HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musikformat

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
mabron Posted - 2010/05/31 : 17:19:14
Har en Mac G5 som jag stoppat i ett LYNX-kort i .
G5:an åter ju en hel del så det blir lång XLR-kabel till stärkaren

Men:
Vilket format rekomenderas att köra musiken på?
Tänkte köra med I-tunes eller ?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2010/06/04 : 09:10:59
Det lustiga är att jag gör om formatet i datorn och då kan inte jitter spela någon roll.
AlfaGTV Posted - 2010/06/03 : 21:39:19
Jag har inte heller nån rimlig förklaring till varför det är ljudskillnader... Men jag misstänker att man introducerar nån form av jitter eller andra klockproblem då expanderingen sker i realtid.

Har själv testat och fastställt att FLAC och ALAC båda verkligen är lossless. Kontrollerade checksumma på WAV som omvandlades till FLAC/ALAC och tillbaka igen till WAV = Identiska filer med originalet på bitnivå, alltså samma CRC (Checksumma).

Jag upplever ljudet ifrån WAV-filer på minneskort som mera högupplöst, mera avslappnat och lite mindre "vasst" i t.ex. cymbaler och liknande. Kanske lite mera "luft kring musikerna" om man så säger.

MVH /Micke
Edit: Förtydligade litet
Björn-Ola Posted - 2010/06/03 : 18:12:10
Jag känner inte till någon förklaring.
Det som packas upp ska vara identiskt med det ursprungliga.
Men likväl förbannat är det skillnader i ljudkvalitet.
mikaels Posted - 2010/06/03 : 16:23:05
"jag upplever det som att WAV-filer låter ganska märkbart mycket bättre än FLAC i de flesta situationer"

Låter mysko, FLAC är ju WAV, fast losslesskomprimerat. Det är ju som att säga att det är bättre att distribuera exe-filer som zip än som rar, som om den uppackade filen skulle skilja sig åt...
Hur skulle själva uppackningen FLAC -> WAV påverka ljudkvaliten, är det på något sätt uppspelningsprogrammet som inte hinner med att packa upp i tillräcklig takt? En ofullständig uppackning borde ju leda till en icke spelbar fil. Hur låter WAV bättre?
sladdbarn Posted - 2010/06/03 : 14:12:16
Detaljläste inte tråden men flac fungerar i Itunes med programmet "fluke".
mabron Posted - 2010/06/03 : 13:45:22
Jag misstänker att EAC ger ett bättre resultat än iTunes.

Förklara gärna
Björn-Ola Posted - 2010/06/03 : 12:40:50
Det är inget problem med extern hårddisk.
Det som strular är att om inte hårddisken är ansluten när du startar iTunes så ändrar iTunes musikbibliotek till en plats i den interna hårddisken. Det får man sedan återställa manuellt.
Upptäcker man inte detta kan det hända att man rippar till den interna hårddisken.

När jag jämfört olika format med min Squeezebox, så upplever jag också att FLAC och ALAC låter sämre än WAV.
Jag har inte jämfört WAV och AIFF, men de formaten ska ju i princip vara lika så jag kör numera med AIFF. WAV innehåller ju inga taggar och är därför rätt hopplös att administrera.
Oklart varför det är ljudmässiga skillnader. Det var en besvikelse eftersom jag redan hade rippat en massa skivor i ALAC-formatet.
ALAC lät sämre en FLAC, men då hade jag ju också olika rip-program. Jag misstänker att EAC ger ett bättre resultat än iTunes.
Men iTunes är ju så oändligt mycket smidigare.
mabron Posted - 2010/06/03 : 11:33:26
Har själv gjort en snabbtest med AIFF och Apple looseless (ganska ovetenskaplig är för närvarande lite förkyld ) men det är om inte stor skillnad så i alla fall vinner AIFF (Apple-WAV) nog i längden. Allt kört vi Itunes. Jämförde också med CD ljudbilden blir helt annorlunda via Lynxkortet än CD:n. CD:n låter lite av "megafon" jämfört(nu var jag inte snäll men jag hittade inte bättre beskrivning)

Fördelen med Itunes är ju att spårnamn/album hämtas automatiskt men det gör kanske andra spelare med?

Förresten är det problem med att köra med extern hårddisk?
AlfaGTV Posted - 2010/06/03 : 10:43:12
Jag svamlar i nattmössan?

Jo, jag menar att man gör en kompromiss med ljudet eftersom jag upplever det som att WAV-filer låter ganska märkbart mycket bättre än FLAC i de flesta situationer. Men jag tar den ljudförsämringen hellre än att ha filer som inte har tag-info i sig med omslagsbilder och liknande. Jag kan i värsta fall packa upp FLAC-filerna till WAV och lägga på någon solid state disk eller minneskort om jag vill ha ut maximal ljudkvalitet vid nåt tillfälle.

MVH /Micke
mabron Posted - 2010/06/03 : 09:02:11
Förlåt men hängde inte med där micke (alfaGTV)??
Vilken var kompromissen och vad lät bäst?
AlfaGTV Posted - 2010/06/03 : 08:39:44
Aiff i de bemärkelser vi pratar om här ÄR okomprimerat PCM ljud precis som WAV är. Det finns enstaka tillfällen då man använder AIFF-formatet som en container för annat,t.ex. komprimerat ljud. Om innehållet är komprimerat då "skall" filerna heta .aifc

Hur som helst, kontrollera att dina filer har med sig taggarna om du sparar i AIFF och vill flytta dem. Det funkade nämligen inte när jag testade lite snabbt. (I PC miljö dock) På sin ursprungliga plats i iTunes funkade det gott.

