsproppar brukar fungera...

På det hela taget så är jag mycket nöjd med mitt köp av dessa lurar. Det är förstås inte hifi för fem futtiga ören, men det är ett lättlysnat, baspotent och roligt ljud till en billig peng, som ger viss avskärmning i bullriga miljöer.

Det är viss kontrast, när jag kommer hem och drar på mig mina Sennheiser HD-600, förstås. Där finns liksom inga anmärkningar att komma med, kvalitetsmässigt. Men jag har försökt använda sennheiserlurarna på spårvagnen med en liten hörlursförstärkare jag lödde ihop för några år sedan. Eftersom spårvagnen var så bullrig så vred jag upp volymen så fasansfullt mycket att jag lyckades spela sönder ett membran i lurarna!!! Jag måste tillstå att jag var en aning lomhörd efter den spårvagnsturen - sådär som man känner sig efter en rockkonsert... Den effekten slipper man med pluggar. Man kan lyssna på lägre nivåer, men ändå känna att musiken griper tag i kroppen så att man stampar takten. Inte illa klockan halv sju på morgonen!
Material Posted - 2005/10/03 : 14:04:05
Denna länk passar väl bättre under DIY, men... här är en hel liten artikelserie om hur man modifierar sin plug till det bättre. Själv trivs jag med min, men använder den bara utomhus när jag cyklar och så, har inte så stora krav då. Hemma är det Sennheisser 590 som gäller:-)

http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy4_prj.htm
Terminator Posted - 2005/04/04 : 21:02:26
Jag har precis lyssnat mig igenom en timme mina nya Pluggar och tycker att de för priset är helt ok. Äntligen en lur som sitter fast i örat och ljudet är för pengarna (150 kr) klart godkänt.

//Hans
j0akim Posted - 2005/04/02 : 01:20:38
jag köpte ett par i veckan som jag tänkte använda när jag inte använder mina koss porta pro. jag kan tillägga att ljudet i pluggen låter ganska dåligt, MEN efter några dagars lyssning så blir de faktiskt bättre i alla register, så ge lurarna någon vecka, köp silikon"plupparna", efter det, sälj dem för en hundring till syrran eller nåt
EuphoniC Posted - 2005/04/01 : 07:41:57
lindvall: Naturligtvis, annars kommer man ju ingen vart oavsett om pluggen är klippt eller ej (oklippt kommer ingen vart ändå)
AKA Posted - 2005/03/31 : 23:39:38
Martin.M: Är det Sony MDR-E931LP, MDR-ED21LP eller MDR-ED31LP du har och gillar?
lindvall Posted - 2005/03/30 : 22:48:47
Det är också viktigt att komma ihåg att följa tipset att dra örat snett bakåt och uppåt när man sätter i pluggen, det står det i instruktionsbladet och det underlättar faktiskt införandet av proppen! :-)
EuphoniC Posted - 2005/03/28 : 22:32:26
Ja visst är det så att allas våra örongångar är olika, och 200 kronor är ju väldans lite pengar men det är ändå lika intressant att pluggarna som medföljer är allt för stor för den breda massan.

Jag har använt pluggarna i "nedklippt" format i två veckor nu och efter som jag nämnt tidigare dragit ned basen via EQ till min på min mp3-spelare fått ett ljud som jag finner helt OK, att gå tillbaka till mina gamla pluggar är inget längre något alternativ vare sig rent fysiskt eller ljudmässigt.
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2005/03/28 : 01:41:42
1. Människor är som tur olika. (Även i öronen)
2. Proppen kostar under 200:-
zvenzzon Posted - 2005/03/27 : 21:55:23
47uF i serie med lurarna kompenserar för den förhöjda basen.

