T O P I C R E V I E W |
Jolojl |
Posted - 2010/12/02 : 20:30:09 Håller på att rippar skivorna i dB Power Amp. Funkar bra, lätthanterligt och snabbt ... Men jag har lite problem med att få ihop de olika statusindikeringarna på ripparna ...
Det gäller situationen där det inte finns någon tidigare ripp i programmets databas ... Där får jag ofta en "Secure Rip" (grönt OK), vilket ju verkar bra ... Men det har också hänt flera ggr att jag fått en "Secure Rip" samtidigt som jag fått en markering att rippen inte stämmer med de rippar som finns sedan tidigare i databasen ("AR" inte OK, ibland jämfört med många, men samtidigt får jag en markering "Secure Rip"). Jag misstänker i senare fallet att rippen egentligen inte är OK eftersom det finns andra rippar som inte överensstämmer ... Om det nu är så, hur pålitlig är då den "Secure Rip" där det inte finns andra rippar att jämföra med?
Jag förstår, det är situationen när den egna rippen är "Secure" samtidigt som den inte överensstämmer med andras rippar som det gäller att få grepp på. Sedan kan man svara på den egentliga frågan ... Men är det någon som haft liknande erfarenheter, funderingar och möjligen svar?
Johan |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jolojl |
Posted - 2010/12/05 : 14:24:10 Jag tvättar vissa men inte, vilket man kanske borde, före varje ripp ... |
Micke65 |
Posted - 2010/12/05 : 11:25:32 Har nyligen rippat ett tiotal äldre CD med lite repor och fingeravtryck, normalanvända skulle jag kalla skicket. I stort sett alla hade ngt spår med fel jmfrt med Accurate och alla blev ok efter att ha putsat skivan med dammtrasa. Har du provat göra rent skivorna? /m
|
Jolojl |
Posted - 2010/12/04 : 18:04:12 Men nu blev det lite mer komplicerat ... På en och samma skiva är alla spår "Accurate (5)" utom det första som är "X AR (5)", d.v.s. "Innaccurate" i förhållande till fem andra i databasen, men samtidigt är den "Secure" ... Får nog ta å skicka ett mejl till dB å fråga ...
Här är svaret från hjälpfilerna: "Your ripping result disagrees with 5 other peoples rips, the green i indicates that frames had to be re-ripped, possibly an undetected error has slipped through. If all tracks except one have an AccurateRip verification, and the confidence (number shown in brackets) is more than one, it is likely your rip has errors."
Men då är jag tillbaka till frågan, hur säker är då en rippning där det inte finns andra rippar att jämföra med och status är "Secure"? |
Jolojl |
Posted - 2010/12/02 : 21:38:23 AlfaGTV: det är nog precis vad det handlar om! Vilket bra svar! Tack! |
AlfaGTV |
Posted - 2010/12/02 : 21:22:41 Jag använder inte dB PA men jag misstänker att det är samma tänk som i EAC. Dvs du kanske rippar en skiva som överensstämmer vad gäller artist och titel med databasen, men du rippar en annan pressning. I EAC rapporteras då att rippen är OK och 100% (Den har inte behövt läsa om något) men checksumman matchar inte databasen.
Kan detta vara tänkbart? Kan ju vara värt att testa med EAC också. MVH /Micke |