HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför Centerhögtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
LageB Posted - 2010/03/02 : 16:05:44

Hej alla glada,

Är nybörjare gällande Flerkanal och Hemmabiosystem. Har skaffat mig en beg AVR (Denon2807) som jag har kopplat mina stereohögtalare (+sub) till. Har nu inhandlat 2 baksurround högtalare. Jag har några nybörjarfrågor.

Q1)
Vad vinner man med en centerhögtalare om man har mycket bra Fronthögtalare? Vad jag förstår så kan de flesta AVRs skicka centerljudet till frontarna typ fantommatning. Om nu TV:en står mitt mellan Frontarna, vad exakt vinner man med en center egentligen?

Q2)
Om jag nu ska skaffa mig en Center som ska "matcha" Frontarna - vilka egenskaper efterfrågas? Ska storlek och frekvensomfång, frekvenssvar vara så lik Frontarna som möjligt, eller vad är det som gäller egentligen?


LageB


15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
LageB Posted - 2010/03/05 : 11:16:20
Apropå ingenting,

Grymt tjusigt Biorum du har EuphoniC.....

LageB
EuphoniC Posted - 2010/03/03 : 13:12:34
Ang. klangmatchning så kan du förstås snurra samma ljud runt runt och notera tonala skillnader men i praktiken är det ju inte så att man som det typiska exemplet hör en Ferrari lämna höger högtalare, övergår till en Fiat i centern och sedan tillbaka till en Ferrari i vänster högtalare. Om det skiljer något kommer inte att göra så mycket eftersom det kommer att låta i samma högtalare samtidigt, bara olika mycket men däremot så är det förstås att sträva efter att dem alla fronthögtalarna ska vara klangmatchade.

Det viktigaste för mig är att det är en centerhögtalare som levererar mycket kropp, speciellt om man har en projektor så att ljudet blir lite stort och med lika mycket pondus som bilden levererar, så att det inte känns som att bilden är stor men ljudet inkapslat. Samt att röster förmedlas trovärdigt förstås, annars faller ju illusionen.
EuphoniC Posted - 2010/03/03 : 13:03:31
Min åsikt efter att ha provat att köra utan centerhögtalare är att den behövs och att det blir en stor skillnad utan den. Det beror förmodligen på flera faktorer inte minst på att man faktiskt får en ljudbild som blir mindre riktningskänslig.

I min processor kan man förvisso stänga av centern, det kan man i alla, och då skickas ljudet till fronthögtalarna men det finns en problematik runt centerljudet och det är att den sällan känns trovärdigt stark om man har ställt ljudtrycksnivån på frontar och center lika och förutsatt att man inte kör med den referensnivå som, vad det nu är för riktlinje, rekommenderas. Resultatet är helt enkelt att centerljudet låter tillbakadraget och obalanserat jämfört med resten av återgivningen.

Om processorn kan tillåta att man justerar centernivån utan att man har en fysisk högtalare så kan man med fördel ställa upp den med 4-5dB och kanske blir resultatet bättre. Själv har jag min center på något dito, minns inte exakt och först då känns ljudet balanserat - så har det varit oavsett högtalare som jag haft.

Tror man säger att referensnivån är runt 89dB och det ger ganska höga dynamiska toppar vid t.ex. explosioner och skottavlossning, vilket jag tycker låter väldigt konstlat och påfrestande - jag vill inte att den spontana känslan när det börjar hända saker är att man vill skruva ned ljudet och sedan när det är klart och det börjar pratas så känns det lågt och måste skruvas upp.

Jag är dock ingen person som har väldigt lite ljud när jag ser film utan tvärt om, jag spelar ganska högt.

Min åsikt, kanske inte går hand i hand med alla andras åsikt men jag vet många andra som delar den. Så, utifrån denna argumentation så finns inget alternativ till centerhögtalare, så vida nu inte då processorn tillåter att man höjer centernivån innan den mixas in i frontarna, det kanske funkar, har inte provat eftersom jag mina grejor inte kan göra det.
sopwith Posted - 2010/03/03 : 12:30:39
Du får ett maffigare ljud framifrån med en center, likaså får du en maffigare bas med separat sub (det går ju att mixa in sub i frontarna oxå), bakkanalerna är ju fina att ha för surrondkänslas skull.
En DVD film eller musik DVD är ju oftast idag mixad för att köras med centerkanal, varför inte utnyttja det (jag har en kompis som aldrig har varit övertygad om centerns behov och han har kört "surround" utan center i 10 år nu, han tycker det låter fantastiskt och jag tycker det "fattas" något samt blir grötigt så smaken är olika)
Eftersom man kan läsa en viss skepsis i din frågeställning så kan bara min rekommendation bli att prova själv och se om det ger dig något.
Du bör ha en center som matchar dina frontare, ibland kan man se att frontarna har tex 6,5" och centern 4" eller 5", om man spelar högt med en sån kombination så kan man uppleva centern som "skrikig" på hög volym, samma storlek på elementen är att föredra.
Dr.Nope Posted - 2010/03/03 : 12:01:29
Skall jag gissa är det pga att man kan möblera ut frontarna utan att tänka så mycket på att de skall ge dig en bra ljudbild, centerkanalen fixar det åt dig. Dessutom blir det bra ljudbild även för gästerna som inte sitter mitt framför TVn. Sätt på en skiva och sätt dig vänster, mitt och höger i soffan och se hur det påverkar ljudet. Med en centerkanal kommer allt ljud fortfarande från mitten. Mao, större sweet-spot med en center-högtalare också.
LageB Posted - 2010/03/03 : 10:59:33

Dr. Nope,

Jo, jag tycker fortfarande som du ungefär... Kan fortfarande liksom inte riktigt förstå vilka jättefördelar det skulle vara med centern. Det finns fördelar det inser jag också, t.ex detta med riktningspåverkan. Men, jag menar att den fördelen kan inte vara så stor, speciellt om man nu sitter centrerad framför skärm och högtalare.