mvh
Martin.M Posted - 2005/03/20 : 12:48:47
Jag hade såklart pro-eartip till mina, men jag tyckte det var lika kasst för det.
Visst det gick ju att pressa in dom, men dom lät fortfarande ruskigt dåligt jämfört
med tex ett par sonylurar.
Stigge Posted - 2005/03/20 : 11:59:26
quote:
har sett att folk har moddat dom men ja vet inte vart ja läst det :/ Han som gjorde testet tyckte iallafall att dom blev mytcket bättre efter han bytt ut kuddarna mot hörsel propppar som han borrade hål i och lite småfix till, men ja föredrar nog dock lite dyrare och bekvämare


De kanske var den här sidan du tänkte på:
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=zvedberg
Gaffa Posted - 2005/03/19 : 01:24:29
Låter som om såna här pluggar är precis vad jag och tjejen är ute efter till InterCom:en på motorcykeln. Något som dämpar ljud utifrån, men som fortfarande släpper in pratet...

Edit; Om jag inte missförstått det hela ska det finnas såna här lurar, som även har microfon i örat som tar upp vibrationerna från skallbenet när man pratar, och på så sätt undviker mycket vindbrus.
Stämmer det, eller har jag bara drömt att dessa finns?
tommypeters Posted - 2005/03/19 : 00:47:43
Jag har inte stora hörselgångar alls och därmed problem med de flesta "vanliga" hörlurar till bärbara. Koss passar mig dock mycket bra, jag är nog kanske lite duktigare på att klämma ihop och snabbt få in dem med en vridande rörelse...

Har Eartip Pro också, blir mycket mindre bas med dem så jag kan välja proppar beroende på vad jag ska lyssna på.
Andreas A Posted - 2005/03/18 : 12:09:48
har sett att folk har moddat dom men ja vet inte vart ja läst det :/ Han som gjorde testet tyckte iallafall att dom blev mytcket bättre efter han bytt ut kuddarna mot hörsel propppar som han borrade hål i och lite småfix till, men ja föredrar nog dock lite dyrare och bekvämare
EuphoniC Posted - 2005/03/18 : 00:31:52
Får se om jag köper ett par sånna, funkar ganska bra nu, klippte not precis lagom mycket för det sitter perfekt nu. Lustigt att så många har problem med propparna dock, det hade varit roligt att se vilka / hur många som de har produkttestat detta på, de måste ju alla haft gemensamt enorma hörselgångar.
nelsson Posted - 2005/03/17 : 22:03:24
Jag köpte ett par The Plug för ett tag sen bara för att ha något hyfsat med att koppla in i datorn när jag är på resande fot. Med originakuddarna fungerade de inte alls i mina öron så jag började at experimentera med lite alternativ. Det förtsa var att kolippa ner originalkuddarna så de gick in i örat, det fungerade nästan. Det gav inte tillräcklig tätning och lurarna ramlde lätt ur. Nästa försök var att formgjuta "kuddar" av cernitlera direkt i örat, det var trevligt pyssel men dåligt resultat ljudet blev hårt och otrevligt utan den absortion som mjuka material ger. Försök tre var att sticka hål på ett par hörselproppar av den gula typen och det blev riktigt bra, lurarna satt kvar och ljudet var ok. Tyvärr tappar de gula kuddarna sin spänst efter ett tag och behöver bytas, dessutom tycktte jag att det blev en alltför omständlig procedur att sätta in lurarna.
Det slutade med att jag skaffade ett par pro eartips -lätta att hantera och låter ok de är dock en aning känsliga förde ligger i örat, det är lätt att råka täppa till röret.
Jag köpte dem för 99 kr + 79 för eartips och det tycker jag motsvarar det ljud de presterar.
Ayn Posted - 2005/03/17 : 10:36:59
EuphoniC, ett alternativ att fundera på är att skaffa "EarTip Pro" eller vad de nu heter. Det är små "julgranar" till The Plug som du använder istället för de vanliga skumgummi-kuddarna. Kostar väl typ knappa 150 spänn...

