T O P I C R E V I E W |
AlfaGTV |
Posted - 2011/10/11 : 15:28:53 Backup
Säkerhetskopior på dina musikfiler bör du defintivt ha, för att kunna återskapa ditt bibliotek i händelse av ett haveri. Det allra enklaste scenariot är ju att du har musiken lagrad på din dator som du också spelar upp ifrån. Om något händer med hårddisken i denna är ju ditt arbete med att lägga in all musik förlorat. Och tro mig, det är inte frågan OM det havererar utan NÄR#8230;
Därför bör du ha en extern USB-ansluten hårddisk där du lagrar säkerhetskopior regelbundet. Faktum är att det bästa sättet är att ha två stycken (eller flera) då de oftast också fungerar som säkerhetskopior på dina personliga bilder och konversationer via e-post och liknande. Har du två kan du alltid ha en av dem lagrad hos nära och kära, i bankfacket, sommarstugan eller liknande. Sedan gäller det ju att regelbundet göra en ny backup till den du har i närheten, se till att den byts ut mot den som befinner sig på annan plats, för att hålla båda aktuella. Låter som överkurs kanske, men den dagen du drabbas av brand, inbrott eller blixtnedslag kommer du att vara dig själv evigt tacksam för ditt säkerhetstänk! ;)
Om du nu har valt att lagra dina musikfiler på en nätverksenhet då? Många av dessa har ju möjlighet att koppla in flera diskar och hävdar att informationen är SÄKER även vid haveri? I många fall kan dessa enheter med flera diskar i rädda dig från det allra vanligaste problemet, diskhaveri. Hårddiskar har begränsad livslängd och kommer att gå sönder, förr eller senare. Men om du nu har en NAS med fyra diskar i, vad händer om blixten slår ner om två år och sabbar själva enheten? Tror du det är bara att flytta över diskarna till en ny som ser ungefär lika ut? Nähädduu, glöm det#8230; Därför skall du ALLTID ha informationen säkerhetskopierad till minst en ytterligare enhet.
|
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Joda |
Posted - 2014/03/30 : 18:43:09 Jag kör med FreeNAS och ZFS sedan länge. Nu i dagarna beställde jag diskar för 6 lapp och förra veckan var det en server för strax över 3 lapp.
Nuvarande FreeNAS kräver lite mer av serven så det är inte bara att slänga ihop något man har liggande så jag beställde en Dell T20 och en 8GB sticka för att utöka de 4GB som satt i.
Ett tips för att kontrollera om data är korrupt för tex externa diskar eller backup som inte har ZFS är http://www.exactfile.com/ Man skapar en fil med lämplig algoritm och sen kontrollerar den all data när man vill. |
Ryssen |
Posted - 2014/03/30 : 17:57:47 Använder en NAS TS219+ med raid som jag har musikfiler och annat jox på,den säkerhetkopieras till 3st USB diskar. På min Laptop använder jag programmet Copian backup 11,det har alla inställningar som jag behöver,den backuppar till min NAS. |
AndersP |
Posted - 2014/03/30 : 16:58:00 Det jag värderar högst är mina musikfiler. Foton (dåliga), film (för mycket) och tv-shover är förgängliga ting som jag kanske kan leva utan, men som är fint att ha när man är på humör.
Musiksamlingen är inte nåt speciellt om man jämför med många andra, men jag har lagt ner mycket jobb på den och pengar på skivor och filer som har köpts in. Jag har en usb-disc som jag slangar över till och efter nåt dygn har den skrivit klart. Det verkar modernare att tanka upp till ett moln eller liknande så jag ska kolla här efter tips kontinuerligt. |
byZan |
Posted - 2011/10/24 : 20:18:29 quote: Har du två kan du alltid ha en av dem lagrad hos nära och kära, i bankfacket, sommarstugan eller liknande. Sedan gäller det ju att regelbundet göra en ny backup till den du har i närheten, se till att den byts ut mot den som befinner sig på annan plats, för att hålla båda aktuella. Låter som överkurs kanske, men den dagen du drabbas av brand, inbrott eller blixtnedslag kommer du att vara dig själv evigt tacksam för ditt säkerhetstänk! ;)
Utan att kunna eller förstå det ni pratar om så gillar jag den här idén |
AlfaGTV |
Posted - 2011/10/24 : 19:47:10 BosseBula, det är precis det som är meningen. Att inlägg i tråden bidrar, korrigerar och kompletterar. Jag har som mål att vartefter uppdatera den första posten, när mer material kommer fram i trådens senare poster. Med vänlig hälsning, Micke |
BosseBula |
Posted - 2011/10/24 : 18:02:55 Vet inte om detta var tänkt som en diskussionstråd, men..
Själv lagrar jag musik på en raid5 NAS med automatisk backup till externa hdd's. För foto körs för tillfället manuell synk till svärfar men det ska bli automatisk backup även där så snart jag får tummen ur och konfar hans NAS (min gamla..). Vårt bredband har inte tillräcklig kraft för att orka synka musiken dit.
Jag är väldigt nöjd med min Synology DS1010+ NAS. Men jag suktar lite efter filsystemet ZFS som har funktionalitet för att undvika att data blir dåligt med tiden. Jag har inte undersökt det närmre men det känns som att använder man inte viss data på en raid5 lösning så har inte dom bitarna blivit kollade på länge och är oturen framme har dom hunnit bli dåliga på alla 5 diskar. Sannolikheten är väl kanske rätt liten iofs. |
AlfaGTV |
Posted - 2011/10/24 : 15:23:45 Det låter strålande DrBoar! Du får väldigt gärna bidra med ett exempel på hur man kan göra.
Själv använder jag programmet robocopy som finns i Windows-miljö (Vista och senare) för att synka och/eller göra backup på mitt material till externa diskar. Min NAS är redundant då den kör ett schemalagt R-Sync-jobb till min andra NAS varje natt.
Jag skulle kunna komplettera med några bra att ha färdiga kommandorader för t.ex. Robocopy som funkar bra för säkerhetskopiering av musikfiler.
MVH /Micke
|
DrBoar |
Posted - 2011/10/24 : 15:10:13 Jag är backupansvarig för ett system med ca 60 personer på windows och OS X datorer. Korrupta filstrukturer och fysiskt trasiga hårddiskar drabbar alla förr eller senare. Backuper som inte görs automatiskt görs inte alls! Skilj på synkning och backup. En synkning, mellan RAID diskar eller en online tjänst som Sugersync mfl. Slänger du en fil av misstag och synkar är den borta, blir filen korrupt och synkar så är den paj på två ställen. Backup program sparar tidigare versioner och slängda filer (antigen för evigt eller enligt schema för gallring).
Det finns inget program som är "bäst" det beror på vad man behöver och vad man vill betala. Vill man ha skydd mot bara pajade diskar så räcker det med en USB disk, men drabbas man av stöld eller blixtnedslag så lär det drabba USB disken. NAS eller andra datorer på samma nät kan vara säkrare mot stöld men kanske inte blixtnedslag.
Att backa upp online eller till en annan dator på annat nätverk är säkrast. Men tänk på att om man har ADSL är uppladdningshastigheten inte mycket att komma med om man skall ladda upp många hundra GB.
www.crashplan.com har server och klienter som kan köras på windows, Linux, Mac och Solaris! Det dom tjänar pengar på är support och deras online backup och mer avancerade program. Grundversionen är dock helt gratis. Med den kan man sätta upp en dator som backupserver och sedan koppla klienter till den. Om någon är intresserad kan jag skriva en svensk kortfattad instruktion (och om jag vågar också en youtube video.) |