HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ska skaffa nytt ljudkort till min HTPC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2011/01/06 : 19:17:32
Jag har kört med ett Razer Barracuda AC-1 tills idag. Det strular på grund av dåliga drivrutiner. Kortet är ju nerlagt eftersom ASUS skaffa sig ensamrätt till C-media 8788. Lite sur på ASUS är man ju.

Efter ihärdigt googlande så har jag hittat trevliga recensioner med mätningar här: http://www.elitebastards.com/index.php?view=category&id=39%3Aaudio&option=com_content&Itemid=27

Dessa recensioner är lite gamla men slutsatsen är att ASUX D2X är bättre än Auzentech X-Fi Prelude och ASUS D2.

Asus Xonar HDAV1.3 går bort för jag tänker inte använda HDMI-utgångarna som fördyrar kortet med mer än 1000 kr.

Auzentech Bravura X-Fi är kom förra året, här är en recension: http://xsreviews.co.uk/2011/02/auzentech-bravura-x-fi/.
quote:
The bottom line is, the Auzentech X-Fi Bravura with its superb sound quality, high calibre components and OPAMP upgradability, should be one of the first on your list if you#8217;re looking to upgrade or invest in a fantastic sound card.


Inget att tveka om tror jag, bara att handla.
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2011/04/09 : 20:07:22
quote:
quote:
Auzentech Bravura X-Fi är kom förra året, här är en recension: http://xsreviews.co.uk/2011/02/auzentech-bravura-x-fi/.


Det tog väl 2 månader för Dustin att få fram kortet. Det funkar tyvärr inte med mitt moderkort (Gigabyte H57M-USB3 rev 2.0). Det detekteras inte.


Nu har jag bytt moderkort och CPU, kortet fungerar i ett PCIE x1 slot. Det låter helt ok, svårt att säga hur bra det egentligen låter, jag kör med Jordan bredbandare som har sina begränsingar. Ska pröva att byta operationsförstärkarna till surroundutgångarna vid tillfälle.

Bass management fungerar, men det var lite lurit att hitta inställningarna.

Det som överraskade var hörlursutgången som har egen d/a och operationsförstärkare. Det låter riktigt bra med lurar.
Bernt Jansson Posted - 2011/03/17 : 08:34:53
Vilken tok, han streamar alltså inte från hårddisk. Har man ett sånt ljudkort så är det bara att sälja CDn.
Undrar också om han har koll på gaininställningarna på in- och utgångarna. Det finns hög och låg gain på båda. CD-signal bör räcka mer än väl, mitt MC-RIAA funkar utmärkt att köra så och det har betydligt lägre utnivå än en CD.
more10 Posted - 2011/03/17 : 01:16:28
quote:
At this point, the only way I can play CDs through the LynxTWO with sufficient output is to send the analog out from the CD player to the analog-in on the Lynx. Although the Lynx then operates as an excellent preamplifier and volume control that can be used as a PC control of a power amplifier, four of the six channels are not being used. Secondly, the PC's internal CD and DVD players do not send more than two channels to the Lynx, and the input signal is not high enough to use.


Han kan ju ha misstagit sig också.
Bernt Jansson Posted - 2011/03/15 : 14:03:07
Jag förstår inte riktigt vad som är problematiskt???

more10 Posted - 2011/03/15 : 13:29:21
http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/lynx-two-sound-card-2-2006-part-1.html. 5 år gammal review på LynxTWO-B.

Jättebra ljud, men problematiskt att använda som ett vanligt ljudkort.
more10 Posted - 2011/03/15 : 13:09:24
Tog bort alla inlägg jag gjort om Lynx pci-e kort. Det är ett AES kort som inte har A/D eller D/A och således inte är intressant.
more10 Posted - 2011/03/15 : 11:50:16
quote:
Auzentech Bravura X-Fi är kom förra året, här är en recension: http://xsreviews.co.uk/2011/02/auzentech-bravura-x-fi/.


