HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dune HD Max e.dyl

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Lars S Posted - 2011/04/05 : 18:42:56
Jag är inte så påläst i det här ämnet. Men om man har en rejäl NAS med 4x2TB i RAID5 får man 6TB lagring och det ska väl räcka ett tag. Vilket är då bästa sättet att ansluita NAS:en till hemmabion och kunna spela upp filmerna i full HD och självklart med fullt surroundljud. Ett stort plus om man kan styra det hela med en iPad. Sitta och bläddra bland filmomslag etc.

Någon föreslog Dune som skulle få kompabilitet med iPad inom kort. Finns det andra alternativ? Bättre, billigare, enklare att hantera, med mer finesser etc. Tacksam för alla tips. Vad jag söker är främst en dedikerad filmuppspelare men kan den även handera musik med full audiofilkvalitet kan även detta vara intressant.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
masaba Posted - 2011/04/29 : 08:03:38
Tack för svaret ang Hembiotidningen. Känns på din beskrivning som att de var lite väl kritiska mot Dune måste jag säga. Trist när de inte ens verkar försökt se fördelarna med spelaren liksom.

Däremot har den kasst gränssnitt för musik. Med lite tur kan det kanske bli bättre så småningom.

Ryktas om att Dune är på gång med ny firmware där gränssnittet fräschats upp. Ligger två screenshots på Dunes blog sen någon dag tillbaka och har vi tur gör de något åt musikuppspelningen i den nya firmwareversionen.

Har också läst att Zappiti jobbar med en ny version som kommer skapa Zappitibiblioteket med såväl filmer som musik i flash istället för dune_folder.txt. De säger själva att detta kommer lyfta användarupplevelsen vid musikuppspelning. Får se hur det blir.
Harry_up Posted - 2011/04/28 : 21:46:07
Hembiotidningen testade aldrig med System Storage typ ett 2Gb Usb minne. Sen klagade man på att det inte fanns nån ibyggd HD trots att plats finns, för det skulle bara gjort den dyrare och då hade dom väl klagat på det. Snyggt gränssnitt fixar man med My Miovies. Www.mymovies.dk
Men den har ett kasst gränssnitt för musik även om den klara Flac 24/192.
jag är jättenöjd och har 2 olika. Och mymovies har anpassat programmet för Dune så det funkar riktigt bra.
Rgb blir nog typ en Moome eller?
Mvh/Harryup
Joda Posted - 2011/04/28 : 18:52:16
Finns det någon box som har RGB utgång? Helst med custom timings.
Känns onödigt att lägga ytterligare 3 lapp på en vettig omvandlare om man vill ha en mediaextender.
CC Posted - 2011/04/28 : 17:14:10
Synd att den saknade coax-utgång (rca)... Det var nog det enda jag saknade...
masaba Posted - 2011/04/28 : 16:07:16
Hej,

Vad var det Hembiotidningen inte gillade med Dune? Har missat det testet tror jag.

Funderar iallafall själv på att köpa en Dune (en Dune HD Smart H1 för att vera mer exakt) just för det fina filmstödet. Har dels tänkt streama från min NAS via gigabit-nät och dels spela från lokal disk.

För några veckor sedan tog jag med mig en extern disk till Hembiobutiken i sthlm för att testa filmer i olika format etc. Testade där att Dune klarade av såväl DVD som BD i både ISO och i vanlig mappstruktur. Testade även BD ompackad till MKV med MakeMKV vilket Dune klarade utmärkt.

Kollade även så både BD, PAL-DVD och NTSC-DVD fungerade och skickades med rätt refresh rate. Bekräftade även att DTS HD MA kunde bitstreamas.

Dunes styrka är som sagt videouppspelningen. Har försökt läsa på ganska mycket och har inte kunnat hitta någon annan spelare som klarar allt av följande: BD-ISO med fulla menyer. Korrekt BD-playback i 23.976 (eller vad det nu var). BD-subtitles (PGS HDMV) i MKV. Såväl avkodning som bitstreamning av HD-ljud från BD.

Har hittat många spelare som klarar mycket av ovanstående krav men ingen förutom Dune som klarar samtliga. Nackdelen med Dune är det något tråkiga gränssnittet samt att färdiga snygga musik-gallerier och liknande saknas.

/Martin
Harry_up Posted - 2011/04/18 : 09:39:37
Den verkar inte klara Bluray-mappar vilket är trevligt i vart fall för mig. Hembiotidningen hade en idiottest förra numret av en Dune. Märkligt att den inte funkar bra om man inte sätter upp den rätt. :(

mvh/Harryup
Pac Posted - 2011/04/12 : 00:22:47
Xtreamer ger bra bild och ljud.
Harry_up Posted - 2011/04/11 : 16:25:28
Dune har kompatibilitet med iPad. Det som kom häromdagen är att man kan styra en Dune ifrån sin iPhone/iPad och innefrån my Movies välja att spela upp filmen direkt ifrån konvoluten. Kolla www.mymovies.dk. Att programmet är danskt gör att man hittar massor med redan inmatade svenska filmer.

mvh/Harryup
räven Posted - 2011/04/09 : 11:53:29
XBMC funkar inget vidare eller rättare sagt det som funkar funkar men inte bitströmma HD-ljud från mkv och så tycker jag att ljudet är sämre vid musiklyssning än foobar.

Mina åsikter dock.

Använder idag mpc-hc till film och foobar till musik.
Patrik Posted - 2011/04/09 : 11:47:40
Vill du ha en lösning som funkar för både musik och film skulle jag nästan vilja säga att det enda alternativet är en HTPC (t.ex. AMD-Fusion-moderkort med XBMC).

För film finns många burkar som funkar helt ok. Jag har en Dune BD Prime 3.0 som har två stora fördelar. Det ena är att den är helt fläktlös (och därmed helt tyst), den andra är att den har en Bluray-läsare. De nyare Dune (typ HD Max) funkar säkert jättebra.

(Dock bör man testa och utvärdera alla mediaspelare utifrån som de faktiskt funkar just nu, och inte som det står specat och lovade firmware-uppdateringar.... många som väntat förgäves... (ytterliggare en anledning att välja en open-source-lösning)).

Skaffar man en mediaspelare kan man kombinera med ex. SqueezeBox.


Vill man grotta ner sig i mediaspelare av olika varianter rekommenderas en titt hos mpcclub.com (där de också görs intressanta gruppköp).
U1 Posted - 2011/04/08 : 12:00:56
Jag kör XBMC! Fungerar sjukt bra!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000