HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kvalite på Hdmi? (projektorbild)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sladdbarn Posted - 2010/06/23 : 20:12:41
Just nu kör jag min projektor med en 15m lång vga-kabel från min imac men funderar
på att byta till en 10m lång Hdmi.

Någon som testat olika kablar och märkt skillnad?

Intressanta tester:
http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=134793
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2010/06/26 : 15:15:07
quote:
Lite sent att säga nu när du beställt men t.ex. kjell & Co har färdiga DVI till HDMI kablar, så slipper du konverter och onödig kontaktresistans.



Yepp i know, det är bara det att jag hade behövt en mini-dvi -> hdmi och det finns inte vad jag vet
ztenlund Posted - 2010/06/25 : 11:56:07
quote:
Igår jämförde jag en lång hdmi från clicktronic för 450 spänn med en monster cable för 1800. Kan inte påstå att jag såg skillnader som motiverade priset.

Jag har sett skillnad på ganska korta kablar av just dessa märken. I fallet ClickTronic tappade DVD:n och TV:n kontakten med varandra och det blev svart...
Detta väldigt intermittent. Ibland kunde det gå en vecka för att sedan hända var trettionde minut. MonsterCable fungerar, fast det beror nog inte på att det står just det på kabeln. Någon oidentifierad kabel till en ViaSat-satellitlåda fungerar också utan problem.
Mickeman Posted - 2010/06/25 : 11:32:25
Lite sent att säga nu när du beställt men t.ex. kjell & Co har färdiga DVI till HDMI kablar, så slipper du konverter och onödig kontaktresistans.

Igår jämförde jag en lång hdmi från clicktronic för 450 spänn med en monster cable för 1800. Kan inte påstå att jag såg skillnader som motiverade priset. Min högst subjektiva bedömning. DOck som nämnts, att gå från vga till dvi/hdmi är en milsvid skillnad.
sladdbarn Posted - 2010/06/24 : 22:44:39
Omvandlare + hdmi-kabel beställd, återkommer med resultat
tober Posted - 2010/06/24 : 20:04:52
Det handlar dock fortfarande om att även på korta längder så ska det vara en bra kontakt med en bra montering och isolering mm. Som alltid testa och se. Får du problem så kommer dom vara rätt tydliga.

sladdbarn Posted - 2010/06/24 : 10:17:49
Tack för svar
tober Posted - 2010/06/24 : 08:42:59
Testen som är gjord hos idg av Gustav är tyvärr bara sorglig att se. Man har gjort ett testa där man från början får en självklar utgång och kan skriva en fin kvällstidningsrubrik till det.

Skillnaderna på olika hdmi-kablage märker du främst vid längder över 10 m och när du nyttjar en större bandbredd.


Lindgren Posted - 2010/06/24 : 00:57:48
Hehe, jag fick själv en macmini för några månadersedan, den hade en dvi baktill, men jag fick köra med vga adapter till en början, när jag bytte till dvi så var det verkligen skillnad, inget snack - bara byt!!
Jag har mac'en till min 32" tv.
EDIT: dvi är samma som hdmi fast utan möjligheten för ljud.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000