HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Den Digitala Kokboken 0.3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2011/10/11 : 11:33:27
Jag vill ha hjälp!!! PM:a eller skriv i denna tråd om du kan tänka dig skriva ett utkast? De avdelningar som har en asterisk, stjärna efter sig, SKALL skrivas.

Tanken var då att samla informationen i en "index-sida" och sedan länka in delarna till denna. Därav namnet på denna tråd, i likhet med mjukvarutveckling så måste projektet få växa fram och mogna. När vi gemensamt känner oss nöjda, så kan Pac helt enkelt lyfta över innehållet i denna tråd till en ny "försättssida" och döpa om den till version 1.0

Önskningar och bidrag till strukturen bör skrivas i denna tråd, tillägg till ingående delar skrivs lämpligen i respektive undertråd.

Den Digitala Kokboken

Innehåll
Detta är ett utkast som definitivt kommer att utökas med flera underkategorier. Vi börjar här och så fyller vi sedan på med våra andra önskemål vartefter. De avsnitt som har en asterisk, *, efter sig behöver skapas.

Appendix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2016/05/15 : 21:46:15
Kompletterade med en liten och kortfattad artikel om Raspberry Pi, som mediaspelare eller Roon endpoint.
AlfaGTV Posted - 2014/12/31 : 14:43:22
Härligt Pac! Jag länkade in din artikel under Mediaspelare/Streamers även om det inte är helt rätt(?)
Låter spännande med ett väl fungerande multiroomsystem till låg kostnad!
Ambitionen är att fräscha upp artiklarna lite vartefter, det har ju faktiskt hänt en hel del sedan de första skrevs ned!
/Micke
Pac Posted - 2014/12/31 : 13:41:09
Jag blev ombedd att skriva om mina PLEX+Chromecast utsvävningar nu när det funkar. Artikeln hittar ni här!
AlfaGTV Posted - 2014/12/22 : 12:10:05
Lade till en artikel om Pioneer N-50 Network Audio Player
Dags att fräscha upp det hela Kokboken lite!

VH Micke
byZan Posted - 2012/10/24 : 16:42:12
quote:
Har kompletterat med lite ytterligare info om ett par olika mediaspelare eller vad vi nu ska kalla dem :)

byZan har skrivit en strålande artikel om sin Aurender S10 och jag har påtat ihop lite info om Bladelius Embla DL

Tack byZan!

Det är jag som ska tacka!
Den digitala kokboken inspirerade mig att göra något

Har jag varit med och tjatat om att få en digital kokbok till stånd så kände jag att jag också skulle kunna bidra med något. Så det blev mina alldeles egna funderingar kring hur jag löste mina behov.

/byZan
AlfaGTV Posted - 2012/10/24 : 08:35:57
Har kompletterat med lite ytterligare info om ett par olika mediaspelare eller vad vi nu ska kalla dem :)

byZan har skrivit en strålande artikel om sin Aurender S10 och jag har påtat ihop lite info om Bladelius Embla DL

Tack byZan!
OrEs Posted - 2012/10/21 : 10:25:51
Toms Hardware har en rätt ok översikt.

http://www.tomshardware.com/reviews/ubuntu-linux-audio-software,2856-8.html

/Örjan
rogerjons Posted - 2012/10/12 : 21:53:14
Suttit och surfat på nätet efter bra ripprogram i Linux men inte hittat något klockrent, tips?

/Roger
AlfaGTV Posted - 2012/09/14 : 16:06:30
Låt oss hoppas att t.ex. Labbe tar upp handsken och lär oss lite mera om detta!
Jag är själv inge vidare på linux...

Med vänlig hälsning, Micke
staffann Posted - 2012/08/06 : 16:39:58
Bra och intressant! Jag skulle gärna se att Linux-delen kompletteras med info om olika sätt att mata ut ljud (pss som man beskriver under Windows) samt att XBMC guiden beskriver vad man ska tänka på för konfiguration för bästa ljud. För min del XBMC under Linux (Ubuntu).
AlfaGTV Posted - 2012/07/30 : 13:48:57
Uppdaterad! Lade till lite info om Marantz NA7004 Network Audio Player...

