T O P I C R E V I E W |
Io |
Posted - 2011/08/29 : 11:36:44 Jag köpte en CD med Grateful Dead i helgen som låter fullt ok med min Pioneer SACD-spelare. Men när jag la in den på min PC via iTunes så distar den grovt. (Apple lossless). Den fungerar inte heller via Windows mediaspelare.
Den är mastrad med hjälp av HDCD-tekniken. Kan det vara det som strular? Och vad är i så fall lösningen?
/Olle
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Io |
Posted - 2011/08/30 : 22:54:26 Tack för dina svar. Jag har fortfarande problem, men är som tur var inte ensam om det.
Hittade denna länk:
http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-84606.html
Tacka vet jag vinyl! |
AlfaGTV |
Posted - 2011/08/29 : 13:48:06 Tillägg: Om man har Windows så har rimligen också Media Player. I version 10, 11 och 12 måste man handgripligen aktivera stöd för HDCD. Om det Inte är aktivt visas HDCD-loggan i nedre delen av fönstret då du spelar upp en HDCD. Aktivera genom att välja Alternativ från Verktygs-menyn. (tryck på Alt-tangenten om du inte ser menyerna) Välj fliken Enheter och dubbelklicka på Högtalare i listan. Bocka i Aktivera 24-bitars ljud Klart! Starta om spelaren för att erhålla HDCD-ljud ur WMP!
Mvh Micke |
AlfaGTV |
Posted - 2011/08/29 : 13:24:29 Har du testat rippa den med EAC eller liknande app med felkorrigering? HDCD är, till min kännedom, 100% kompatibelt med vanlig RedBook cd. För övrigt har bestämt för mig att tekniken köptes in av Microsoft och inkorporerades i Windows Media Player, men jag kan ha fått det om bakfoten...
Om man rippar HDCD-spår bitkorrekt så kommer de också att identifieras som HDCD om du bränner ut dessa, individuellt eller hela skivan, och spelar upp på hårdvara som identifierar HDCD.
MVH Micke |