T O P I C R E V I E W |
BosseBula |
Posted - 2013/11/22 : 22:37:07 Gokväll,
Börjar så smått bli klar med mitt hembiorum och har nu (nästan iaf..) 7.1. Och rekomendationen i ett 7.1 system är att sido-surrounderna ska vara rakt bredvid lyssningsposition eller snett bakom. Men även om jag kör omnipolära högtalare som surroundhögtalare så tycker jag att det blir för stort gap mellan frontarna och surroundhögtalaren till vänster resp. höger. Så jag har funderat på att prova att sätta upp 2st högtalare som sido-surround och mata dom båda med samma signal.
En snabb paint-bild för att illustrera:
Vad tror ni? Ino-anhängarna kör väl många högtalare som surround, detta blir ju något liknande. |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2013/12/15 : 22:16:54 "gammal" tråd men jag skriver iaf :)
Mina erfarenhet pekar åt dipoler o dessa ska vara av den större modellen. Säg något som nära på så stort som kan spela som "large"
För tio år sedan körde jag med dessa. Dali Skyline 2000
Med Otroligt bra resultat.
Har även kört med dessa. Jbl Lx 1000
Dessa gav inte samma difussa ljudbild, men likförbaskat spelade det. |
BosseBula |
Posted - 2013/11/23 : 23:05:08 Jag flyttade fram den ena surround'n 64cm och det blev så bra att jag satte upp höger surround oxå. Det verkar bli rätt bra. Det får bli lite utvärdering innan jag sätter dit målade kabelkanaler.
RuneStone: Dom sitter nästan uppe i taket och upp och ner. Taket är 2.40cm högt. Som dom sitter nu så är det enda höjden som går på höger sida, annars kommer den mitt i ett fönster... Det är Mirage Omnisat OS3 högtalare och dom trivs rätt bra nära taket. |
RuneStone |
Posted - 2013/11/23 : 21:45:46 vilken höjd sitter dom på?
omnipolära, är det vinklade dipoler eller rygg mot rygg? |
BosseBula |
Posted - 2013/11/23 : 19:07:04 Tack för er input! Tror jag börjar med att flytta fram den ena surrounden lite grann. Sitter bara ca 3m från centern så det är inte så långa avstånd. |
R1 T |
Posted - 2013/11/23 : 14:57:05 Har mina surrounder ca: 1m framför mig och på ca 2m höjd, fungerar bra hemma hos mig. Men jag funderar på att göra något liknande det som Mirage länkade till.
Med vänlig hälsning Åke |
Mirage |
Posted - 2013/11/23 : 10:57:49 På ett annat forum finns en lösning som jag tycker ser intressant ut: Allramified bygger Surround-arrayer |
Andreas A |
Posted - 2013/11/23 : 01:17:20 Sist jag lekte med 7.1 blev det att jag satte högtalarna enligt bild 1 och ca 60cm ovanför huvudet, det blev riktigt bra faktiskt. Tror att rummet kan ha stor inverkan på hur ljudet studsar mm. För att svara på din andra fråga så fungerar även det bra att ha flera högtalare enligt bild 2, jag hade dock testat lite olika höjd och monterat ca 1 meter framför till 1 meter bakom för att se om det hjälper något med din första konfiguration. |