T O P I C R E V I E W |
BosseBula |
Posted - 2010/05/13 : 22:28:49 Hej,
Jag undrar om ni har några filmer som ni brukar testa med när ni gjort ändringar i ert eget system eller som ni tar med till kompisars system?
Jag hittade denna tråden på minhembio som mest kollar på subbens inverkan: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=47817
Dom har lite tips i recensionen av Svs PB12 Plus/2 här: http://www.bildochljud.se/monsterbas.321093-50724.html Jag hittade Kill Bill 2 scenen 26min in i filmen men tyckte inte det var så våldsamt här. Så då blev man lite besviken. Missade ju tyvärr den subben som var ute på annons innan i veckan. Men velade för länge..
Jag har själv kört lite ovetenskapligt med Bolt, The Dark Knight och Transformers.
Vad säger ni? Nån go rulle för att testa surround-känslan tex? Fler filmer för att testa basen?
Mvh Bosse |
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Kilgore |
Posted - 2010/10/20 : 16:57:43 Coolt den måste man ju gå igenom :) Tror dock inte lilla Stampe(de) klarar de allra lägsta tonerna så bra :( Skulle haft en Storm 5:a istället |
BosseBula |
Posted - 2010/10/20 : 13:58:28 Hittade den här fina listan över filmer med go bas. Klart en av de bästa tillverkarna av subbar har en sån.
http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm#moviedemos
Fastnade för detta citat: " "Fight Club" Dark, brutal, shocking. And that's just the bass. Strong below 10Hz. Take your gloves off. Wimpy subs don't even try this. " |
shaft |
Posted - 2010/06/17 : 12:19:44 Inget slår: 1. Podrace scenen i Star Wars 2. Toy Story 2 öppningsscenen med Buzz på Zurgs planet;-) Håll i hatten! /Shaft |
Snoop |
Posted - 2010/05/30 : 22:39:15 The Haunting (DTS) Signature Selection
Härligt med låg bas i vissa scener :) |
Kaktus |
Posted - 2010/05/29 : 22:14:46 Den är ju gammal men jag tycker ändå Forest Gump är kul att testa, scenen från Vietnam-kriget där den amerikanske gruppen är omringad ochligger och trycker i bushen och man hör fiendens springande steg runt om och så kommer bombplanen mullrande in bakifrån... bra exempel på hur mycket ljudet betyder. inte extrembas kanske men man märker om det är "headroom". |
softishman |
Posted - 2010/05/21 : 21:49:07 Independence Day Troja The Rock Black Hawk Down
För att nämna några... |
Magils |
Posted - 2010/05/21 : 15:49:13 5:e elementet, har några riktigt låga svep, men även i övrigt en skön ljudbild. |
mikaels |
Posted - 2010/05/21 : 15:03:07 Explosioner i all ära, men det fixar de flesta system hyfsat, det är subtila ljud som skiljer agnarna från vetet, tycker jag. Ett bra system ska t ex kunna återge tystnad, och då ska det vara tyst, inget brus eller annat missljud. Dialog skall återges naturligt, det skall helst inte låta studiopålägg om den. Svagt regn i bakgrunden skall höras utan att överröstas av frontar och så vidare.
Så mina exempel är inga explosionsfilmer, utan t ex American Beauty, Shadow of the Vampire, Bram Stoker's Dracula, som har många subtila ljudeffekter och komplex surroundatmosfär. Även Wall-E, första timmen, har magnifikt subtilt och detaljerat ljud. |
svanbo |
Posted - 2010/05/17 : 19:36:32 quote: "The House of the Flying Daggers"
Scenen när den blinda tjejen skall upprepa vad som hörs från riskornen.
Tänker du inte på Hero? Den innehåller för övrigt många bra scener, nån där de slåss bland höstträd (otroligt vacker scen för övrigt), där rasslar löven runt ordentligt i samtliga högtalare.