Det tog väl 2 månader för Dustin att få fram kortet. Det funkar tyvärr inte med mitt moderkort (Gigabyte H57M-USB3 rev 2.0). Det detekteras inte.
ninja Posted - 2011/01/23 : 10:30:01
RME Hammerfall DSP 9632 (den är i Meridian Soloos)
Bogus Posted - 2011/01/23 : 01:37:34
Dock vet jag inte om grabbarna som knackar drivrutiner till lynxkorten har fått ordning på digitalt ljud ut till windows 7 ännu. Jag slutade bry mig för ett år sedan ungefär, men jag har följt forumtrådarna på lynx hemsida till och från och de har ju minst sagt haft problem med win 7. Nu verkar de fått ordning på knastret iaf (inget problem för mig som alltid kört ASIO visserligen), men ändå störigt att så dyra kort ska ge sådana besvär.
Men jag vägrar byta mitt L22... jag har aldrig hört maken till välljud från en ljudkort tidigare. Det är numera den "billigaste" länken i mitt system, men det spelar som det dyraste. =)
theseal Posted - 2011/01/12 : 00:36:44
L22 har flerkanal ut, digital då.
Bernt Jansson Posted - 2011/01/11 : 23:47:10
Lynx Two finns i tre varianter: B=2in/6ut, A=4in/4ut och C=6in/2ut.

Kul att fler och fler upptäcker de här korten, de är övergrymma!
Lovan Posted - 2011/01/11 : 13:07:34
en TwoB behövs nog isf. Kostar inte särskillt mycket mer där jag har sett.
DahlbergAudio Posted - 2011/01/11 : 11:58:31
Priset för L22'an blir ungefär samma för tyskland/usa, bägge
betydligt billigare än i Sverige

Ja du är hänvisad till dom medföljade kablarna. Går ju såklart att
göra nya om man vill. "Riktiga xlr" har jag inte sett på nått kort,
det närmaste är nog balanserad teleplug. Oavsett det här så är L22
kortet ett tvåkanalskort och kommer alltså inte att fungera till
trådägarens frågeställning.

quote:
Jag ska bara ha ett surroundkort för att få bra ljud på film och strölyssna på lite rippade CD-skivor.
knoxville Posted - 2011/01/11 : 11:42:28
Jag använder Asus Xonar Essence ST idag och måste säga att jag är mycket nöjd med det.

Nu har jag dock införskaffat mig en Advantage Thor förstärkare, som med fördel matas med balanserad signal, så jag är lite sugen på ett lynxkort.

Lynx 22 verkar ju ha lite skumma utgångar?? Blir man tvingad att använda de medföljande kablarna till sin förstärkare?? ser inga "riktiga" xlr-utgångar på PCI-kortet iaf..

/Erik

ztenlund Posted - 2011/01/11 : 11:04:11
Det blir ingen vinst att beställa från ovanstående när moms och tullens avgifter är pålagda:
http://www.thomann.de/se/lynx_studio_l22_pci_karte.htm
DahlbergAudio Posted - 2011/01/11 : 10:12:27
http://cgi.ebay.com/Lynx-L22-Two-Channel-Reference-PCI-Card-/390220604956?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5adaf5e61c
theseal Posted - 2011/01/11 : 09:43:42
Lynx korten går enligt uppgift att få tag på billigare i USA. Jag testkörde kortet digital hemma mot min HK AVR och OJ vad det spelade. Sen när vi fick koppla in det analogt/balanserat så lät det flera gånger bättre än vad prislappen antydde. Detta är nog framtiden för många av oss.
more10 Posted - 2011/01/06 : 19:59:18
quote:
Om du vill ha ett verkligt superbra ljudkort skall du titta på Lynx-korten. Jag lyssnade på musik ur ett Lynx L22 i förra veckan och det var fruktansvärt bra.


Dom som finns på prisjakt kostar 10000! Proffsljudkort. Måste låta bra.

Jag ska bara ha ett surroundkort för att få bra ljud på film och strölyssna på lite rippade CD-skivor.
Pac Posted - 2011/01/06 : 19:51:31

Jag testade Asus ljudkort för ett tag sedan och det var bra.

Om du vill ha ett verkligt superbra ljudkort skall du titta på Lynx-korten. Jag lyssnade på musik ur ett Lynx L22 i förra veckan och det var fruktansvärt bra.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000