HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hälsosamma eller???

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Orpheus Posted - 2010/03/18 : 17:34:13
Hur är det egentligen?
Jag tycker detta med trådlöst är väldigt intressant

Men jag undrar över hur kraftiga,starka(ohälsosamma?) de trådlösa prylarnas radiovågor är.
Känns som det bara blir mer och mer sådant i våra hem.

Finns det någon som VET hur pass dessa radiovågor påverkar oss?

Ja...ja vet trist inlägg men jag vill veta för på detta område är jag helt okunnig!

P
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
theseal Posted - 2010/03/18 : 23:45:27
quote:
Den som lever får se..

Visst är det så, dom som inte dött av hjärntumörer då...

Micron här hemma stör ut Airportexpressen som används för spotifyavlyssning i köket... PLING!!
Tur att man kan värma vällingen och ersättningen med hjälp av hetvattenutaget på espressomaskinen :)
Thzar Posted - 2010/03/18 : 23:35:12
En hemläxa ta reda på vilken frekvens som används i mikron, finns ett samband jag lovar ;)

Ryssen Posted - 2010/03/18 : 23:22:35
quote:
Forskarna säger att för få studier är gjorda och långtidseffekterna har ännu inte visat sig, dock kan vi vara djävligt säkra på att det vi håller på med inte är så nyttigt.

Den som lever får se..
theseal Posted - 2010/03/18 : 23:07:24
Inte alls tråkigt, tänkvärt. Själv är jag svår missbrukare av mobila telefonitjänster och har sedan några år bankande huvudvärk efter en lång dag utan headset, så nog kan vi utan dyra och långa forskningsprojekt komma till slutsatsen att det påverkar kroppen.

2.4GHz ISM bandet (och de andra komersiella frekvenserna, 3 och 5GHz) där wlan ligger är föremål för flitiga diskussioner.

Rent generellt kan man dock säga om just WLAN att det arbetar med mycket låga effekter och eftersom det avtar med 1/avståndet i kvadrat så är effekterna som når dig mycket låga. Typiskt har en wlankrets i laptoppen 32 milliwatts maxeffekt och en Acesspunkt 400mW, men det valet av fekvens som styr tillåten maxuteffekt. läs på IEEE 802.11 för mer info (nyare nät med högre överföringshatighet och längre räckvidd tillåts stråla mer)

En UMTS (3G) telefon får häva ur sig 2W som max tror jag, den håller man mot örat :) *FSSSSSSSSS* En läckande microvågsugn är inte heller helt nyttigt och läcker typiskt 1W.

Forskarna säger att för få studier är gjorda och långtidseffekterna har ännu inte visat sig, dock kan vi vara djävligt säkra på att det vi håller på med inte är så nyttigt. Dock är det nog inte WLAN:et därhemma som är värst.

en bra uppställning med uppskattade uteffekter för olika strålkällor bla wlan och telefoner finns http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

Pappa säl rekommenderar: Foliehatt på!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000