T O P I C R E V I E W |
JWO |
Posted - 2011/01/18 : 20:58:21
Någon som kör Squeezebox med Bubba 2?
Är Bubban tillräckligt stark/snabb för att köra Squeezecenter på?
Fungerar det bra? Bubba Two har Squeezebox stöd enligt Excito...
Det är alltså Bubba 2 jag undrar om inte Bubba 3.... |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
grushog |
Posted - 2011/01/21 : 08:42:38 Jag körde kombinationen SqueezeBox + Bubba Two ett tag. Det fungerar och man kan köra igång direkt utan att behöva installera själv. Precis som theseal skrev ovan så går det inte särskilt snabbt, det var en av anledningarna till att jag gav upp och bytte till en annan lösning.
Dessutom bör man ha i åtanke att man får uppdateringar av SqueezeBox Server endast när excito packat om den för bubban.
1500 är ett väldigt bra pris dock. |
räven |
Posted - 2011/01/20 : 22:08:47 Små pengar som skiljer köp nåt du kan ha till fler saker, typ film, surfa och dylikt. |
JWO |
Posted - 2011/01/20 : 21:59:09 https://www.excito.com/bubba/buy/shop.html
Men såg att det nog var exklusive moms tyvärr :( |
Munge |
Posted - 2011/01/20 : 21:48:54 Var köper man Bubba Two för 1500? |
theseal |
Posted - 2011/01/19 : 16:56:55 Är det SATA så är det bara en formfaktor-adapter som behövs. |
JWO |
Posted - 2011/01/19 : 16:45:54 Någon som vet om jag kan stoppa i en tyst 2.5 tums disk i Bubba2? Det skulle göra den ännu tystare.... |
Jonas |
Posted - 2011/01/19 : 14:42:45 Jag har en Bubba 3 och det funkar iaf helt utan problem. Det lär inte bli problem med Bubba 2 heller, och den är ju delvis byggd med tanke på att funka ihop med just Squeezebox. Kör på du! |
theseal |
Posted - 2011/01/19 : 13:49:35 Bubba2 funkar säkert, men gissningsvis kan man få prestandaproblem om man lastar maskinen och beroende på hur operativsystemet är uppbyggt. Jag förstår och respekterar energi-jakten, men jag tror att man gör det till ett större problem än vad det är.
Summerar jag MAX-förbrukningen mha verktyg online på min core-2-Xeon maskin så kommer jag upp i 200-220 watt, men det är MAX belastning på alla komponenter, samtidigt = händer aldrig. Konfigurerar man rätt kan man spinna ner diskarna vilket sänker energiförbrukningen radikalt (dock finns det teorier om att diskarna inte gillar det). Även om man köper en energisnål server så antar jag att den kommer innehålla diskar? Samma sak med minnen, behöver man 4GB för att kunna hantera SQS-databasen så är det (nästan) samma typ av minnen som sitter i "server-bygget" som i "snål-nasen". Det som drar mer effekt i en traditionell server är processorns idle-effekt (för face it, 99% av tiden går den i tomgång) och dom fläktar som finns för att kyla. Kaaaanske jag kan köpa att ett 600W nätagg är lite mindre effektivt när det spottar ur sig 85W än samma jämförelse med en inbyggd NAS.
Jag är bara rädd att folk läger ner stora pengar på lösningar som inte funkar fullt ut, jag har provat allt från NAS via WHS och kommer ALLTID tillbaks till en välkonfigurerad debianmaskin med genomtänkt kylning och ljuddämpning. Min erfarenhet är att kraften inte räcker till eller så har OS massa funktionallitet som sväljer oerhörda systemresurser utan någon som helst anledning (läs Windows home server) Ofta finns delar till dessa serverbyggen redan hemma hos folk då man kommer långt på P4 och tom P3 konfigurationer.
Ang ljudnivå; eftersom en fullt solidstate server med 4TB SSD diskar inte är ekonomiskt lösbart idag så kommer det finnas roterande diskar i servern, jag anser då att den inte har i bebott utrymme att göra då diskarna faktiskt innehåller roterande delar och faktiskt gör ljud ifrån sig vid läsning/skrivning. I nästan alla hem finns det en skrubb/skåp/garderob/förråd/klädkammare där man kan stänga om burken, då kan maskinen tillåtas att låta lite mer (effektivare kylning) för att öka livslängden på maskinen (diskar dör, face it. håller man dom glada så lever dom längre) Kika gärna på lågförbrukande diskar, välj 5400 diskar ist för 7200, visst, man loosar prestanda men energiförbrukningen (och faktiskt priset) går ner.
detta är mina tankar kring hemma servers som jag gärna delar med mig, provar gärna nya grejjer, och vill hela tiden utforska vad som är möjligt att göra i en server hemma.
/eder ödmjuke server-säl som byggt och konfigurerat upp säkert 25 servers som idag är i bruk. |
Vox |
Posted - 2011/01/19 : 07:43:48 quote: Vox? Vilken beprövad kombination föreslår du?
Det finns en uppsjö med fungerande system som beskrivits på forumet. Själv kör jag med SB och en NAS från Qnap. Fungerar klockrent och har så gjort under ett antal år. |
JWO |
Posted - 2011/01/18 : 23:07:14 Haha :)
Men likförbannat behöver jag en server!
Funderar på en sådan där Shuttle, en Bubba 2 eller en eee box. (ca 2500, ca 1500 eller 3500 kr) Bubban drar minst ström sedan shuttle på andra plats. Shuttle och eee klarar visa full hd film också. Eee har en fläkt de andra är fläktlösa...
Visst jag håller med. Ibland har jag en rastlöshet innombords som rör till det :( |
räven |
Posted - 2011/01/18 : 22:58:46 Ja det var liksom det jag tänkte på när jag bad Vox hjälpa JWO då det verkar som han har lite svårt att hitta rätt. |
Ayn |
Posted - 2011/01/18 : 22:46:53 Tror det var en mer generell kommentar än bara just detta specifika fall. Med risk för att låta cynisk så skulle jag blir förvånad om det inte dök upp nya frågetrådar om nya grejer någon månad efter det köps in prylar den här gången...
JWO, jag förstår inte riktigt ditt hattande, men vi människor är olika - det kanske är vad som gör hobbyn rolig för dig. Min spontana reflektion är bara att du funderar otroligt mycket fram och tillbaka och skaffar lösningar som du inte verkar kunna nöja dig med när 'risken' finns att det finns något som kan passa ännu bättre. Som sagt, inte nödvändigtvis något fel med det egentligen, själv skulle jag vilja ge mig lite ro mellan uppgraderingarna bara... |
räven |
Posted - 2011/01/18 : 22:22:00 Vox? Vilken beprövad kombination föreslår du? |
JWO |
Posted - 2011/01/18 : 21:49:29 Den är strömsnål (5w) är på rea (1500kr) och har officielt stöd för Squeezebox :) Kan vara en smart lösning om den är stark nog att den inte gör SB slö.... :) |
Vox |
Posted - 2011/01/18 : 21:34:59 Varför håller du dig inte till beprövade kombinationer istället för att testa nya varianter hela tiden? |