/Micke
AlfaGTV Posted - 2012/04/02 : 12:35:16
X Lossless Decoder är uppdaterad för oss Macintosh-nyttjare!

Edit: Sär skrivning
AlfaGTV Posted - 2012/02/03 : 13:34:34
Kompletterade en liten artikel om Asus Xonar Essence ST(X)
"Det kommer mera!"
AlfaGTV Posted - 2012/01/03 : 19:01:48
Najs! Stefaeri2001 har skrivit väldigt bra om JPlay, en minnesspelare för Windows.
Ni hittar artikeln här!
Och om jag inte nämnt det så har Jimmy_JDM skrivit om snygg fjärrstyrning av XBMC!

Det händer saker!

Tack alla bidragare och deltagare!

Micke
AlfaGTV Posted - 2011/12/26 : 13:16:18
Då har det uppdaterats lite grann!
Labbe har påbörjat en översikt om Linux!
Härligt!
AlfaGTV Posted - 2011/11/26 : 22:44:51
Toppen att ni klurar på en HF Linux! Den vill jag prova framöver!

Också vill jag flagga för att den inledande Översikten börjar ta form!
MVH /Micke
Labbe Posted - 2011/11/24 : 17:37:23
Hififorums egna?

Skämt å sido.
Ubuntu och Linux Mint är de vanligaste för en ovan linux användare.
Ubuntu finns dessutom i 4-5 olika varianter, enda skillnaden är skrivbordsmiljön och hårdvarukraven.
Fördelen med Ubuntu och dess olika varianter är att man kan välja LTS
vilket innebär att du får uppdateringar i ca 3 år. Dessa LTS utgåvor släpps med två års mellanrum, och nästa sådan släpps 12.04

Iom att Gnome3 och Unity nyligen är släppta så rekommenderar jag att du väljer någon av de andra ubuntuvarianterna (Kubuntu,Xubuntu och Lubuntu)
för att slippa en massa barnsjukdomar.

De flesta varianterna går att köra via en sk live cd/dvd, utan att något installeras på hårddisken, vilket är perfekt om man bara vill pröva.
Rolf-san Posted - 2011/11/24 : 17:08:01
quote:
speciellt från de som har liten eller ingen vana av linux

Stämmer bra på mig. Vilken variant skall man installera till att börja med
Labbe Posted - 2011/11/24 : 09:13:17
Ni kan bidra med mycket. Frågor och synpunkter är alltid välkommet, speciellt från de som har liten eller ingen vana av linux. För så som jag ser det så är ljudet och användarvänligheten prio 1.
Ryssen Posted - 2011/11/24 : 07:13:27
Kan inte heller bidra,men följer..
räven Posted - 2011/11/23 : 22:45:06
Kan inte bidra till skapandet, men är väldigt intresserad av att få ut så mycket väljud ur datorn som möjligt.
Kommer att följa tråden som en mås ögon följer korven.
Labbe Posted - 2011/11/23 : 22:19:50
Någon som är intresserad av att vara med och skapa en hififorum linux distro?

Intresserade kan spana in den här tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85609

Edit: bytt länk.

AlfaGTV Posted - 2011/11/23 : 20:49:09
Senaste nytt: En inblick i Amarra för Macintosh
bmxx Posted - 2011/11/04 : 02:35:52
Det finns ett superenkelt program till mac för att rippa och konvertera, Max: http://sbooth.org/Max/

Skulle även vilja berätta om min set-up.
Time capsule 2tb till Mac mini via ethernet och vidare till Benchmark via usb.

En grej jag tycker är skönt med detta är att tidskapseln är en WiFi basstation, så vi kommer åt och kan lägga till material trådlöst med våra laptops.

AlfaGTV Posted - 2011/10/27 : 11:45:58
Jag passa på att uppgradera till 0.3 då artiklar inkommit från flera håll och jag vet att det fnulas på nya texter ute i stugorna!
Tack till alla, både ni som deltar i någon form, bara läser, läser och kommenterar eller till och med läser och bidrar med material!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000