HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Gammal 5.1 preamp

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
reVintage Posted - 2010/10/13 : 14:11:10
Har en Sony EP9ES preamp liggande sedan ca 15år. Enbart digitalingångar. Har ett flertal rörslutsteg och ett par ML(som huvudhögtalare) stående så inga problem där.

Fick ur tummen och köpte just en Samsung LED TV(har kört glas och analog kabel tills nu) som skulle kunna utgöra basen för en heldigital tivolianläggning(5.1).

Är Sony:n fortfarande ngt så när OK?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2010/10/15 : 10:29:04
Hej Mirage!

Tackar, jag tolkar ditt svar som att den är fullt gångbar även med dagens mått mätt. Hade jag inte hittat 90:an på lagret så skulle det vara helt ointressant och jag skulle ha kört 2-kanal. Frågan var som sagt att den var så kass att den inte var värd att koppla in. Skulle f.ö. inte lägga ut en krona på tivolistereo.
Mirage Posted - 2010/10/14 : 22:43:29
Nja, jag är nog inte den som skulle förespråka receiver, det var mer med tanke på att många säger att utvecklingen går fort på signalbehandling för surround och därmed kanske nyare billigt kan vara bättre än gammalt dyrt. Tror dock att det finns en del skiljda meningar om det, inte säkert att det låter bättre med HD-ljud än de äldre formaten, beror lite på vad det är för grejer också.
När du nu har denna stående tycker jag absolut att du ska prova den, det är en bra apparat.

Jag har faktiskt aldrig haft någon receiver, bara separat för- och slutsteg. Gillade som sagt min gamla SDP-EP90ES och den fick komplettera den ännu äldre TA-E1000ESD som jag haft sen -93. Den senare är faktiskt igång än i en mindre anläggning på övervåningen, där var det meningen att EP90ES också skulle hamna.
reVintage Posted - 2010/10/14 : 11:47:13
Ska hämta den idag, lyfta på locket och kolla DACarna. Hittar inget på nätet annat än att det är 16-bit. Dessvärre brukar Sony alltid ha mediokra OP i mängd, även i ES.

EDIT: Tankade ner service-manualen och konstaterade att det var Sonys egna. Har ngt liknande i min CDP-3000ES och den låter ju helt OK.
Magils Posted - 2010/10/14 : 08:49:49
Testa för 17... jag kör ju med min gamla VA777ES, den har 6 st. PCM1704 för DA-hanteringen och låter förhållandevis mums-mums.
reVintage Posted - 2010/10/14 : 07:47:57
Tack Erik!

Det låter som att den ska vara helt OK. Kollade just i lagerlistan och det är en EP90ES.

quote:
nyare receiver kanske är minst lika bra som försteg

Det kan nog vara sant, men du menar väl inte att jag ska dumpa den och lägga ut pengar på tivolistereon? 90:an är nästan fullt inkurans-nedskriven i varulagret, så den är att betrakta som gratis.
Mirage Posted - 2010/10/13 : 21:21:55
Den där ersattes av EP-90ES som såg i princip likadan ut och en svart sådan köpte jag 1999. Den använde jag tills nu i somras då det hände något så den bara stod och klickade i nåt relä och slog av och på.
När dessa kom fick de mycket bra omdöme i t.ex. Hemmabiotidningen och jag har varit väldigt nöjd med min. Bra inställningsmöjligheter och bra ljud. Största begränsningen är väl att den bara hanterar flerkanalsformaten Dolby Digital och MPEG-2, inte DTS. Jag har några gamla DVD-filmer med MPEG-2, men det formatet dog väl ut rätt snabbt.

Sen har det väl hänt en hel del med hårdvaran för signalbehandlingen på dessa år, en nyare receiver kanske är minst lika bra som försteg?
Jag tycker dock att du gott kan prova att använda den där. Jag tycker att det är en snygg och lättskött apparat som låter bra. Det försteg jag köpte istället tycker jag låter mer detaljerat och bättre, men jag har inte hunnit testa så mycket och eftersom det gamla är trasigt blir det inte aktuellt att jämföra. Det nya ligger dock i en helt annan prisklass så det vore en besvikelse om det inte var bättre.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000