T O P I C R E V I E W |
optimus |
Posted - 2011/11/28 : 11:33:40 Som många andra funderar även jag på att rippa mina skivor till datorn och spela upp dem via en dac. Funderar lite fram o tillbaka hur jag enklast kan verkställa mina idéer.
Vilket hade fungerat bäst av följande två alternativ.
Köpa en Time Capsule (behöver ändå en ny router) och lagra musiken på den, koppla datorn till en dac och styra allt via Remote-appen till iPhone/iPad? Som jag har förstått det kommer man åt filerna via datorn genom nätverket. Man kanske kan säga att Time Capsule'n fungerar som en NAS?
Eller; Koppla en extern HDD till Macbooken, lägga all musik på den och koppla datorn till en dac. Styrning på samma sätt som i alt. 1.
Är jag helt fel på det?? |
23 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ulfsan |
Posted - 2011/12/14 : 21:54:50 Den gubben gick inte...... |
Zombie |
Posted - 2011/12/14 : 10:23:00 Kopierade en gång en CD från en Mac till en USB-sticka. Beslöt att välja en annan CD och tog bort den första från stickan. Det gick inte att kopiera över den andra pga. bristande utrymme. Jag misstänkte att det fanns en papperskorg med den borttagna filen, men den visades inte på stickan. När jag kom hem och satte den i en PC såg jag filen och kunde ta bort den och frigöra utrymme. Mac i ett nötskal. Välj hellre en Netgear Ultra 2 Plus eller liknande och känn valfriheten komma susande utan Mac-barnvakt... |
optimus |
Posted - 2011/12/11 : 18:51:09 Löst! Signalkabeln satt inte hela vägen i. Den bjuder vi på sä här i juletider... hehe |
optimus |
Posted - 2011/12/11 : 18:41:29 Behöver lite hjälp nu!
Precis blivit klar med rippningen av alla skivor till macbooken. Har inte haft dacen inkopplad under tiden jag rippat. Kopplade tillbaka allt nyss för att avnjuta lite musik men den låter inget ur stereon..? Testade dacen när jag fick den och då fungerade allt. Alla kablar sitter på samma plats, den ända kabel som varit ur är usb-kabeln. Inte heller ändrat några inställningar varken på macbooken eller i förstärkaren. Begriper det inte. |
ulfsan |
Posted - 2011/12/09 : 14:36:58 quote: Lägger allt okomprimerat i AIFF filer via itunes. Kommer nog att bli bra det här! Skönt att slippa byta skivor, det var ju sååå jobbigt ;-)
Det blir säkert mycket bra! Så skulle jag nog också gjort om jag börjat om idag... Enda nackdelen är väl att det då inte ryms så mycket musik (som om det lagrats i AppleLossless) när man laddar ner från iTunes för portabelt bruk i sin iPhone, t ex...
/ Ulf
|
optimus |
Posted - 2011/12/08 : 21:50:20 Har kikat i den tråden ett par gånger redan, mkt nyttigt där! Dac:en har kommit och rippningen är påbörjad. Lägger allt på datorn för tillfället då det är brist på externa hårddiskar. Lägger allt okomprimerat i AIFF filer via itunes. Kommer nog att bli bra det här! Skönt att slippa byta skivor, det var ju sååå jobbigt ;-) |
ulfsan |
Posted - 2011/12/07 : 21:48:03 Ja, du optimus - det är nog bara att dra igång och skaffa egen erfarenhet. Du får välja en lösning du tycker verkar vettig och begriplig. Sedan kör! Jag gjorde så julen för ett par år sedan och inledde därmed en tråd på ett grannforum som kanske kan vara kul att snabbläsa även idag. Jag fick då så att säga live och löpande råd och uppbackning av mer erfarna personer vad gäller Apple och Squeezebox och delade med mig av mina erfarenheter under tiden jag provade mig fram. Nu finns ju många på detta forum som gör samma sak, t ex AlfaGTV m fl här och i andra trådar. Här är en länk till tråden om du (eller någon annan) är nyfiken: http://www.rauna.forum24.se/rauna-about225.html
/ Ulf |
AlfaGTV |
Posted - 2011/12/07 : 20:50:05 Jag vet faktiskt inte Johan, jag uttryckte mig kanske luddigt. Jag brukar alltså inte använda iTunes standard-mapp för att lagra mina filer. Däremot låter jag iTunes biblioteksfiler och sånt ligga kvar där. quote: Jag föredrar personligen att själv "Ordna mappen iTunes Media" så därför avaktiverar jag denna funktion. Likaså avmarkerar jag valet att "Kopiera filer till mappen iTunes Media..".
På detta viset så befinner bara själva "innehållsförteckningen" i iTunes standard-mapp. Mina filer ligger i detta fallet på NAS. (Som även jag tolkar som innehållande "serverfunktioner")
MVH /Micke |
Johan4130 |
Posted - 2011/12/07 : 19:26:33 Borde man inte kunna programmera iTunes så programmet fattar att man inte vill ha filerna någon annanstans än där man själv valt att lägga filerna?