För övrigt föredrar jag själv FLAC då det är kompatibelt, välljudande och har allt stöd för taggar man kan vilja ha
Väl värt kompromissen man gör då de flesta uppspelningsmjuk-/hårdvaror låter bättre med WAV i mina öron

MVH /Micke

mabron Posted - 2010/06/03 : 01:30:40
Det är ett L 22-kort

http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-01_lynxl22.html
theseal Posted - 2010/06/02 : 19:07:50
Googlar man så verkar det som om folk som kör med linux och Amarok kör med AISO drivers. Vilket Lynx-kort kör du? LynxTWO?

Detta är spännande, håll oss uppdaterade.

@Ztenlund, you say tomato, I say potato :)
@pac, och för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!
Pac Posted - 2010/06/02 : 18:27:42
Det finns ett problem som Itunes har gemensamt med Windows och det är omsamplingen som operativsystemet gör. Det görs för att man skall kunna mixa alla signalkällorna(alla olika program+"alla standard pling och plong"+musikuppspelning+videoljud+...) i en och samma mixer.

För att komma runt omsamplingen och föda ljudkortet med EXAKT den bitström som finns i din ljudfil har Lynx med flera ASIO-gränssnittet för Windows. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output De har säkert något som gör samma i MAC.

För att få full nytta av din härliga installation bör du hitta ett sätt att utnyttja detta gränssnitt. Jag vet att det finns tilläggsprogram till Itunes som fixar det men är tyvärr inte tillräckligt bevandrad i MAC-världen för att kunna peka dig i rätt riktning. Du kanske kan tipsa här om hur du tillslut gör för att fixa det?

Edit:
quote:
Apple's Core Audio documentation states that "in creating this new architecture on Mac OS X, Apple#8217;s objective in the audio space has been twofold. The primary goal is to deliver a high-quality, superior audio experience for Macintosh users. The second objective reflects a shift in emphasis from developers having to establish their own audio and MIDI protocols in their applications to Apple moving ahead to assume responsibility for these services on the Macintosh platform."
Det kanske inte är OS-X som omsamplar, det kanske är Itunes i sig självt?
Pac Posted - 2010/06/02 : 18:18:46
quote:
och som avslutning så är jag ganska övertygad om Itunes skickar subliminal messages till dig som användare.
Hahaha... Vad säger de då? "Steve Jobs, the only logical president of the WORLD!"?
mabron Posted - 2010/06/02 : 17:05:39
AIFF är väl samma som WAV i Windows.
Vad skulle nackdelen vara att använda det (tillsammans med Itunes)?
Är ju ingen data-freak precis, så enkelt men bra är det som gäller. Både med att ladda och spela upp
modernman Posted - 2010/06/02 : 09:07:15
Jag kan rekommendera .flac. Kör själv med det rippat med EAC.
ztenlund Posted - 2010/06/01 : 19:58:55
quote:
eftersom OS X i botten är linux så funkar det fint.

Kanske en anmärkning av mer semantisk karaktär om man ser saken rent praktiskt, men OS X är Unix och inte Linux i botten.
quote:
Funderade på att köra AIFF är väl okomprimerat om jag förstått det rätt?

AIFF kan vara komprimerat, men behöver inte vara det. Kör du okomprimerat är det rent praktiskt i princip en wav-fil med taggar.
mabron Posted - 2010/06/01 : 18:54:44
Tycker det verkar enkelt med Itunes .
Funderade på att köra AIFF är väl okomprimerat om jag förstått det rätt?
theseal Posted - 2010/06/01 : 11:27:50
Apple Lossless (also known as Apple Lossless Encoder, ALE, or Apple Lossless Audio Codec, ALAC) är väl den enda lossless som lirar i Itunes.

mer läsning här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_file_format#Lossless_compressed_audio_formats
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression#Audio
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec

och några ovanligare
http://en.wikipedia.org/wiki/Monkey%27s_Audio
http://en.wikipedia.org/wiki/TTA_(codec)
http://en.wikipedia.org/wiki/WavPack
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Audio_9_Lossless

Jag och många med mig har en förkärlek för FLAC, inte minst för dess befintliga stöd för metadata.
quote:

Free Lossless Audio Codec (FLAC) is a codec for audio data compression, primarily authored by Josh Coalson. As its name implies, FLAC employs a lossless data compression algorithm. A digital audio recording (such as a CD track) compressed by FLAC can be decompressed into an identical copy of the original audio data. Audio sources encoded to FLAC are typically reduced to 50#8211;60% of their original size.[2]
FLAC has support for tagging, cover art, fast seeking, and is free and open source (royalty-free). FLAC playback support in portable audio devices and dedicated audio systems is limited compared to formats like MP3,[3] but FLAC is supported out-of-the-box by more hardware devices than competing lossless formats like WavPack.[4]

Det går att köra FLAC i en mac, men imho är inte itunes vägen att gå om man är hifinerd. Den försöker vara "lite för mycket" för att funka bra, väldigt lite går att tweeka eller ställa in på ett vettigt sätt och db:n är uråldrig, skitkass och som avslutning så är jag ganska övertygad om Itunes skickar subliminal messages till dig som användare.

Jag har lekt lite med Amrok som eg är en linux-spelare, men eftersom OS X i botten är linux så funkar det fint.
http://amarok.kde.org/

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000