T O P I C R E V I E W |
reVintage |
Posted - 2010/11/24 : 12:17:06 Hej!
Har nu fått fart på mina ML i kombination med min gamla Sony SDP-EPES. Efter tips från Mirage fick jag också till en universalfjärr från Logitech.
Ska bygga en så liten center som möjligt för att få plats i bokyllan direkt ovanför TVn.
Lådan blir mindre som sluten men får en nedre gränsfrekvens en bit över 100Hz. Med basreflex hamnar den runt 80Hz.
Klarar man sig med den förstnämnda?
|
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2010/11/25 : 15:22:42 Tackar, då får det bli basreflex. Blir inte så stor ändå då optimal avstämning ger 5dm3 lådvolym. Sluten skulle bli 1,4dm3. |
U1 |
Posted - 2010/11/25 : 09:19:36 Öhman menar 200hz (vill jag minnas), tydligen ska delning under detta ge andra problem. Kör själv utan så jag vet inte. |
sopwith |
Posted - 2010/11/25 : 07:19:40 egentligen skall du ha såna lådor så att du kan köra fullregister på front och center, bak går det med inställningen small. Det beror liksom på vad du är ute efter, det går även med ditt förslag men det är inte helt optimalt. Om du har inställningen "tivoliljud" så tolkar jag det som att det egentligen inte spelar någon roll, prova dig fram. |
räven |
Posted - 2010/11/25 : 06:17:32 Jag har redan svarat tidigare i tråden och med tanke på att systemet är lite på skoj svarade jag som nedan.
Fråga:Klarar man sig med den förstnämnda? Svar:I så fall klarar du dig.
p.s Man ska inte skämta om hifi ;) |
Mirage |
Posted - 2010/11/24 : 22:21:36 Nja, jag tycker nog att "en bra bit över 100 Hz" låter väldigt högt. Jag skulle inte vilja ha en center som inte kan spela minst ner till 80 Hz, så jag tycker du ska gå på basreflexalternativet.
Din processor har fina möjligheter att ställa högpassfrekvens separat för fram/center/bak, det som ligger under skickas då till subben. Jag körde med fullregister fram, 60 Hz för centern och 100 Hz bak. Med den processor jag har nu kan man välja en frekvens och då har jag satt 80 Hz för center och bak, även om bakhögtalarna inte klarar att gå riktigt så lågt. |
reVintage |
Posted - 2010/11/24 : 22:10:27 Så noga är det inte. Stängde min HiFibutik för ca tio år sedan när 2-kanal dog och ersattes av tivolistereo. Därmed sagt att jag inte kräver det optimala.
Varför har ingen av er svarat på en ursprungliga fråga? Center gränsfrekvens(därmed menat nedre)?
|
Circlomanen |
Posted - 2010/11/24 : 19:29:30 Jag vill påstå att efter subben så är centern den viktigaste högtalaren för bra surreljud. Centern återger ca 70 % av allt ljud i en film. De flesta kraftiga ljud kommer från mitten av rutan och blir följdaktligen återgivna av centern. Den bör vara lika potent som båda huvudhögtalarna tillsammans. Jag har länge funderat på ett attackigt tappat horn just till centern för att få klippet och smällen från pistolskott och liknande rätt.
Att ha potenta huvudhögtalare och en liten pyttecenter med tex en bredbandare i föder lätt tankar på att skippa centern helt. Det är lika fel som ett stort dedikerat filmrum med "ashäftig" ljudanlägning för att sedan köra bilden via en 14 tums svartvit tv. Man missar liksom lite av poängen... |
sopwith |
Posted - 2010/11/24 : 18:37:52 en inte helt optimal center är bättre än ingen center alls om du skall köra flerkanal, du måste absolut ha bakhögtalare oxå, bioljud är hyffsat förlåtande och det låter relativt gött med nästan vilka högtalare som helst, sub skall man oxå ha. |
räven |
Posted - 2010/11/24 : 17:59:13 I så fall klarar du dig |
reVintage |
Posted - 2010/11/24 : 14:00:21 quote: Måste du ha en center??
Tobbe, Jag håller med, men det blir inte mycket till surround om jag dessutom skippar bakhögtalarna(iofs kan trådlöst vara en lösning) som tänkt. Tänkte testa med en mina Tangband W4-1320S som jag har liggande. Ska erkänna att systemet är lite på skoj med prylar jag haft liggande och en ML-center kostar....... |
räven |
Posted - 2010/11/24 : 13:20:48 Jag tycker att det blir MYCKET bättre med center.
Men det är klart att den ska ljuda så likt frontarna som möjligt.
Sen tycker jag nog att närmare fullregister eller i alla fall ned till 50hz är ett krav för BRA återgivning. |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/24 : 12:41:41 Måste du ha en center??
Visst sweetspot blir bredare med en center. Men man vill ju att den ska låta lika som frontarna. |