Edit: Du har rätt, det är Flying daggers, det är jag som blandar ihop dem :-/ men höstlövsscenen är Hero i alla fall! |
BosseBula |
Posted - 2010/05/16 : 21:06:55 Finemang, nu har jag tips att testa med ett bra tag. Testade Eagles igår lite, men hade nog för låg volym...
Tack för alla tips! |
whiskyman |
Posted - 2010/05/16 : 18:39:31 "The House of the Flying Daggers"
Scenen när den blinda tjejen skall upprepa vad som hörs från riskornen.
Sedan har vi ju de äldre Bondfilmerna Tomorrow Never Dies och Goldeneye för att inte tala om det stora slaget i Gladiator. Mvh Kristofer |
benekm |
Posted - 2010/05/16 : 12:42:45 2012!
Man kan nästa säga att filmen är ett hållfasthet/utmattningstest för utrustningen. Pallar högtalarna detta så klarar de allt.
Jag har inte hunnit att se hela filmen ännu, eftersom den kräver en och annan paus innan man ger sig på nästa etapp.
|
svanbo |
Posted - 2010/05/16 : 09:47:49 Blev också väldigt förvånad av trädvältar -scenen i Avatar, hade varit riktigt mäktig bas i flera scener innan så jag förväntade mig jordbävning, men aldrig har ett så stort träd fallit så 'tyst'. Konstigt, där borde de ju verkligen fläska på. Nu pratar jag blu-ray. En annan fet scen är i Hellboy, öppningsscenen. Enormt tryck i basen där. |
BosseBula |
Posted - 2010/05/15 : 21:42:21 De e lugnt Mirage. Däremot anser jag att det främst är hififorums medlemmar som gör forumet och inte de som modererar. Jag tar gärna tips på konsert-dvd/bluray oxå.
Men jag borde väl som sagt kolla mer på component oxå. |
Dr Moureau |
Posted - 2010/05/15 : 21:36:56 Filmen Master & Commander (tror att den heter så) med Russel Crowe. Tror det är ca 20-30 min in i filmen. När skeppet seglar i dimman och bara väntar på att få kontakt med fienden. Plötsligt blir det en klassisk batalj med bra sub-effekter och surround ljud. Rekomenderas. |
Mirage |
Posted - 2010/05/15 : 21:12:27 Jag tycker nog också att denna avdelning är "minst fel" för frågor om hemmabio. Har dock för mig att någon moderator en gång påpekade att avdelningen egentligen var tänkt för musik i flera kanaler, såsom SACD och DVD-audio.
För min egen del har jag kombinerat anläggningen för HiFi och hemmabio och jag gillar både och, med dator och nätverk integrerat i systemet. Jag har dock förstått att för del gäller det bara det ena och då ska det vara "vattentäta skott" mellan diskussionerna.
När det gäller delen med "WiFi" diskuterades det också nån gång, jag har för mig att man tyckte att den rubriken kunde få gälla för allt som har musik från dator att göra.
Det var därför jag rekommenderade Component, men jag har inget emot att svara på det jag kan här. Jag skriver inte så mycket här för jag känner inte att jag har så mycket att tillföra, men jag läser en hel del.
Jag använder mig dock av flera forum, HiFi-forum för HiFi, Component och lite Minhembio för hemmabio, BoatLife för motorbåtar o.s.v. |
BosseBula |
Posted - 2010/05/15 : 20:50:34 Ah, sicken bra massa bra tips.
Jag kommer nog uppdatera en lista med specifika tidpunkter för scener i vissa filmer. Har ni tidpunkter redan nu får ni gärna dela med er.
Jag är bara aktiv på hififorum och tycker nog att detta delforum passar rätt bra för hembiofrågor. Men jag ska läsa mer på component oxå. |
OcA |
Posted - 2010/05/14 : 14:00:57 X-Men II, första scenen i simulatorn... J-a vad det smäller! Också massa högfrekvent info i laserskott och grus/sten som rasslar.
