T O P I C R E V I E W |
markusA |
Posted - 2012/05/12 : 14:00:12 Efter att ha flyttat så finner jag mig i behov att uppdatera min elektronikpark en aning och en SBT verkar lovande.
Lite här och där hittar jag referenser till olika mods och sätt att få bättre ljud men jag vill ändå ställa frågan, är det verkligen skillnad eller är det placebo?
*Flamesuit on* Om jag tar signalen via WiFi och levererar en digital signal ut till min externa dac. På vilket sätt kan nätverksöverföringen påverka och hur kan nätdelen påverka? Allt sker i den digitala domänen med tillbörliga checksummor? När det är digitalt bör det ju funka tills det blir tokfel och då är det inte fråga om några nyanser längre...
Dropouts räknar jag inte med för då är överföringen defekt per definition. |
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Björn-Ola |
Posted - 2012/06/07 : 20:04:55 Tycker nog att SBooster gör skillnad som är väl värt pengarna. Jag är nöjd och sällar mig till de som tycker att man ska byta ut väggbulan mot någonting bättre så fort man kan. |
markusA |
Posted - 2012/06/07 : 08:42:29 Ska ta en titt på det där forumet. :) Tack för tipset. |
Zombie |
Posted - 2012/06/06 : 07:21:09 Kolla in http://forums.slimdevices.com för ev. lösning på problemet. |
markusA |
Posted - 2012/06/05 : 10:09:28 Jag har nog +60000 låtar skulle jag tro? Det verkar vara själva sökfunktionen som buggar för när jag lägger till lite nytt så funkar det men den klarar inte att scanna hela biblioteket i ett svep? Skumt och det luktar dålig programmering men vad gör man? |
Björn-Ola |
Posted - 2012/06/04 : 19:09:03 Har bytt ut väggbulan mot en Sbooster. http://www.digitalaudioreview.net.au/index.php/audio-reviews/digital-source-reviews/item/250-sbooster-best-of-two-worlds-psu-for-squeezebox Ingen natt- och dagskillnad precis. Men det känns bra och nu behöver jag inte tänka mer på att uppgradera nätdelen när jag sitter och lyssnar. Men det dyker säkert upp något annat att fundera över. Så fungerar hifi-sjukan. |
Björn-Ola |
Posted - 2012/06/04 : 18:59:12 25000 låtar och den funkar felfritt hos mig. |
markusA |
Posted - 2012/06/01 : 09:02:58 Äntligen har jag en SBT spelandes. :) Programmet Mediaserver verkar rätt buggigt då det krashar varenda gång jag försöker läsa in hela biblioteket. Har för tillfället bara tillgång till 1/3 av mitt arkiv. :( |
markusA |
Posted - 2012/05/16 : 14:17:29 Resultatet blir detsamma, musiken försvinner och det är enerverande. ;) Ser fram mot en del experiment framöver då. |
ulfsan |
Posted - 2012/05/16 : 00:08:53 Nja, egentligen menar jag nog väntan på buffring mer än rena slumpartade dropouts (som det kunde vara på gamla bandinspelningar) i mitt inlägg ovan. Så att musiken lägger av i väntan på buffring var definitivt sant emellanåt, men bättre ljudkvalitet är mer min egen subjektiva åsikt - förmodligen grundad på bättre stabilitet rent generellt... Finns ju ingen idé att fundera så mycket på detta då man tycker sig ha hittat en väl fungerande lösning och blir nöjd, eller hur?! Så jag kör som jag kör; dvs via AirportExpress och sedan nätverkskabel till SB.
/ Ulf |
markusA |
Posted - 2012/05/15 : 12:35:01 För att undvika att göra mig själv till åtlöje så tänkte jag vänta med egna insikter men liknelsen med en dator känns inte så avlägsen? Många upplever ljudförsämringar kopplade till datorns nätdel. Många datorer kör idag med WiFi...
Iofs så använder sig WiFi av GHz området så frågan är hur mkt det stör? Nåja, innan jag själv testat så kan jag bara ställa frågor och inte komma med några svar eller ens underbyggda hypoteser.
Dropouts är definitivt en svaghet med WiFi och råkar man ut för sånt så är det ganska givet att det blir kabel istället. |
Björn-Ola |
Posted - 2012/05/14 : 23:23:35 Wifi innebär ju att man har en radiosändare inbyggd i apparaten och det ger förmodligen störningar. Det är väl därför det låter bättre med wifin avstängd och istället kopplat via tråd. Dessutom verkar det som att ju mer SB får jobba, ju mer störningar blir det på den digitala audiosignalen i form av jitter. Därav principen att avlasta SB så mycket som möjligt genom att exempelvis stänga av displayen och göra formatomvandlingar i datorn. |
markusA |
Posted - 2012/05/14 : 22:07:08 Ah, ok. Nu börjar bitarna falla på plats, då vet jag lite mer om vad jag kan vänta mig framöver. Får jaga rätt på en begagnad enhet till ett vettigt pris. |
ulfsan |
Posted - 2012/05/14 : 21:45:22 Jag har kört min SB Classic kopplad på två olika sätt till nätverket - båda WiFi.
I början lät jag SB vara inkopplad via wifi med min MacMini som källa. Kunde då ibland uppleva viss instabilitet i uppkopplingen. Att inte ha riktig kontakt eller att sändnignen störs är naturligtvis inte bra för ljudet/lyssningen. Man fick ibland någon form av dropout/pauser medan buffring pågick....
Numer använder jag en AirportExpress som wifi får ta emot den trådlösa datatransporten från MacMini. Från AE har jag sedan kopplat in SB med en vanlig nätverkskabel. Så med denna lösning jobbar SB uppkopplad med kabel och inte via WiFi. Fungerar mycket stabilare och tusan vet om det inte låter bättre också!
/ Ulf |
Björn-Ola |
Posted - 2012/05/14 : 21:39:12 Den påverkar just den sista biten mellan SB och dacen, den är extremt känslig för störningar som orsakar jitter. |
markusA |
Posted - 2012/05/14 : 19:30:46 Förvisso men fram till Squeezeboxen så är det alltjämt en klump digital data som skickas med WiFi. Jag kan inte tänka mig att man helt apropå beslutar sig för att överge alla protokoll som medför en korrekt dataöverföring bara för att det är musikinformation lagrad i datan? Fram till SB'n så är det ändå nätverk vi pratar om.
Väl framme i SB'n så ska datan processas så den följer vanliga formatet för digital audio och därefter skickas vidare till dac'en. Ingenstans rör det sig om någon form av analog signal. Jag har svårt att tro att det finns ingenjörer som skulle konstruera ett digitalt system där det tillåts något annat än fullständigt bitkorrekt data?
Det är först efter datan passerat den externa dac'en vi har en analog signal. Mellan SB'n och dac'en så har vi förståss samma problem som vanligt när det gäller digital signal från källa till dac. Total galvanisk separation och asyncron dac bör ta hand om de flesta problem man kan ställas inför?
Så tillbaka till ursprungsfrågan, hur kan en nätdel eller WiFi/Lan påverka ljudet? |
Björn-Ola |
Posted - 2012/05/13 : 19:55:16 Du är väl medveten om att streama en digital audoisignal till en dac är något helt annat än att flytta digital information från en plats till en annan? Bara så vi är på samma våglängd.:-) |