HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 kvitter i surroundhögtalarna

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Snoop Posted - 2010/03/04 : 16:43:04
Mycket intressant detta.

Jag har ett problem, jag har kvitter i surround högtalarna i alla surround lägen utom all ch stereo på min onkyo, dock bara när jag kollar på tv via inbyggd boxer mottagare.

Kör jag t.ex en xvid via tvixen så får jag inte detta kvitter och spelar jag spel eller ser på film via ps3an eller xbox 360 så får jag inte heller detta kvitter.

När jag sen kopplade in en extern boxer och körde via scart då kunde jag inte höra detta kvitter, kopplade jag däremot in optsik ljud kabel till den externa boxen och in i förstärkaren så fick jag även där kvitter

Mycket konstigt och förbryllande att det fungerar på allt utom tv sändningar. Än mer konstigt är att det inte är kvitter i t.ex all ch stereo läget men i alla andra surround lägen

Har även testat på en annan tv och samma fel via den också.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Snoop Posted - 2010/03/05 : 13:42:28
Ja det är nog därför man inte hör det i all ch stereo, men det verkar tyvärr så att man få leva med det.

Var dock hemma hos en kompis igår som har en pioneer ksp500 plasma och kör via inbyggda boxern. hos honom finns inte detta ljud.

Så man kanske ska ge sig ut och låna hem massa olika digital boxar och se om de blir bättre.
f95toli Posted - 2010/03/05 : 13:29:30
Om du menar att det ibland låter som fågelsång när man står nära de bakre högtalarna i de simulerade Dolby-lägena så är det väl helt enkelt så det ska vara?

Jag har samma ljud ur mina högtalara när jag använder Dolby-lägena, vad jag vet är det helt enkelt så att algoritmerna som "skapar" de bakre kanalerna ibland ger upphov till sånt ljud; i alla fall hemma hos mig låter det vettigt när man sitter i lyssningsposition och ljudet från de bakre högtalarna blandas med ljudet framifrån.

Att du inte hör det när du kör 5ch stereo beror nog bara på att recivern då inte behöver "skapa" extra kanaler utan bara kör ut den vanliga informationen i fler högtalare.


Snoop Posted - 2010/03/04 : 18:38:00
Fick detta svar från Reference Audio.

Jag känner igen problemet och det har förekommit på vissa marantzförstärkare historiskt. Den enda förklaringen jag har fått hittills är att det finns ett samband mellan vissa tv-mottagare och lätdrivna högtalare som tillsammans med artefakter som uppstår vid "simuleringslägen" hos Dolby genererar detta kvittrande ljud. ...Har fått som besked från verkstaden att "det är något som man får leva med", vilket kan tyckas märkligt...
räven Posted - 2010/03/04 : 17:18:01
pausfågel?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000