Die Hard 4 när Willis besöker datanörden och legosoldaterna mosar lägenheten har ruskigt tryck i botten.
Öppningsscenen i Rädda meniga Ryan har också både tryck, atmosfär och detaljer.
På X-men och Die Hard gäller det att man kör DTS-spåret, för DD-spåret låter inte alls lika bra i min mening. |
Merry |
Posted - 2010/05/14 : 13:18:41 Knowing med N.Cage, då flygplanet störtade så trodde jag huset skulle rasa |
sopwith |
Posted - 2010/05/14 : 13:03:28 Sen jag köpte Bluray så handlar jag bara vanliga DVD , ser knappt skillnad på uppskalat och Bluray så en sparad peng är en sparad peng..,
|
Mirage |
Posted - 2010/05/14 : 10:15:28 Scenen när hemträdet faller i Avatar diskuteras på forumet Component och man har kommit fram till BlueRay-utgåvan har sämre bas än dito på DVD. Den diskussionen börjar väl ungefär här.
Jag såg just denna igår kväll och kan konstatera att det nästan blev ett antiklimax, massor av bas innan trädet föll och så nästa ingenting.
Med tanke på att detta inte är ett hemmabioforum så hoppas jag att ingen misstycker om jag överhuvudtaget rekommenderar Component för frågor i det här ämnet. Finns massor skrivet av kunniga personer där.
Själv är jag inte så väldigt uppdaterad vilka av alla nyare filmer som är bra att testa med. Trilogin Sagan om ringen är genomgående bra, men slutstriden i den tredje filmen kan väl ses som rätt extrem.
I The Matrix finns en hel del bra scener och min favorit där är fritagningen av Morpheus i kapitel 29-31. Både bra bas och surroundeffekter, t.ex. när Neo duckar kulor på taket och de försvinner över huvudet på en i soffan.
En annan gammal favorit är T2 (UE). Scenen när Sarah står vid staketet till lekparken och atombomben sprängs fick mig att nästan ramla ur soffan. Ljudet är ganska svagt innan så spela inte för högt om ni är rädda om högtalarna. I samma film finns några scener som är rätt bra för att testa centern. När de går i korridoren på mentalsjukhuset för att besöka Sarah så ska man höra tydlig skillnad på korridor och cell. Direkt efter panoreras Arnold på en HD och då ska det låta HD hela vägen, inte moped i mitten. Finns en liknande scen alldeles i början där en lastbil startas i mitten och försvinner till höger, ska låta stor dieselmotor hela tiden.
Pod-racet i SW: Det mörka hotet är också bra surround, eller när B2-planet kommer in över huvudet på en i Broken arrow. När jag var på en mässa ifjol körde de några scener or Wolverine som lät rätt bra, men den har jag inte sett hemma.
Ja, det finns mycket, och jag är inte alls uppdaterad. Component tror jag som sagt är ett bra ställe att börja kolla lite på. |
CarlssonH |
Posted - 2010/05/14 : 10:00:42 Kolla in "Hitta Nemo", framförallt scenen där Marvin och Doris vaknar i U-båten och den börjar glida ner mot avgrunden. Ganska maffigt muller blir det... |
sopwith |
Posted - 2010/05/14 : 07:31:10 Eagles Farewell 1 Tour-Live from Melbourne, spår 2 på skiva 2, "dirty laundry", lär sätta det mesta i gungning. Annars kan du testa Alien/Predator 2, öppningsscenen när skeppet kommer in i omloppsbana runt jorden sprängde iaf min högra bakhögtalare. Eller U.571, sjunkbombscenerna dunkar på gött, eller varfor inte Avatar scenen där dom onda människorna spränger/välder hemträdet..., det finns mycket. |
Circlomanen |
Posted - 2010/05/14 : 07:00:14 Pixars Wall-e. Den har allt när det gäller ljud. Både bas och atmosfär.
|