HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Uthärdligt ljud fråm datorn?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Lars S Posted - 2010/12/08 : 16:35:57
Jag är analfabet då det gäller att få ut bra ljud från datorn och undrar om det finns något billigt sätt att få ut i alla fall uthärdligt ljud från datorhögtalarna.

Jag förstår att man kan koppla in en digital USB-förstärkare till datorn och sedan högtalare via dem, kanske BW MM-1 men det är tyvärr långt över min budget. Finns det något relativt billigt sätt att få lyssningsbart ljud från datorn (iTunes minimalt komprimerat)? Och hur låter BW MM-1 kopplade till 3,5 utgångarna, eller kan man koppla den till USB. Och är det någon som har erfarenhet av hur den låter? Tips på andra bra högtalare tages tacksamt emot!

Finns det tex högtalare med inbyggd förstärkare som man ansluter via USB och får anständigt ljud? Vill jag lyssna på musik seriöst har jag min anläggning i vardagsrummet som kostat många gånger mer än ett gäng av min nyinköpta dator. Men då låter det bra.

Tacksam för tips! (och ursäkta min bristande kunskap)

//Lars
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mr. Pink Posted - 2011/01/18 : 23:09:14
Apropå t-amt och usb så hittade jag denna t-amp som kanske kan vara intressant.(även om nu trådskaparen funnit sin lösning)

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8192&grp=651244

Jag själv har handlat där tidigare då jag köpte en liten receiver (fmradio+t-amp) som jag har till ett litet portabelt system.
Lars S Posted - 2010/12/11 : 12:48:32
Jag tycker att det är väldigt svårt att recensera ljud och är ingen audiofil. Men visst vill jag att det ska låta bra och det gör definitivt dessa små högtalare. Tjejen trodde att jag gömt högtalare under skrivbordet eller nåt när jag drog på lite för att testa.

Att jämföra med mina en dm2 stora Creativ med ful baslåda går helt enkelt inte, det jag hade tidigare var oljud, inte ljud. Och basen förvånar mig även om jag inte är så besatt av just bas. Den är häpnadsväckande djup med tanke på högtalarnas storlek. Och den ansluts till datorn via USB så att DA ombvandlingen sköts av högtalarna och inte mitt sunkiga inbyggda ljudkort. Och inte ett enda spår av något knaster eller några störningar. Ljudet är kristallklart och helt rent.

Mellanregister och diskant, som jag prioiterar, är klart, luftigt och detaljerat och stereobilden är perfekt. Trots sina 5K så ångrar jag mig nog aldrig att jag köpte dem. Och estet som jag är, är det en njutning att se på dem. Designen är fulländad. Och de känns rejält tunga och gedigna, också viktigt för mig.

Och vill man lyssna via hörlurar finns uttag för detta. Och även här är ljudet i mina datorhögtalare (AKG K412P) helt rent och knasterfritt och absolut gott nog åt mig. Just knaster och störningar var det som störde mig tidigare när jag lyssnade via hörlurar. Och även via "högtalarna" förstås. Detta satans knaster hela tiden :(

Dock tycker jag nog att 3000kr hade varit ett rimligare pris. Men som sagt, jag ångrar mig inte. Men jag är som sagt inte audiofil så jag rekommenderar alla som funderar på att köpa att lyssna i butik för smaken är ju så olika.

//Lars
RuneStone Posted - 2010/12/10 : 19:57:01
Grattis.. Ge gärna en mer utförlig recension av dom.. Jag är väldigt nyfiken på hur dom låter..
Lars S Posted - 2010/12/10 : 19:45:18
Kan bara meddela att förnuftet fick stiga åt sidan för känslan. Som vanligt. Idiot man är! Det blev B&W MM-1 till slut. Så nu är jag 5000kr fattigare och jag lär ångra mig. När räkningarna ska betalas om inte förr.

Men jävlar vad snygga de är och sådant är viktigt för mig. Ljudet är tusen gånger bättre än mina tidigare budget Creativ högtalare. Men visst, med en T-amp och ett par anständiga monitorhögtalare hade det nog låtit snäppet bättre. Och den allra djupaste basen saknas men jag har aldrig varit svag för bas. Så jag är jättenöjd.

Men stort tack för alla tips och råd!
Lars S Posted - 2010/12/09 : 20:34:57
B&W MM-1 från HiFi-klubben är mitt förstahandsval om man bortser från pengar, och att jag inte lyssnat på dem, men jag kan i dagsläget inte lägga 5000kr på ett par datorhögtalare. Köpte just TV för långt över 20 000kr och ny dator för bara strax därunder. Sambon tycker att nu får det vara nog. Vettigare vore att uppgradera grafikkortet för den summan för det skulle inte skada.

