HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 puc2 vs. lynx ljudkort vilken låter bäst?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
educk Posted - 2011/02/04 : 18:34:09
någon som testat?
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mathias på Öckerö Posted - 2011/02/15 : 21:26:50
Kollade med MUG idag. De skulle visst kunna sälja mig ett ljudkort. Skall återkomma i morgon med pris.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/15 : 08:26:37
http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-00.html
http://www.leyman.net/z08_sales/z08_sales-01_salesinfo.html
Mathias på Öckerö Posted - 2011/02/14 : 23:08:44
Vart handlar man då ett LynxTWO B i Göteborg?

MUG?
Pac Posted - 2011/02/09 : 18:30:09
Jo, ut från kortet är det en kontakt som inte har RCA eller XLR.

Men bara för det behöver man ju inte köra med "lakritssnören", man kan ju bygga ett anpassningskablage.
ztenlund Posted - 2011/02/09 : 17:01:36
quote:
Jag skulle aldrig handla utanför Sverige, då får man ju ta kladdet med garantin utomlands returnera osv om ngt skulle hända.
Men vi är alla olika.


Precis, alla är olika. Jag tycker alldeles att det beror på vad det är för produkt. Man får väga eventuell mellanskillnad mot eventuellt strul med garantiärenden och sannolikheten för att produkten går sönder. Det är upp till var och en att dra egna slutsatser.

quote:
quote:
man är väl dessutom hänvisad till tillverkarens kabel den första biten från kortet, vilket ju kan göra somliga gramse.


Fattar inte vad du menar där faktiskt

Lynx har inte vanliga kontakter ut så man är hänvisad till att använda tillverkarens specialsladd i början. Det är någon typ DBxx-kontakter på kortet. Om du tittar på en bild på kortet så ser du. Man får inte plats med särskilt många kontakter på ett PCI-kort så antingen får man köra den lösningen eller också ta upp flera platser (tror Asus har någon sådan variant med extrakort). Mitt Onkyo är likadant. Vanlig tvåkanal sitter som RCA på kortet liksom optisk in och ut. Resten sitter på en specialkabel som man kopplar in om man har behov. Gillar man att byta kablar och ha kontroll på vilken kabel som finns hela vägen så är det här förmodligen ingen tilltalande lösning.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 16:46:27
Visst, och kommer du förbi GBG nån gång så hör av dig.

Bara för att klargöra missförståndet om att Lynx inte skulle klara av att spela 192kHz/24bit:
http://www.lynxstudio.com/pop/product_file.asp?i=22

Kortet funkar alltså utmärkt att spela upp såna filer.
räven Posted - 2011/02/09 : 16:22:21
Låter bra Bernt, hoppas nån hör av sig i sthlms-området.
Hälsningar/ Mannen utan frukt!
educk Posted - 2011/02/09 : 16:11:21
får en kabel kan du inte skriva om man läser det som står i bestälningstråden.

quote:
*Pris för Yellowtec 5500:- utan frakt (frakten tillkommer, ca 200 :- beror på flera faktorer, men jag skickar alltid assurerat)

*Pris för Konstantin USB kabel 2000:- i samband med köp av Yellowtec PUC 2. (Frakten är inräknad i frakten av PUC 2)


jag fattar det som att man får köpa entreq kabeln för 2000kr om man köper PUC2.

synd att de tinte gjorts någon jämförelse då det ändå hade varit intressant tycker jag om man mill spela av flac från en stationär dator där man kan använda båda lösningarna. även om det är äpplen å appelsiner för den delen. jag tycker det är en jämförelse mellan ett internt ljudkort och externtljudkort.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 16:07:34
Räven, jag känner ett tiotal audiofiler i Göteborgsområdet som har såna kort plus Bosse Hansson i Karlskoga som också spelar med Lynx såvitt jag vet. Känner tyvärr inte till nån i Stockholm. Det finns dock folk från olika delar av landet här på forumet som köpt såna kort kanske någon hör av sig till dig.

Sen skulle det som sagt vara kul att testa en Puc2 för jämförelsens skull. Ananas mot Granatäpple.
räven Posted - 2011/02/09 : 15:58:39
Jag skulle som sagt var, väldigt gärna lyssna till detta kort och jämföra lite kokos och banan typ.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 15:51:53
Lynx ger 24bit/192kHz analog ut, det stämmer. Internt jobbar kortet med 32 bitar.

Digitalt ut kan man köra 24/96 AES/EBU or S/P DIF format, transformer coupled, XLR connectors on L2Sync Cable

USB finns ju också så man kan köra sin DAC där också om man nu skulle vilja det.
patrikcaesar Posted - 2011/02/09 : 15:48:01
Sorry felskriving, fick inte med "mellanskillnaden"
Ändrat det nu.
Jag skulle aldrig handla utanför Sverige, då får man ju ta kladdet med garantin utomlands returnera osv om ngt skulle hända.
Men vi är alla olika.

Som jag skrev innan, äpplen & päron.

Jag är inte förtjust i de jämförelser man gjort med dyra CD spelare upp till 100 000:- pga av att även om PUC 2 lät bättre för dem som som hävdat detta, så är det olika produkter.

