T O P I C R E V I E W |
Saro |
Posted - 2010/12/09 : 09:36:42 Hej forumfolk.
Jo ibland går jag i tankarna att jag skulle avväckla min ezon rigg och köra allt via dator. Men frågan är hur bra det går att få? Jag är kanske inte heller direkt intresserad av att ta en genväg utan det var bengt som väkte tanken då jag resonerade kring att köpa en cd3 och något fint försteg istället för det jag har idag. Nu hör tillsaken att det jag har idag är inget skit. pris prestandan jag har levt med i 6-7år har varit enorm. enda som driver mig till att göra något är en förändring i livet helt enkelt :)
Men en smidig lösning med flac och något interface, gärna trådlöst, till någon manick med skärm och främst ljud före teknik.
shoot!
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Magils |
Posted - 2010/12/22 : 13:17:56 Jag har under december köpt och installerat en Asus Eee Box EB1501P...Ubuntu 10.04, och XBMC. Min EeeBox har Atom D525 1,8 Ghz, ION2, 2GB Ram, 250 GB HDD, DVD-RW slotin, HDMI, Toslink, 1 eSATA, 6 st USB ( 2st USB V3),IR-öga. gigbit LAN, WLAN-n, Fjärrkontroll ingår i paketet. Köpte även ett smidigt litet RF tgb.
Kör nu Music i XBMC från flacarkivet på NAS:en i källaren... plus film, Spotify (i WINE), etc. Ljudet går via SPDIF Toslink in i min gamla Yamma, som inte har HDMI...den kör jag till TV:n.
Skulle kanske göra en tråd om detta....? |
Johan4130 |
Posted - 2010/12/22 : 11:58:30 Det är så enkelt. Jag lovar.
Själv har jag testat en hel del olika varianter men i dag har jag en mac mini som agerar htpc och musikserver vilket den gör med bravur. Helt tyst och dessutom jäkligt liten och smidig. Mycket bra och enkel mjukvara.
Som uppspelningsprogram kör jag iTunes vilket jag avskydde först men när jag vant mig vid att allt är så enkelt, snabbt och snyggt så älskar jag det istället. Jag kör ut ljudet bitkorrekt till en extern dac.
Som bonus kan jag dessutom streama ljudet trådlöst till xxx antal olika platser via airport express som också kan kopplas till dacar.
Nackdel? Det finns de som skriver att en dacmagic inte går att köra till mac så man kanske ska kolla med andra användare innan man köper på sig grejer.
Priset är inte högt vill jag bara påpeka. Det är många som får för sig det. För lite över 5000:- för en ny burk får du en jätteliten och knäpptyst dator som har den enklaste mjukvaran du kan tänka dig. Den är inte svårare att sköta än en vanlig mp3-spelare.
Den funkar dessutom utmärkt att streama både ljud och bild utan problem.
Andrahandsvärdet är högt och det finns stora forum med dedikerade användare så om du stöter på problem mot förmodan så är hjälpen inte långt borta.
Jämför gärna med pc som förvisso är mer versatil men också oftast mer onödig, stor, ful och skränig med ett lågt andrahandsvärde. Det finns lika många olika konfigurationer som folk så att hitta svar på just ditt fel kan ta lite längre tid. Mjukvaran har ofta en brant lärkurva och ofta får man ägna en hel del tid innan allt blir bra och så enkelt att sköta så din sambo klarar av det.
Så som surf och mediastation är macen överlägsen om du inte har en jättetight budget anser jag. I övrigt brukar pc'n funka bättre.
Detta är alltså baserat på egna erfarenheter och de behöver inte stämma överens med dina erfarenheter. Med det sagt hoppas jag vi slipper ett så kallat fanboy-krig mellan mc och pc. |
-AG- |
Posted - 2010/12/22 : 11:34:00 Eftersom att alla fungerande datorer skickar ut samma signal är väl det intressanta att hitta en smidig lösning. En Mac mini och extern dac borde väl vara en av de smidigaste lösningarna. Då kan man dessutom använda sin iPhone som fjärr. |
Beat |
Posted - 2010/12/21 : 20:42:56 Jag tror verkligen inte att det är så enkelt - men jag kan bara gissa, jag är verkligen pant när det gäller 1:or och 0:or.
Det finns en hel del info på www.computeraudiophile.com |
Johan4130 |
Posted - 2010/12/21 : 17:23:17 Är det verkligen nödvändigt att skapa en speciell dator för hifi?