Vet inte om jag kommer att ångra mig men det blev ett par Creative Gigaworks T40 2.0 från Dustin. Och jag vet, Creative är väl inte det bästa man kan få men jag har en riktig anläggning när jag ska "lyssna" på musik. Vid datorn vill jag bara ha lite musik i bakgrunden när jag jobbar med CAD & 3D som kräver min fulla uppmärksamhet. http://www.dustinhome.se/pd_5010185216.aspx?intcmp=aredir och http://www.trustedreviews.com/multimedia/review/2007/11/19/Creative-Gigaworks-T40-2-0-Speakers/p1
Tror ni att jag kommer att ångra mig? Beställde en laserskrivare samtidigt och var tvungen att tänka på budgeten.

Jag tittade faktiskt på Hifiklubbens Argonhögtalare för bara 1795 kr. http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_7340a-_hogtalarsystem_svart.htm och de verkar klart intressanta men de får inte plats. Creative är smala och platsar på varje sida monitorn på 27". Har en hylla ovanför skrivbordet men den är inte centrerad så ljudet kommer från sidan.(om man inte justerar det) Sedan är jag estet och vill att det ska se bra ut. Tror ni att jag kommer att bli besviken på Creative? Högtalaren fanns inte i lager så det går nog att ändra ordern. Så är det någon som har tips på snygga smala högtalare tar jag tacksamt emot dem.

Men B&W MM-1, vad tror ni om ljudet på dem? De är ju ganska små. Men vilken design. Funderar på att ta dem på avbetalning på några år, så kär är jag i utseendet. Men är det vettigt? Men tack för hjälpen alla och ursäkta att jag placerade mitt inlägg fel. Är inte van. Tack!

//Lars

ztenlund Posted - 2010/12/09 : 18:54:07
Skvallerbytta bing bong?!
Nej, men det är väl inget fel att skriva det i tråden iom att forummjukvaran inte är så pedagogisk på området flyttade trådar...
Däremot att enbart göra det bygger på förväntningen att någon av oss läser tråden, vilket kanske inte alltid är fallet inom rimlig tid. Ibland får man vara lite selektiv och läsa trådar man tycker är intressanta och trådar som ser ut att kunna bli struliga. Den senare kategorin har det tack och lov varit "ont" om på senare tid.
huzze Posted - 2010/12/09 : 18:45:13
Skulle kompletterat med PM mao. Ska skvallra bättre nästa gång. Tycker det är bra om det nämns i tråden, för flytten sker ju inte omedelbums och då vet alla var den kan ha tagit vägen. (Alla kör ju inte med Active Topics trots förträffligheten) [/OT]
ztenlund Posted - 2010/12/09 : 18:40:15
Det finns ju en del högtalare av den där typen numera. Även ESI mfl har ju också mindre monitorer.

Själv har jag dock en liten Teac-receiver och mindre vanliga högtalare. Receivrarna, typ Teac och Denon etc, brukar gå att hitta för 1500:- +-500:- begagnade. Sedan ska man förstås ha något att koppla dem till.
lennartj Posted - 2010/12/09 : 18:31:35
På tal om Hifiklubben blev jag positivt överraskad av de små Argonhögtalarna för bara 1795 kr
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_7340a-_hogtalarsystem_svart.htm
jag ger nog ett par sådana i julklapp till mina föräldrar som nyss köpt en LCD-TV, som visade sig ha uruselt ljud, till sovrummet.
ztenlund Posted - 2010/12/09 : 18:28:53
quote:
Admin ->WiFi ?

Jag bara undrar:
Varför skriver folk (nej, det är inte första gången) i trådarna att de ligger fel? Känns inte oddsen lite högre för åtgärd om man skickar ett PM?
Visst händer det att vi missar att flytta en tråd som ligger fel trots att vi läst den, men det mest sannolika är att vi inte läst den.

Den här tråden platsar väl både under WiFi och HiFi, men det får nog bli WiFi...
Nibbler Posted - 2010/12/09 : 18:07:23
Du har inte plats ovanför datorbänken?

Ett par mindre högtalare på väggstativ kan ju bli snyggt och bra.

Jag köpte ett par Mission M30 (tror jag dom heter/hette) dom är super små och låter helt lysande för pengarna

Jag har aldrig hört några datorhögtalare som låtit wow, mitt tips är några riktigt små högtalare tänkta att vara bakhögtalare i ett surround system. M30 är bara ett exempel av många. Går dom bara ner till en 75 hz så kan i alla fall jag leva med det utan problem.
huzze Posted - 2010/12/09 : 17:39:55
Admin ->WiFi ?
RuneStone Posted - 2010/12/09 : 17:35:56
Jag hade nog lätt satsat på B&W MM-1.. B&W brukar oftast vara grymt prisvärda sen är den där modellen så grymt smidig..
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/bw_mm-1_hogtalarsystem.htm?ecmpID=234
Micke65 Posted - 2010/12/08 : 21:31:27
Grabben hat ett par creative gigaworks t20 som låter helt anständigt för sina 600 SEK
/micke
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 20:56:18
Jag har ingen koll på vilka datorhögtalarpaket som låter vettigt.