Nackdelar:
(1) Kostnad, utrymme
(2) Problematik med färgning..

Dr.Nope Posted - 2010/03/03 : 09:29:01
Det ENDA en center gör är väl ändå att öka på sweet-spot? Har du samma högtalare fram på samma höjd och sitter i sweetspot skall du teoretiskt inte höra skillnad mellan 2 frontar och 2 frontar+1 center. Fast det är väl bara i teorin det men ändå. Jag menar, pesonligen har jag inte problem med var personer står när jag lyssnar på 2 kanal utan center, skulle den ljudbilden bli så mycket bättre om jag körde 3 kanaler? Klarar inte förstärkaren av att mixa ihop center-kanalen till 4.0 istället för 5.0 skulle jag bli förvånad. Digitaltekniken har kommit rätt långt.

Jag har personligen gått och kollat i hallen (ligger bakom ut åt höger från lyssningsposition) när jag kollat film med endast 2-kanal för att jag var övertygad om att det var någon som gick där. Och även inbillat mig att det gått någon i våningen över även om den illusionen behöver synintryck från filmen (nej, golvet över låter inte som om någon går på ett skeppsgolv).
LageB Posted - 2010/03/02 : 22:10:18

Tack för alla svar

Helt klart att det måste ju finnas meriter med center eftersom den finns..., försöker bara förstå...

LageB
Circlomanen Posted - 2010/03/02 : 20:56:13
Jag skulle vilja säga att centern är den viktigaste högtalaren, då ca 70 - 80 % av energin i ljudspåret till en film kommer från centerkanalen. Ett par frontar kan inte göra samma bra jobb som en potent center, då de inte står där centern skall vara, utan fantom-ceneter bygger på trixande. Visst kan man trimma en moppe men det blir aldrig en HD för det.
En kompis kör med två st äldre Pioneerhögtalare med 12 tums basar, 5 tums mellan och nån diskant som centerkanal, å det blev en rejäl förbättring mot en vanlig billig center eller fantommatning.
Centern bör vara lika potent som dina två fronthögtalare tillsammans, eller lika potent om det är väldigt potenta högtalare från början.
Dvs kör du med Danleysoundlabs SH50 som frontar så behöver du inte två sådana som center i en vanlig bostad.
rannagarden Posted - 2010/03/02 : 19:20:11
Hm, det verkar som om vi har svårt att förklara. Men om jag säger så här då: En simulerad center är aldrig lika bra som en faktisk/fysisk center oavsett även om den all ljudliga informationen återges. Det blir inte samma sak. Men kan man få en 4.0 (alt. 4.1) uppsättning att funka? Ja, absolut. Hur stor skillnad är det mellan en 4.0 uppsättning och en 5.0? Jag tycker den är stor. Hur stor? Där får du nog lyssna själv.
LageB Posted - 2010/03/02 : 19:04:49
Mycket information går till centern i en flerkanalsmixning och centern låter mer än vad man kan tro



Min frågeställning gäller inte huruvida att ta bort "centerkanalsinformationen" eller inte . Jag menar alltså när exakt samma information förmedlas via Frontarna istället för centern, vilket jag förstår är möjligt att simulera på de flesta AVRs (rätta mig om jag har fel). I så fall, hur kan det bli så stor skillnad? Speciellt om bildskärm befinner sig mitt mellan frontarna Som jag ser det, så borde det faktiskt vara en fördel att köra endast med frontarna, eftersom centerkanalsinformationen och frontkanalsinformationen förmedlas med exakt samma ljudsignatur (eftersom det är samma högtalare).

Jag kan dock förstå fördelen, att det blir mindre riktingskänsligt som påpekats av Hjort, men i övrigt förstår jag inte riktigt någon stor fördel....

LageB
hjort Posted - 2010/03/02 : 17:59:26
Centern tillför att det blir mindre riktningskänsligt, oavsett var du sitter i soffan så kommer tal vid samma position, vid bilden.
Problemet med en center som inte matchar front är panoreringar.
När en Harley kör från vänster till höger låter det Harley och sen moppe i centern och sen Harley igen

Själv kör jag 4.0 och bakkanaler som nästan är identiska med frontarna, funkar bra.
rannagarden Posted - 2010/03/02 : 17:34:50
Att köra simulerad center och sedan faktisk center är en väldigt stor skillnad. Mycket information går till centern i en flerkanalsmixning och centern låter mer än vad man kan tro. B-200:as jämförelse med bakkanaler är faktiskt inte så haltande som man kan tro om man väl jämfört en setup med center kontra utan center/mixat till L/R Front.

Edit: Vad centern tillför? Tja, vad tillförde stereo till mono?
LageB Posted - 2010/03/02 : 16:53:54
Nja,

Jag undrar alltså vad Centern egentligen tillför, om Frontarna kan kan ge samma information och upplevd plats som centern(dvs simulerat komma från "mitten"), utan problematiken med s.k "matchning" dessutom.

Exemplet med bakkanaler förstår jag inte riktigt(det är väl knappast samma sak att bakljudet kommer från frontarna)?
B-200 Posted - 2010/03/02 : 16:13:37
q2) ja

q1) vad är mycket bra fronthögtalare-allmänt säger jag att centerhögtalare är mycket viktigt. Vad är vitsen med bakkanaler om du kan återge allt med frontarna? Det är ett annat sätt att se det på.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000