Det är ju bara att ta den billigaste och tystaste man hittar med optisk ut där man kopplar till en dac. Sedan installerar man dbpoweramp-program och läser en guide som finns på deras forum.
Klart. |
Beat |
Posted - 2010/12/20 : 20:36:10 Jag tänkte på lagringsminnet, hårddisken, då de rörliga delarna helt exkluderas med flash-hårddiskar tänkte jag att det kanske vore att föredra.
Är det så att Lynx Two inte stöds av Windows 7?
Jag tror att en hififorum-dator vore på sin plats snart. Eller var det som Pac höll på med? |
Oberheim |
Posted - 2010/12/19 : 23:45:15 Själv kör jag med en dator som jag satte i ett HTPC chassi med en musicstreamer II+ som ger ett väldigt fint ljud.
Lade tid och lite extra pengar på att alla delar i datorn skall vara så tysta som möjligt och den är i det närmaste ljudlös som det är nu. Hårddisken där själva systemet och programmen ligger är en SSD disk för att den skall starta snabbt som tusan och kicka igång musikprogrammet utan att man skall behöva vänta. Har även klämt i 8 gb RAM i den vilket kan vara lätt overkill men jag är allergisk mot laddningstider och vill att allt skall hända/starta i stunden som jag klickar på det. Musiken i sig är i flac format en del i 96khz 24bit men mestadels vanlig cd-kvalitet och ligger på en annan hårddisk som också sitter i datorn. Systemet fungerar klockrent även om jag kanske borde ha valt ett aningen mindre htpc chassi ;) |
markusA |
Posted - 2010/12/19 : 23:44:23 Som Bernt är bekant med så ligger jag själv i startgroparna för ett nytt pc-baserat system. Och som jag tolkat det från texterna jag läst så... Med en asynkron extern dac spelar det ingen roll vilken dator man har så länge den digitala signalen är bit-korrekt. Med toslink (även om det har begränsningar) får man total galvanisk separation från datorn. Det enda jittret man får är det dacen själv skapar internt och det bör vara försumbart med en bra dac. Tyvärr har jag inga praktiska erfarenheter att bjuda på. :/ |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/12/19 : 23:28:16 http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output |
PB |
Posted - 2010/12/19 : 22:10:21 Hur vet man om det är ASIO-drivrutiner? |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/12/19 : 21:34:06 I mitt förslag till lösning är USB inte inblandat alls. Nätdelen är som alltid i ljudsammanhang jätteviktig och där kan det skilja rätt mycket ljudmässigt mellan datornätdelar. Själv använder jag en fläktlös nätdel från Silverstone, ST30NF. http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=st30nf&area= Minnestypen vet jag inte om det påverkar, tänker du på RAM? |
Beat |
Posted - 2010/12/19 : 17:47:55 Så mjukvaran är kritisk alltså?
Men hur är det med nätdelar, usb-portar och minnestyper?
Påverkar i mindre utsträckning? |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/12/18 : 10:41:41 Mjukvaran påverkar. En bra spelare är som sagt J.River Mediacenter. Kör du med ljudkort i en PC skall du välja ett kort med ASIO-drivrutiner. |
Beat |
Posted - 2010/12/18 : 10:13:01 Med risk för att verka dum men... Jag köpte precis, nåväl - tre månader sen - en Yamaha spelare, cd-s2000, som fick upp ögonen på mig lite faktiskt.
Har tidigare haft en separat transport och DAC vars nypris var mer än det dubbla på Yamahan, men de var till åldern stigna så det var dags att titta på annat.
Hem kommer då Yamahan som jag var rätt skeptiskt inställd till och den togs endast hem per rekommendation, men det slutade i total övertygelse. Jag tycker verkligen om ljudet.
Dock börjar jag bli trött på att alltid leta efter skivor som jag vill spela - mitt ordningssinne stannar på jobbet - och för att behålla husfriden så tittar jag på kompletterande lösningar. Min flickvän är semi-förtjust i ca 1000 plattor som alltid skräpar runt stereon totalt oordande.
Då går ju funderingarna på nätverk, hårddiskspelare och datorer.
Eg. tittar jag på Yamahas nya nätverksspelare men då jag kommer bli tvungen att invetsera i en annan accessoir till stereon, ett litet hus, så tror jag att en kostandseffektivare lösning kanske vore att föredra. Då kanske en söt liten mediadator, ett par flash-hårddiskar och en bra pekplatta.