Vi får hoppas det finns lite dylik kunskap hos andra forumister ...
Lars S Posted - 2010/12/08 : 20:03:21
Nu när jag läst på lite så verkar det inte så svårt och det verkar ganska vettigt: Men en sk T-amp går alltså inte att köpa ny i Sverige av någon anledning? Jag vill väldigt gärna ha svarta höglatalre, gärna så smala som möjligt (har dator, scanner och färglaser på skrivbordet så det är lite trångt minst sagt. Den föreslagna högtalaren får inte plats utan jag får gömma den bakom skärmen som jag i sin tur får lytta fram obekvämt mycket. De är helt enkelt för stora. Det känns inte så bra att gömma högtalkarna bakom skärmen.

Om jag letar på egen högtalare vad ska jag då tänka på vad det gäller watt, impedans, känslighet etc. så att T-ampen orkar driva den.? Är det någon som har förslag på en billig men liten, främst smal, högtalare, gärna svart tar jag tacksamt emot det.

Och så måste jag fråga igen. Blir jag väldigt besviken på CREATIVE GIGAWORKS T40 II 2.0? Den är liten, smal och tilltalar mig estetiskt. Jag har ju en riktig anläggning när jag lyssnar seriöst. Vill bara byta upp min 350kronors 10 år gamla skräphögtalarpaket för den står jag inte ut med längre.

Tack för hjälpen!
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 19:45:27
Det verkar vara sålt ...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78742&SearchTerms=t-amp
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 19:31:01
Tror det var någon forumist som köpt exakt en likadan som jag länkade till som ville sälja den för ett litet tag sen.
Kolla säljes-forumet.
Lars S Posted - 2010/12/08 : 19:03:54
Tack för förklaringen. Jag förstår hur jag ska gå till väga och förstår principen så det ska jag nog klara av. Problemet är som sagt att jag har knappt någon plats kvar alls på skrivbordet så det blir svårt att få plats med högtalarna. Det var därför jag fastnade för B&W MM-1, dock utan att ha lyssnat på dem. De är precis lagom stora.

Men var tror ni om att göra det enkelt för sig och köpa ett par Creative Gigaworks T40 Series II för runt 1000kr. Jag ska bara lyssna med ett halvt öra medan jag arbetar med CAD & 3D vilket kräver all min koncentration. Och de är otroligt eleganta enligt mig.

Eller om du har något förslag på en riktigt smal högtalare att koppla till T-ampen. Kanske med basen placerad på sidan tex. Gärna svart och snygg då jag drabbats av förbannelsen att allt måste harmoniera utseendemässigt och hela mitt system är i svart.

Slutligen undrar jag om det inte går att köpa en T-amp i nyskick i Sverige. Kan ta ett lite högre pris om jag får den snabbare och enklare. Är inte så van vid e-Bay.

Tack för ditt tålamod och engagemang!

//Lars
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 17:34:33
T-ampen har en medföljande nätadapter som du sätter i 230V i väggen, andra änden (12V) på baksidan av T-amp.
Mellan datorns ljudutgång (line-out, brukar vara grön) och T-amp kopplar du en 3,5mm stereoplugg, hane-hane.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Radio-och-TV/Kablar/35--35-kabel/
Slutligen kopplar du in högtalarna på T-amp. På ungefär samma vis som bakom vilken stereoförstärkare som helst.

Utrymmet du behöver är ca en dm2 för T-amp och sen den plats högtalarna tar.
Större högtalare betyder bättre ljud, om jag får generalisera grovt.
Lars S Posted - 2010/12/08 : 17:21:55
Tack för ditt svar, tyvärr är jag lite av teknikidiot så om du vill förklara hur man kopplar in komponenterna vore jag tacksam. Sedan är förstås min högsta önskan att finna en högtalare som man ansluter via USB och som har en förstärkare inbyggd. Har knappt någon plats över på mitt skrivbord.Det behöver inte vara något superljud, bara uthärdligt att lyssna på medan man jobbar. Och den får gärna vara svart då jag tyvärr är manisk estet. Vad tror ni för överigt om B&W MM-1, är den värd 5000kr?

Tack än en gång!
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 17:05:22
Det är väl få, om någon, datorhögtalare som når upp till några speciellt höga välljudsnivåer.
Tar tillverkaren lite högre höjd brukar det betyda fläskbas osv.
Nu tänker jag på creative, logitech osv osv.

Mitt recept är små men riktiga högtalare och en liten enkel förstärkare.
En T-amp köper du billigt på ebay, t.ex.:
http://cgi.ebay.com/Tripath-TA2020-Mini-Cute-Class-T-Amp-Amplifier-Ipod-MP3-/290509550987?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a3b7f58b
Sen ett par schyssta högtalare:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=1397
Har jag t.ex. länge varit nyfiken på ...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000