Ah, här hittade jag ju dem. Webhallen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=26626

Martin.M, jag vet inte om det finns några i Sverige som säljer dem faktiskt. Jag köpte mina privat men de som jag annars hört har köpt har gjort det från Bluetin (http://www.bluetin.com). Jag kör mina CM7Ti till min iPod och det funkar mycket bra!
lenwac Posted - 2005/03/17 : 10:35:46
Ett absolut nödvändigt tweak till kosspluggarna är "Professional Eartip". Finns bl.a på Hi-Fi klubben och kostar dunt 80-90 kr.
Tillverkade av latex och skall ersätta dom eländiga originalkuddarna.
Efter bytet låter pluggarna helt ok sitter betydligt mer komfortabelt.
Så släng dom inte utan skaffa nya "kuddar" i stället.
/lenwac
EuphoniC Posted - 2005/03/17 : 07:57:13
Jag har gett lurarna en liten extra chans under gårdagen och nu på morgonen, då dom faktiskt passar ganska bra efter att jag gått lös och klippt bort det mesta av pluggen till en väldigt tunn cylinder, men den håller tätt.

Sedan fick jag justera EQn ta ned bassregistret till lägsta möjliga inställning så blev basen ganska ok, absolut inte tunn, vilket också gjorde att mellanregistret upplevs lite bättre.

Ett lustigt fenomen nu är att varken tycker JOS eller Koss låter bra och samtidigt som jag inte gillar Koss pga ljudet så klarar jag inte av att ha på mig JOS-lurarna eftersom de i princip bara ligger i ytterörat och trillar ur av minsta rörelse, och sedan känns det skönt med Koss "ljudisolering" nu när den passar i min hörselgång.

Det hade varit trevligt att prova dessa:




Fast de kostar 1795 kr resp 899, men ändå för mycket pengar för att köpa utan att prova först.

En annan plus-sida är att jag hade dem nu när jag cyklade till jobbet, -10 minus ~ vilket hade varit omöjligt med JOS-pluggarna då plasten blir för vansinnigt kall och det börjar göra ont i öronen.
Martin.M Posted - 2005/03/16 : 21:05:22
Ayn: Vem säljer Audio-Technica? Är på jakt efter nya lurar till min Zen micro.
ronny Posted - 2005/03/16 : 20:36:07
Håller helt och hållet med "EuphoniC" i detta inlägg. Köåte mina för att jag trodde att dom var bra och ihärdigt rekomenderade av butiken (expert i göteborg) men pluggarna är kass. Får man dom över huvud taget att sitta kvar en stund så får man ont i örat. Nä. Kass var ordet inte Koss
lindvall Posted - 2005/03/16 : 15:46:24
Jag köpte mina pluggar från Kjell & Co (199kr)och jag håller med om att basen är för bumlig och stark. Handhavandet är lite krångligt och jag upplevde också att dom är lite stora för att man lätt ska få in dom i örat, men jag har vant mig och tycker dom funkar rätt bra för att dom stänger ute ljud på tåget och man samtidigt kan lyssna på musik. Jag är varken nöjd eller missnöjd, men visst kunde dom gjort pluggar som går in i smalare hörselgångar.
Ayn Posted - 2005/03/16 : 15:21:46
Känns igen mycket väl. Jag slängde inte mina men de ligger overksamma i en låda nånstans

Jämförelsen med Cervin Wega är mycket träffande!!

Jag köpte ett par Audio-Technica CM7-Ti istället.
EuphoniC Posted - 2005/03/16 : 14:53:19
Okej, nu gick jag lös på de helt cylinderformade pluggarna med saxen och jag överdriver nog inte om jag säger att jag klippte bort ung 45% av den ursprungliga diametern. Nu sitter pluggarna som gjutet i öronen och det var inte heller speciellt svårt att få in dem, så man måste nog ha stora hörselgångar om man ska vara målgrupp för dessa pluggar.

I och med att jag fick in dem längre så kom också basen, men det gör inte ljudet bättre, det är kraftigt överdriven bas och jag förstår varför jag läst "världsrekord i bas" i någon annons, även om jag har ställt ned basen i EQn nu, svulstig, bumblig och helt .. fel.

Edit: Mellanregistret oförändrat helt livlöst.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000