Men, och nu till min egnetliga fråga, vad låter bra? Vad i en dator påverkar ljudet? Förutom ljudkortet som är en no-brainer.
/Pontus |
Saro |
Posted - 2010/12/17 : 17:21:39 Bengan du glömde att jag skulle behöva större boende.. Jag har lite svårt att få till placeringen i husvagnen men jag skissar på ett burspråk som skulle göra att jag kan få plats ;) |
DahlbergAudio |
Posted - 2010/12/17 : 10:13:13 Jag har ingen smartphone så jag får vackert ställa mig upp när jag skall byta låt. Ser det snarare som en fördel då "zappandet" minskar på samma sätt som om man lyssnar på vinyl.
Samuel är i princip klar med sin lösning, det som saknas är bara mjukvara och en eventuell extern volymkontroll. |
AlfaGTV |
Posted - 2010/12/17 : 10:12:51 quote: Överföringshastighet är det något som påverkar ljudet?
Antar att frågan var ställd mot mitt förslag med uppackade filer (WAV/AIFF) på lokal "minnepinne"/SD/Flash media etc?
Nej, jag tvivlar på att det har någon hörbar betydelse. Däremot är det ju skönt att det går fort att flytta filer till "fin-spelningsplatsen" Men å andra sidan är det ju rätt höga hastigheter om vi pratar t.ex. 24/96 filer som spelas upp. En vanlig CD handlar ju om en dataström på 1,4Mbps medan en 24/96 fil kräver 4,5Mbps (24/192 = 9Mbps)
Jag har inte jämfört det ljudliga resultatet. Det låter fint ifrån SD läsare och de är händigare i formatet för mig.
MVH/Micke |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/12/17 : 09:28:35 quote: Det är inte så roligt att behöva gå fram till en dator varje gång du skall byta låt etc.
Inte? Jag tycker det funkar perfekt här. Kör J.River Mediacenter i helt fläktlös dator och har trådlöst tangentbord vid soffbordet plus väggmonterad skärm. Burken kan styras från smartphone också. Köper du ett Lynx Two studioljudkort (Som många på forumet har, t.ex Dahlberg, CH, Preben och jag) så slipper du extern dac också, ett superenkelt system.
Finns massor av tips i det här forumet: http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39 |
Zombie |
Posted - 2010/12/17 : 08:54:57 "hifi-datorer för en vettig peng." Finns redan... |
ninja |
Posted - 2010/12/16 : 19:51:19 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=709015&c=all ... kanske? |
Beat |
Posted - 2010/12/16 : 19:45:20 ...för oss som är helt datortekniskt bortkollrade så hoppas jag att någon entreprenörssjäl med hifikänsla snart börjar erbjuda sig att sätta ihop hifi-datorer för en vettig peng.
Jag är en given kund då... |
JonasY |
Posted - 2010/12/16 : 17:31:18 Glöm inte användargränssnittet. Det är inte så roligt att behöva gå fram till en dator varje gång du skall byta låt etc. Det kan man iofs lösa med t.ex en Airport Express om man inte är rädd för jitter. Annars kan jag rekommendera Squeezebox och en iPod Touch som fjärrkontroll. Det är oerhört smidigt, men kräver att du har en server där du har musiken.
Iom att det är din DAC som till allra största del kommer avgöra ljudet är man rätt flexibel när det gäller själva datordelen. |
Saro |
Posted - 2010/12/16 : 17:16:38 Överföringshastighet är det något som påverkar ljudet? |
AlfaGTV |
Posted - 2010/12/16 : 12:17:50 quote: Är SD-korten bättre än exempelvis ett usb-minne av någon anledning
Nej då, det är ju bara ganska billiga och de flesta datorer har ju läsare för dem. På min notebook kan jag ha ett sittande i för jämnan utan att behöva ta ur det, även om jag slänger datorn i väskan eller så... Men visst, USB ger dig förmodligen samma resultat, dock är överföringshastigheten oftast mycket, mycket högre med inbyggda kortläsare.
MVH /Micke |
Björn-Ola |
Posted - 2010/12/16 : 08:18:22 quote: Men en smidig lösning med flac och något interface, gärna trådlöst, till någon manick med skärm och främst ljud före teknik.
=
Squeezebox Touch + DAC, eventuellt med en begagnad iPod Touch som fjärrkontroll. |