När jag körde iTunes så ville programmet gärna byta målmapp från den jag valt till standardmapp så fort jag råkat starta iTunes utan att min valda mapp varit i kontakt med datorn (är detta ändrat Alfagtv?). |
AlfaGTV |
Posted - 2011/12/07 : 19:01:30 Nu lär vi klargöra en sak här: Du kan ha dina musikfiler var du vill och lägga till dem utan tandagnisslan. Men, om du flyttar iTunes-mappen till nätverksenhet kanske det krånglar som Johan beskriver.
För mig betyder en oanluten nätverksdisk bara att jag får frågetecken vid filerna jag försöker spela upp, men det är bara att öppna nätverksdisken i Finder först, så funkar det. |
Johan4130 |
Posted - 2011/12/07 : 18:47:03 Wikipedia skapas av användarna. Ingen garanti att allt stämmer där.
Kan man installera program så räknas det som server. Men ärligt, vi klyver hår här. :)
Håller i övrigt med om att kör man Apple så är det inte fel att köra Apple fullt ut, annars finns det mycket utrymme för gråt och tandagnissel. Det är dock inga jätteproblem att spara filer utanför datorn, t.ex. på en Time Capsule. Startar man iTunes utan TC'n i kontakt så ställer iTunes in standardmappen vilket betyder att man får peka på TC'n igen nästa gång man startar iTunes. Jätteonödigt men i sann Apple-anda. :) |
ulfsan |
Posted - 2011/12/07 : 18:03:26 Om man väljer att rippa och jobba via iTunes och då skapar t ex AppleLosslessfiler och synkar musik med en iPhone eller iPad t ex ska man nog helst köpa Apples hela lösning och inte fundera så mycket på var olika filer ligger och hur det fungerar i detalj. Man bör väl kunna ha musikfilerna på yttre disk, men då får man nog se till att alltid ha den inkopplad när iTunes startas och man får kanske lära sig hur genvägar fungerar i OSX. Bara att dessa heter alias eller symlink och fungerar olika var en nöt att knäcka för mig ...
Vill man styra det hela mer själv, t ex skapa flac-filer, bör man nog rippa och spela upp med andra program. Jag har valt XLD för rippning och Squeezebox/Squeezeserver för uppspelning, men det finns andra alternativ. Då är yttre hårddisk inget problem, tycker jag...
/ Ulf |
ulfsan |
Posted - 2011/12/07 : 17:05:29 Ska det inte finnas viss liten programvara i en NAS, dock inte ett helt OS? Så säger i alla fall Wikipedia och det är så jag förstår att många kör de specialla NAS:ar som finns för t ex Squeezebox. Då har de sin "NAS" i garderoben med programvaran Squeezeserver installerad och kan lyssna på musik - oftast trådlöst - utan att sätta på datorn? Det var så jag menade att TimeCapsule inte klarar av att jobba själv i alla fall...
/ Ulf
.....eller gör den det? Hur gör man då? .... |
Johan4130 |
Posted - 2011/12/07 : 11:54:46 ulfsan skrev: "Däremot kan den inte fungera som en fristående NAS, eftersom man inte kan läsa in och köra någon programvara på den."
Bara för att klargöra en liten detalj. Det ena har inget med det andra att göra. NAS står för Network Attached Storage dvs. en hårddisk man kan koppla på nätverket. Det har alltså inget med att installera program att göra. Då vore det en server.
Alltså, en Time Capsule fungerar utmärkt som NAS. Enkel och smidig sak. Fint att kunna gömma undan hårddiskarna i något skåp så man slipper ha en massa kabeltrassel och burkar runt datorn. |
optimus |
Posted - 2011/12/06 : 13:26:25 Kan man rippa direkt till en extern HDD (via itunes) eller måste man mellanlanda på datorn först? |
ulfsan |
Posted - 2011/11/30 : 13:43:26 Inom parentes kan nämnas att med denna lösning har DVD-spelaren i MacMinin (i arbetsrummet) nu blivit min CD-spelare. Jag stoppar alltså in CD-skivan i MacMini, öppnar ITunes och spelar sedan med Airplay upp ljudet via AirportExpress till DAC till förstärkare i vardagsrummet.
Min DAC har alltså en coax-digitalkabel från SqB in i ett hål baktill och optisk-digitalkabel från AirportExpress in i ett annat hål. Sen väljer man på ingångsväljaren framme på DAC:en vilket som ska spelas. Så båda funktionerna - att använda SqB och att använda AirportExpress - används parallellt i min anläggning för att njuta av hårddisklagrad musik (och även CD).
