T O P I C R E V I E W |
staffann |
Posted - 2012/06/11 : 19:08:12 Min gamla häck till dator som jag använt som filserver/webserver har börjat strula igen, så jag funderar på att ersätta den. Första tanken var att skaffa en NAS, men så kom tanken om det skulle gå att göra en HTPC och NAS i ett? Man vill ju inte ha fler burkar än nödvändigt här hemma.
Eftersom burken skulle stå i mitt vardagsrum behöver den vara väldigt tyst, helst helt fläktlös. Plats för en SSD (för systemet) och 2 speglade hårddiskar (för filer) skulle behövas. Trådlöst nätverk vill jag ha (blir för långa kablar annars). Ska spela upp film via HDMI till teven. Just ni inte prioriterat med ljud (håller mig till min Naim CD5x), men möjligheten ska finnas.
Vad säger ni? Är det en bra ide, och i så fall vilken hårdvara och mjukvara rekommenderar ni? Eller är det bättre att ha olika burkar till de två funktionerna?
Värt att notera är att även om jag är van vid att fixa vid datorer och min gamla server kör Ubuntu med lite fixar så vill jag helst ha något som inte behöver fixas och trixas med utan som bara ska fungera, precis som en DVD eller CD spelare. |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
staffann |
Posted - 2012/08/11 : 09:48:17 Jag köpte moderkortet som gerward länkade till ovan. Tyvärr så blir CPU temperaturen ganska hög vid kontinuerlig last, så jag har tvingats sätta dit en fläkt för att få lite luftgenomströmning och därmed bättre kylning. Då är detta ändå det andra moderkortet - det första blev 100 grader ganska snabbt och byttes ut på garantin. Eftersom målet var att ha en fläktlös rigg så är jag inte så nöjd.
Hittills har jag bara satt in en 128Gb SSD för systemet och en extern USB disk för media. Får se hur jag ska lösa medialagringen långsiktigt.
Jag kör Ubuntu på maskinen. Det var lite strul att få grafikacceleration och lite andra saker rätt. Det hade antagligen varit lättare med Win7. |
omar |
Posted - 2012/08/11 : 01:51:57 Själv kör jag med en Rasberry pi och en nas, fungerar yppigt |
Lovan |
Posted - 2012/06/13 : 22:55:09 Mycket av de mekaniska hårddiskarnas ljud kommer av att de är stumt monterade i chassit. Gummibussningar eller ännu hellre fritt hängande i elastiska band dämpar mycket ljud. Det senare gjorde att jag tyckte det var drägligt att ha en dator i vardagsrummet. |
gerward |
Posted - 2012/06/13 : 22:08:09 Jepp jag kör med fläktlöskylning. Moderkortet är fläktlöst från början och jag har inga extra fläktar i chassit mer än den inbyggda i nätagget. Har inte haft några problem med överhettning även vid stresstest av kortet. Så är helt klart nöjd!
//A |
staffann |
Posted - 2012/06/13 : 20:47:36 Asus moderkortet ser intressant ut. Kör du med fläktlös kylning? Hur fick du i så fall tag på det? Ett lämpligt chassi med fläktlöst (gärna externt) spänningsagg måste man hitta att kombinera med ovanstående! |
gerward |
Posted - 2012/06/13 : 18:10:43 Hej!
Köpte följande moderkort: http://www.dustinhome.se/product/5010611227/asus-e45m1-i-deluxe-amd-fusion-e-450-mini-itx/ Mycket trevligt och har de flesta utgångarna. Full HD var inga problem med Win7 Pro och MediaPlayer Classic.
Jag köpte följande chassie som jag är mycket nöjd med, dock med full size nätagg vilket oftast innehåller fläkt. Kör dock med ett corsair agg som knappt hörs. http://www.dustinhome.se/product/5010443180/lian-li-minitower-pc-q07-m-itx-black/
|
staffann |
Posted - 2012/06/12 : 20:04:53 Jag har tyvärr ingen garderob eller annat skrymsle att stoppa in en NAS eller server i. Min gamla burk stod i köket och förde väsen, knappast optimalt med stekos i datorn. Alternativen är sovrum och vardagsrum. Sätter jag den i vardagsrummet så är det ju lika bra att göra den till HTPC också tänkte jag.
En gammal server är inte ett alternativ pga ljudproblematiken oavsett var jag sätter den, så något nytt och riktigt tyst är det enda alternativet.
En fläktlös tyst burk med external eSATA diskar skulle faktiskt kunna vara ett alternativ. Diskarna skulle jag kunna stoppa in i TV bänkens lilla skåp. Det borde dämpa ljudet en del i alla fall. Men vad för fläktlös dator med eSATA skulle ni då rekommendera?
|
markusA |
Posted - 2012/06/12 : 08:57:40 Jsg har precis gjort min egen NAS överflödig genom att stoppa in diskarna i min stationära dator och låta en SBT ta hand om musikbiten i vardagsrummet. Än så länge funkar det även om det hela är rätt nytt för mig och jag fortfarande har en del experimenterande kvar. Film ska man med moderna tv-apparater kunna slita direkt från datorn också men så långt har jag inte hunnit komma ännu. Vill man ha flerkanalsljud så är det nog HTPC som gäller?
Mitt enda gnäll när det gäller NAS'en är prestandaförlusten och att Windows envisas att släppa kontakten med den och måste synka om mot disken. :P |
theseal |
Posted - 2012/06/12 : 00:11:51 min rek är nog att handla en "gammal" server med SATA och smälla in vortexbox på den, väldigt stabilt och enkelt även om jag aldrig blev kompis med pakethanteraren i Fedora.
enklaste/smidigaste/mångsidigaste är nog att köpa en lite nyare server med SATA controller (gärna HW raid för familjens bilder och annat viktigt) och köra Vortexbox eller debian. En sån maskin har kraft att koda om och serva flera HD instanser samtidigt. Min server är en Quad Zeon 3,06 med 8GB ram och massa hårddiskar. Den pallar att strömma blueray samtidigt som den maxar ur min 100mbit lina med torrentz och realtids re-encoda blueray till IPAD/Iphone, kostade 2500kr för två år sen. |
theseal |
Posted - 2012/06/11 : 23:59:21 Diskar låter och avger massa värme som måste kylas bort, kombinationen NAS/HTPC blir nog dyr om den är tyst nog att komma in i mitt hus iaf.
Esata max längd är två meter och thunderbolt är tre, så om du har gott om pengar att lägga på externa chassien för diskarna och lagom avstånd till närmaste stängda utrymme så är det inga problem att bygga en solidstatemaskin för en rimlig peng.
Jag kör en macmini med massa 8GB internminne och kör all musik/film från server i garderoben, hårdisken startar aldrig och då går fläkten på ca 5% och håller då käften. Har väl lagt 10 minuter på uppdateringar sen den ställdes in i hyllan under TV:n för snart ett är sedan. Jag har haft två externa USB diskar kopplade till den, men fick spelet på ljudet så dom fick monteras i debian/garderoben ist.
Fan att stora SSD diskar är så dyra... |
BosseBula |
Posted - 2012/06/11 : 22:32:05 Vet inte hur ljudkänslig du är, men hårddiskar låter lite grann. Speciellt om dom är speglade så att båda går hela tiden. Så jag rekomenderar att fortsätta köra med NAS i garderoben och en separat HTPC. Iofs låter 2.5" diskar lite mindre. Och man kan ju stoppa in HTPC'n/NAS'n i något ljuddämpat litet uttrymme. |