HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ersättare till squeezebox?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Nicks Posted - 2013/12/27 : 10:27:05
Min squeezebox har fått nytt liv i köket.

Jag skulle vilja ha fler för att kunna spela musik i många olika rum.
All min musik ligger på en Nas.

Två frågor egentligen.

1. Bra ersättning till finlyssningsrummet. Max 10kkr.

2. Vettig flerrumslösning som klarar att hämta musiken från min Nas samt spotify. Rimliga pengar? Sonos verkar vara den enda för rimliga pengar....
Fler tips tack.

Med vänlig hälsning,

Niclas
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CC Posted - 2014/02/07 : 15:30:41
Nepp. Gillar idén men är tyvärr allt för allergisk mot appelprodukter...

(fast äpplepaj e ju nedrans så gott)
Björn-Ola Posted - 2014/02/07 : 12:35:51
Någon som testad en iPad, en digital dockningsstation ihop med iPeng?

http://m3.idg.se/2.1022/1.373452/cambridge-id100-smidig-docka-for-den-seriose

Mirage Posted - 2014/02/06 : 20:49:25
Tack för svaret, jag är själv så otroligt dålig på att jämföra och utvärdera....

Jag kör nog på fortsatt avkodning i servern, de FLAC 24/96 jag har spelas ändå i princip bara där Touchen finns. Men det var roligt att testa och veta hur det funkar!
CC Posted - 2014/02/06 : 20:34:23
Vet inte med Touch, men det är tyvärr märkbart (åt det negativa) i min SB Classic om jag låter den avkoda.. :-(
Mirage Posted - 2014/02/06 : 20:27:41
Nu har jag testat det iMac föreslog ovan. Jag har tidigare ställt in enligt guiden som Björn-Ola länkar till på föregående sida i tråden. Nu ändrad jag vid filtypen FLAC och raden FLAC från Avaktiverad till Aktiverad.

Sen provade jag att spela med min Touch först, förstärkaren visade då PCM 2ch 96k. Sen bytte jag till en Classic v.3 och nu spelade det även då, fast det stod PCM 2ch 48k i fönstret på förstärkaren. Det verkar alltså som det jag hade för mig om att Classic kan spela 24/96, men samplar om till 24/48 stämmer.

Frågan är nu om det finns någon nackdel med detta? Rekommendationen enligt länken ovan är ju att all avkodning/uppackning ska göras på servern, för att inte belasta spelaren så mycket. Jag använder en Touch i vardagsrummet och har nöjt mig med att kunna spela mitt fåtal 24/96-filer i den, men det går uppenbarligen att ställa in så att även mina andra spelare kan spela dessa filer. Gör det att jag får sämre ljud i min Touch då?

För övrigt kan man konstatera att det nu finns en hel del filtyper i LMS som inte finns med i guiden ovan, t.ex. en egen för Spotify. Någon som sett någon aktuell guide för alla filtyper, eller kan tänka sig att göra en kanske...?
CC Posted - 2014/02/06 : 19:23:03
Ber om ursäkt. Det är 24/48 som, i alla fall min, SB Classic max hanterar...
AlfaGTV Posted - 2014/02/06 : 07:27:35
Fattar inte riktigt vad du menar iMac? Det finns ju inga "omsamplingsfunktioner"? Vare sig i server eller box.
Du avser formatkonvertering tror jag, och det är inte vad jag avser.
Vh Micke
iMac Posted - 2014/02/05 : 23:13:41
Prova med att avkoda i Squeezeboxen istället!
Mirage Posted - 2014/02/05 : 21:04:22
Jag blev nyfiken och testade lite själv nu. Först spelade jag en FLAC 24/96 på min Touch, musiken spelade och det stod PCM 2ch 96k i fönstret på min förstärkare. Sen kopplade jag in en Classic v.3 och spelade samma spår. Spårnamn kom upp i fönstret, men det förblev tyst. Båda spelarna kopplades elektriskt digitalt till förstärkaren och jag har inställt för avkodning på servern.

Någon annan som lyckas spela 24/96 på en Classic?
CC Posted - 2014/02/05 : 08:12:32
Jag kontrollerar ikväll så jag inte har gjort bort mig helt nu
Mirage Posted - 2014/02/04 : 22:05:56
Jag funderade också på det där med 24/96 på Classic.... Om inte jag minns fel så kan den ta emot 24/96, men den samplar om till 24/48. Jag kan dock ha missförstått det hela...
AlfaGTV Posted - 2014/02/04 : 20:53:20
@CC
quote:
SB Classic = 24/96

Nä du, det här får du nog backa på. Min classic klarar bara 16/48, precis som Sonos.
Säker på att du inte transformerar dina filer?

Har nu kompletterat med intryck av Squeezebox Touch i min medlemstråd!
Den lät väldigt mycket bättre än Classic som transport!