/ Ulf |
ulfsan |
Posted - 2011/11/30 : 13:25:52 Det fungerar bättre, eftersom det blir stabilare. Direkt wifi till Squeezebox kunde ibland medföra korta avbrott (för buffring?), vilket jag numer slipper. Möjligen är ljudkvalitén också bättre, kanske mindre fel (tidsfel/synkroniseringsfel? - om sådana överhuvudtaget kan finnas?) även på annat sätt...
...och - ja - wifi är avstängd på SqB. Man avgör vid konfigureringen vid kallstart av den om nätverket ska tas emot wifi eller med ethernetkabel.
/ Ulf |
AlfaGTV |
Posted - 2011/11/30 : 13:13:16 Menar du alltså att du upplever bättre ljud när AE'n tar emot WiFi-strömmen och kablar den via Ethernet (RJ45) till Squeeze-boxen? (Jag antar att du slagit av WiFi i SB'n?)
MVH /Micke |
ulfsan |
Posted - 2011/11/30 : 09:27:57 Jo det stämmer att Airport Express är WLAN-mottagare (tar emot en dataström) då jag spelar flac. Jag har upptäckt att den sköter detta bättre än Squeezebox Classic, som ju egentligen kan vara WLAN-mottagare själv...
För apple-lossless från iTunes jobbar den i stället som en AirPlay-mottagare (tar emot en digital ljudström).
/ Ulf |
AlfaGTV |
Posted - 2011/11/30 : 08:59:09 Jädrar vad jag funderade över hur du kunde få signal över en "Airport Express som matar en Squeezebox med nätverkskabel"...
Den lille Airport Expressen är ju så mångsidig så jag fattade inte att du använde den som WLAN-mottagare. MVH /Micke |
ulfsan |
Posted - 2011/11/29 : 23:01:21 Time-capsulen fungerar utmärkt som router och back-up till en eller flera (Mac-) datorer och "iGrejer". Däremot kan den inte fungera som en fristående NAS, eftersom man inte kan läsa in och köra någon programvara på den. Och eftersom man då ändå behöver sätta på datorn för att spela musik, kan man ju lika gärna ha musiken på datorn eller en extra hårddisk kopplad till datorn (t ex via firewire). Så har jag det! En Time-capsule som extra hårddisk är onödigt dyrt och tillkrånglat - låt den jobba som den backupstation den är tänkt rekommenderar jag på det bestämdaste.
Sedan spelar jag trådlöst till en AirportExpress i vardagsrummet som via nätverkskabel matar en Squeezebox Classic som har en bra DAC kopplad till sig. Låter fint! Särskild med lite Valhallakablage som matning ...
iPhone och/eller iPad fungerar sedan som fjärrkontroll och styrning. Har just installerat iPeng på iPaden och därmed fått en "extra Squeezeboxspelare" förutom en fjärrkontroll av systemet.
/ Ulf
Edit: Ovanstående lösning körs då flac-filer ska spelas i Squeezeboxsystemet. Vill jag köra apple-lossless skickar jag helt enkelt dessa filer via iTunes (med dess Airplayfunktion) i datorn trådlöst till AirportExpress och sedan till DAC:en (och hoppar därmed över Squeezebox Classic). AirportExpress har nämligen en kombinerad digital och analog ljudutgång. Jag föredrar dock att ta ut datasignalen via nätverksutgången på Expressen och sedan leda den till SB Classic för omvandling till ljudström i denna. iTunes kan ju inte på vettigt sätt köra flac som jag gillar bäst ...
|
optimus |
Posted - 2011/11/28 : 13:52:29 Min initiala tanke var att koppla min MacBook till en usb-DAC och en extern hårddisk via firewire till macen. Detta kanske är att föredra? Och jag hade tänkt att bara ha time capsule'n för musik, ej backup. Om det nu blir en sån vill säga...
Varför jag tvekar inför min första tanke är att jag endast har en dator. Det blir således en del in och urkopplande. Dock så finns både iPad och iPhone. Man klarar sig väldigt bra med en iPad för surf. |
AlfaGTV |
Posted - 2011/11/28 : 13:06:11 Det verkar lite tveksamt huruvida en Time Capsule enhet fungerar som fillagring även om jag hittar följande text: quote: Time Capsule also works great as a wireless hard drive, whether you have a Mac or a PC
Å andra sidan hittar jag även denna text: quote: A further conversation at the Apple booth leads me to believe that you will not be able to partition the drive on the Time Capsule.
Och om jag då antar att dessa båda skrivningar är korrekta så innebär detta att du inte kan ha den BÅDE som BackUp-enhet och Fillagring samtidigt.
Oavsett hur du väljer att göra så rekommenderar jag att du har backup på dina grejer.
Jag skulle nog försöka hålla lagringen på nätverket själv, slippa fippla med lös USB-HD är värt en del för mig iaf. Det blir ju åtkomligt från andra ställen i ditt hem då också.
Och eftersom vi ändå är inne på det, ju mer jag använder min Airport Express, desto mera impad blir jag! (den är ju dessutom billig för sina möjligheter)
MVH /Micke |