T O P I C R E V I E W |
Johan4130 |
Posted - 2011/09/20 : 09:53:27 För att skapa ljud från en dator till en stereo krävs just en dator (med ljudkort)och en stereo plus lämplig kabel. Vi låtsas att vi väljer en mac just för att iTunes är så trevligt (?).
För att få mer välljud köper vi en dac. För att få ännu mer välljud köper vi en M2Tech HiFace USB-dongel. För att få ytterligare välljud köper vi ett tilläggsprogram typ Amarra eller Pure Music.
Då har vi en lång kedja. Dator->källfil->spelare->program för att förbättra spelare->HiFace USB->kabel->dac->kabel->förstärkare->kabel->högtalare. Hifimöss kan man lägga till om man vill. :)
Vad hände egentligen med korta signalvägartänket? Kan vi skrota det tänket? De flesta som hört ovanstående kedja tycker att det låter bra, ofta mycket bra tom. |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
whiskyman |
Posted - 2011/09/23 : 07:52:26 Håller med Bernt, tanken att hålla det enkelt är oftast bäst.MvhKristofer |
solhaga |
Posted - 2011/09/20 : 11:57:48 För mig är signalvägen endast "DACs analogdelar->kabel->förstärkare->kabel->högtalare". |
räven |
Posted - 2011/09/20 : 10:30:45 Jag tar ut signalen via usb-hiface till dacen som är ljudkort,d/a och försteg direkt till högtalare med inbyggda slutsteg. Källfil-dator-hiface/koaxkabel-dac-signalkabel-slutsteg/högtalare. |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/09/20 : 09:59:35 Jag tycker tvärtom. Enklare är nästan alltid bättre. |