Det är svårt att jämföra pga anpassning med resten av anläggningen och det verkar som alla som köpt PUC 2 är mycket möjda och det är kul.

quote:
man är väl dessutom hänvisad till tillverkarens kabel den första biten från kortet, vilket ju kan göra somliga gramse.


Fattar inte vad du menar där faktiskt

Patrik




ztenlund Posted - 2011/02/09 : 15:16:58
quote:

Jag tror inte på sådana jämförelser, äpplen & päron, ni vet.
Lynx L22 har ju inte samma förutsättningar, 24/96 räcker ju i de flesta fall, men jag har rätt många filer med högre upplösning.

Sen kostar tydligen det rätt mycket mer.

8200:- mot 5500:- då får du med den finaste Entreqs USB kabeln och har pengar över till lite högupplösta filer.

Nu har du ju lite egenintresse i PUC till skillnad från Lynx, vilket nog också får anses utgöra äpplen och päron.

Lynx L22 kostar dock inte 8200:- om man tar en titt i Tyskland. Thomann tar 6-6,5 kkr för det så då blir skillnaden inte lika stor. Någon kabel från Entreq lär man dock inte få med och man är väl dessutom hänvisad till tillverkarens kabel den första biten från kortet, vilket ju kan göra somliga gramse.

Däremot håller jag med om att det inte riktigt är samma sak med en extern USB-DAC och ett ljudkort. I många av de kompakta media-PC:s som blivit populära går det antingen inte att sätta i kort alls eller också går det bara i halvhöjdskort så för många så är nog problemet självlösande. Samma sak om man vill använda en bärbar dator vilket inte behöver vara så dumt. Min bärbara är rätt tyst och skulle jag byta till en SSD så skulle den stora delar av tiden vara knäpptyst om man inte belastar den.

Vad gäller upplösningen så har Lynx L22 vad jag vet 24/192 så länge man kör med de analoga utgångarna. Tänker man inte göra det så är det nog ganska onödigt att köpa en dylikt kort. Även mitt Onkyokort som sitter i den burken jag sitter vid nu klarar 24/192 om man kör ut signalen analogt.

I övrigt har jag inte lyssnat en endaste sekund på varken Lynx eller PUC2 så om någon är bättre än den andra har jag inte den blekaste om. Kan ju vara en smaksak också...
Tobbe_L Posted - 2011/02/09 : 14:42:21
Det kortet har väl inga analogutgångar????
räven Posted - 2011/02/09 : 14:18:26

Finns även en variant här:

http://cgi.ebay.com/Lynx-AES16-XLR-soundcard-NEW-Free-International-Ship-/200574158018?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb326c4c2

Jag är riktigt nyfiken hur den står sig mot min dac.

Det stämmer som TobbeL säger
Tobbe_L Posted - 2011/02/09 : 14:11:01
Finns ett beg L22 på Hifimagasinet.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4402
educk Posted - 2011/02/09 : 13:54:21
det är ju det att det hade varit kul å hört om den dyrare lynx var värd de extra pengarna.om man bara är intresserad av avspelning. men det är sant det är tråkigt att lynx ej stödjer högre sampelrate ärn 24/96. thoman har lynx L22 för runt 6200 kr.
räven Posted - 2011/02/09 : 13:29:00
Ingår Entreqs kabel i 5500:- ?
patrikcaesar Posted - 2011/02/09 : 13:24:36

Jag tror inte på sådana jämförelser, äpplen & päron, ni vet.
Lynx L22 har ju inte samma förutsättningar, 24/96 räcker ju i de flesta fall, men jag har rätt många filer med högre upplösning.

Sen kostar tydligen det rätt mycket mer.

8200:- mot 5500:- då får du med den finaste Entreqs USB kabeln och har pengar över till lite högupplösta filer för mellanskillnaden.





Bernt Jansson Posted - 2011/02/06 : 09:17:41
Förresten, ifall någon i Göteborgsområdet har en PUC2 så skicka ett PM.
Vi kan ju lätt göra jämförelsen. Och samtidigt passa på med en god fika.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/06 : 09:05:22
Jag har använt Lynx Two i fyra år nu. När jag skaffat det så sålde jag av alla dacar och CD-spelare samt slutade modda cd-spelare. (Varför slösa med tid?) Kortet är extremt bra, vi har nästan slutat jämföra med annat. Det är liksom ingen idé.

TAD använder ett likadant kort som jag har i sin demo.

Puc 2 har jag inte hört men jag tycker samma som sälen.
educk Posted - 2011/02/06 : 01:36:46
båda verkar få väldigt gott betyg de gånger dessa nämns. därav vore det kul å höra om någon testat dessa mot varandra. har även sett att lynx använts till TAD ref one på en mässa å det borde vara ett bra betyg. har som sagt läst massor av lyriska kommentarer om båda alternativen på diverse forum men dock inget om när de jämförts.
theseal Posted - 2011/02/05 : 23:27:37
Har eg bara lyssnat seriöst på lynx L22, har oerhört svårt att tro att något kan låta bättre... Fråga PAC och Batman.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000