Vh Micke
leffee Posted - 2014/02/02 : 08:18:36
Jag har användt rasperry Pi i över ett år nu och det har fungerat perfekt.Jag hade lite störningar hemma när jag körde trådlöst men med
Raspberry har det inte varit några problem.

[URL=http://s296.photobucket.com/user/leife/media/DSC01702_zpsa758040c.jpg.html][/URL]
Här är allt som behövdes.

Och den tar inte så stor plats heller.

[URL=http://s296.photobucket.com/user/leife/media/DSC01725_zps1d5be968.jpg.html][/URL]

Kör med en V.A.C dac hemma och Abrahamsens lilla dac i sommarstugan
Mattias Posted - 2014/02/02 : 05:27:44
Man kan använda en Raspberry Pi till Squeezebox om man vill. Billig lösning till den som är lite händig :)
http://danielmuller.asia/2013/02/squeezebox-on-raspberrypi/

Sen kanske man vill ha digitalt ut och då fungerar inte alla dacar. Lista på supportade dacar.
http://www.raspyfi.com/raspberry-pi-usb-dac-and-raspyfi-supported-dacs/

/Mattias
e-robban Posted - 2014/02/02 : 00:35:29
Bra test o kul att Bluesound kom med på ett hörn!
iMac Posted - 2014/02/01 : 12:01:43
Riv ut WiFi kortet om det inte används, onödigt om det sitter i o tar ström o data kraft! Lätt att plocka ur, sitter i en sockel o med dubbelhäftande tejp.

Jojje66 Posted - 2014/02/01 : 11:05:52
Intressant Micke! Trodde faktiskt inte att skillnaden skulle vara så stor som du beskriver. Kommer gärna förbi med min Touch och för att ta del av jämförelsen. Du upplevde Bluesound som mycket välljudande. Innebär det att du tycker den låter bättre an Sonos?

Mvh Johan
CC Posted - 2014/01/29 : 08:29:38
ulfn, tror det är någon tidig skapelse/prototyp som Mattias "skakade" fram innan intresset växte. Jag fick tag på den via begagnatmarknaden som tur var... :-)
ulfn Posted - 2014/01/28 : 20:55:36
quote:
(Jag har inte jämfört mot Sonos, men min SB Classic fick sig ett rejält uppskjut utav ljudkvalitet med ny nätdel från Harmony Design)

Fick du gjort nätdelen som specialbygge?
Jag kontaktade Mattias på Harmony Design för några år sedan om just detta.
Han svarade då att för att få ekonomi i en tillverkningsserie behövdes det tämligen många (flera hundra?) enheter.
Han skulle se om det fanns tillräckligt mycket intresse för projektet och återkomma.
Sedan hörde jag aldrig av honom.

Själv köpte jag en SqueezePak från Russ Andrews i England till min SB3.

Ulf
AlfaGTV Posted - 2014/01/28 : 20:26:48
@CC
Japp, jag har läst om det också, och Jojje66 här på forumet vidhåller en kraftig förbättring med linjär nätdel även till hans Touch. Jag säger inte emot!

@Björn-Ola
Känner du till ngn guide för tweakning av SB Classic för bästa ljudkvalle? Tror som sagt att det finns mycket mer att hämta...

VH /Micke
Björn-Ola Posted - 2014/01/28 : 20:14:12
http://soundcheck-audio.blogspot.se/2011/11/touch-toolbox-30.html
Här är länken till mjukvarutweaket för Squeezebox Touch.
CC Posted - 2014/01/28 : 16:11:39
SB Classic = 24/96

(Jag har inte jämfört mot Sonos, men min SB Classic fick sig ett rejält uppskjut utav ljudkvalitet med ny nätdel från Harmony Design)
AlfaGTV Posted - 2014/01/28 : 15:07:30
quote:
Sonos, 24/96 ?

Helt riktigt Björn-Ola, det skall poängteras att Sonos inte hantera mer än 16bit 48Khz. Justerat!
Ofrånkomligen, under omständigheterna, är det ointressant då en trist transport förmodligen inte lär bli en bättre för att man ökar upplösningen.
Men, konstigare saker har väl i träffat i denna märkliga värld av ljud- och musikupplevelser?

För övrigt vet jag inte vad Squeeze Classic klarar upplösningsmässigt?
Vh Micke
Mirage Posted - 2014/01/28 : 07:09:00
Om du går via Den Digitala Kokboken så hittar du rätt lätt den gamla tråden om Squeezebox. Där står en del om inställningar för avkodning på servern.

Intressant jämförelse AlfaGTV! Hade varit intressant att även höra om ni upplevt nån skillnad till en nyare modell som SB Touch.
Wader Posted - 2014/01/27 : 22:32:18
Jag hittade för ett par år sedan en manual på hur man skulle ställa in sin SB3 för att få ut mesta möjliga välljud. Det jag kommer ihåg var att man låter serven göra så mycket jobb som det bara går. Kommer ihåg att det lät bättre i alla fall. Letade lite nu men hittar inte den manualen igen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000