HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Byta Xubuntu --> FreeNAS (Squeezecenter)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2010/05/26 : 22:32:09
Har blitt lite less på Xubuntu bytt från 8.04 till 9.10 ...får inte montering att lira, Samba och printers tjurar och burken PIII är allmänt seeeg....ligger på 80-90% CPU utan att ha ngt igång.

Funderar på att byta till NAS och funderar om FreeNAS är rätt väg och man också ska köra Squeezecenter....

?
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Micke65 Posted - 2010/05/31 : 11:58:13
Jag har en gammal version av FreeNAS som hanterar det ganska dåligt, i praktiken inte alls.
Jag följde en del trådar på SlimDevices forumet 2007-2008 inför mitt val av NAS, och då var det påfallande många NASar som hade problem med just nedvarvning vid in-aktivitet.
Jag tror det är en god ide att välja lågvarviga diskar (5400rpm) om man kan, prestandamässigt funkar det lika bra.
/Micke
Magils Posted - 2010/05/31 : 10:30:16
Hanterar FreeNAS, nedvarvning och "sleep" vid in-aktivitet?
Micke65 Posted - 2010/05/30 : 23:41:07
Asch du behöver inte läsa ngn av mina trådar.

Jag menar bara att en P4 är prestandamässigt rejält overkill som NAS och förbrukar mycket energi. En NAS står ju gärna på dygnet runt och då blir den billiga gratisdatorn dyr över tid.

Om du tittat på NASar som QNAP 109 osv så drar dom bara en bråkdel av vad en P4 gör men funkar för ändamålet ändå lika bra.

Mini-ITX är bara ett exempel på en bra start om man vill bygga en NAS själv, med tex FreeNAS.

/Micke
Magils Posted - 2010/05/30 : 22:35:05
Micke, nu antar jag att jag borde läsa i nån av dina trådar för att förstår vad du menar med Mini-ITX vs. P4....Den jag spanat in är en P4-baserad Desktopburk...inte server.
Micke65 Posted - 2010/05/30 : 19:11:22
quote:
Har lagt in en "tingning" på en "Skrot"-P4, som stod och drällde på jobbet


Du kanske ska överväga ett ngt energisnålare alternativ?
En typisk P4 drar ca 150W i tomgång, som kan jämföras med en Mini-ITX server som drar ca 25W.
Det betyder lågt räknat ca 700:- per år i högre driftskostnad för P4n.
P4 är dessutom helt överkvalificerad som server map prestanda.

/Micke
Magils Posted - 2010/05/29 : 22:25:52
Har lagt in en "tingning" på en "Skrot"-P4, som stod och drällde på jobbet. Om den kommer hem till mig får den nog FreeNAS, så kan man kanske på printning att lira också..
theseal Posted - 2010/05/28 : 23:32:39
nån av FreeNas gubbarna som kör ZFS?
Micke65 Posted - 2010/05/27 : 14:18:45
Jag kör på FreeNAS i en Mini-ITX baserad server med 1GHz CPU och 1024MB RAM.
Ögonblicklig respons med Squeezecenter vid all vanlig spelning, tar som längst 1-2 sek att ladda spellista med 500 låtar.
Upplever FreeNAS som väldigt bekymmersfritt.
/Micke
Lindgren Posted - 2010/05/27 : 14:06:08
Jag körde debian på en Celeron 433MHz (Pentium 2) fram till för ett och ett halvt årsedan, mitt problem var att jag inte lyckades nå nätverkshastigheter över 50Mbit lokalt, men då körde jag musik, routing, fileshare osv från den.

FreeNAS är trevligt, hur det lirar med squeezecenter vet jag ej, men innebär det bara att dela ut filer över samba bör det lira.
Magils Posted - 2010/05/26 : 23:11:26
Vaffö de? Ska ju inte köra windows
bibl Posted - 2010/05/26 : 22:39:28
Kanske dags att uppdatera till en lite modernare skrotburk en P4 med mer minne i?
Micke Y Posted - 2010/05/26 : 22:33:57
Va??!! har inte Circlo svarat ännu


Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000