HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dax att byta namn på forum-delen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2009/12/28 : 09:32:41
WiFi och flerkanalshifi känns lite galet numera och är inte representativt för vad vi skriver om här.

Kanske Datorbaserad musikhantering?

Men å andra sidan så kommer vi nog att lägga samman denna del och huvuddelen Hifi-diskussion inom ett par år?

Personligen kommer jag nog alltid att tycka bäst om när musik är lagrat på ett fysiskt media, oavsett om detta är en vinylskiva, cd, bluray, Usb-pinne eller SSD-disk?

MVH /Micke
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2009/12/31 : 15:35:44
Jag uttrycker mig oklart; Vad jag menade var att jag kommer alltid att vara mera benägen att betala för något fysiskt än att köpa mig rätten till en nedladdning.

Men iofs föredrar jag att hantera ett fysiskt medium även om samma musik finns tillgänglig på min NAS hemma. Det känns bättre av ngn anledning, även om det oftast rent krasst låter bättre via dator-dac.

Det kommer alltid att vara mindre krångel att bara kasta i en cd-skiva/lägga på en LP och avnjuta musik i princip omedelbart.

Utan att behöva vänta på datorns uppstart/logga in/svära över tappade nätanslutningar/se till att dacen synkar/kolla att rätt uppspelningsinställningar är gjorda etc etc.

Och så en liten pekpinne AlfaGTV inte Alfta! Alfta är en liten ort på Hälsingeskogen!
(Alfa betyder Anonima Lombarda Fabbrica Automobili)

Hälsar Micke och önskar er alla ett gott nytt år!
RuneStone Posted - 2009/12/31 : 13:14:57

AlftaGTV:
quote:
Personligen kommer jag nog alltid att tycka bäst om när musik är lagrat på ett fysiskt media, oavsett om detta är en vinylskiva, cd, bluray, Usb-pinne eller SSD-disk?


Måste bara fråga hur du menar? All musik som är lagrad är ju lagrat på ett fysiskt medium så såtillvida du inte menar lagrat i ditt huvud.
En hårddisk är ju ett fysiskt medium i allra högsta grad, den fungerar i princip exakt lika som en cd-spelare, en skiva som snurrar och en laser som läser. Eller menade du på något annat sätt ?
Blir lite förvirrad här
whiskyman Posted - 2009/12/31 : 12:45:00
Värt att notera är att Pacs tanke när han satte WiFi inte var trådlöst nätverk utan Squeezebox mm. Det var en benämning som förekom i amerikanska sammanhang, förmodligen som någon slags förkortning av Wireless Fidelity för att få något som liknade HiFi.

Jo men det skapade ju språkliga missförstånd eftersom det ju kan tolkas som att det skulle gälla just trådlöst nätverk. Så jag tycker att det kunde räcka med att bara kalla delen för flerkanal. Eller mer beskrivande flerkanalshifi.mvhKristofer
AlfaGTV Posted - 2009/12/28 : 14:14:34
Har själv aldrig hört WiFi i hifisammanhang, men då är jag kraftigt influerad av mitt yrke som IT-konsult

Och i likhet med Magils tänkte jag även på nåt åt Streamat Ljud för att poängtera Svengelskan! Men jag tror vi trillar mera och mera in på detta område i vår vardagsuppspelning av musik.

Men, det behöver ju inte nödvändigtvis begränsas till strömmat ljud, det kan ju lika gärna handla om solid state uppspelning som inte ens har med nätverk att göra, men väl datorrelaterat.

Och det var lite det som var anledningen till frågeställningen är detta ens ett Specialintresse längre? Det kanske är CD-uppspelning som är på väg att bli ett specialintresse???

MVH /Micke
Magils Posted - 2009/12/28 : 13:15:36
Eller är det "Strömmad Hifi" det handlar om? ...vill helst inte använda försvenskade utryck, så "Streamed HiFi" på originalspråk är kanske bättre?

Fast frågan är vad är det som skall disskuteras i denna del och som inte hör hemma i "fin-rummet"?
ztenlund Posted - 2009/12/28 : 12:26:24
Värt att notera är att Pacs tanke när han satte WiFi inte var trådlöst nätverk utan Squeezebox mm. Det var en benämning som förekom i amerikanska sammanhang, förmodligen som någon slags förkortning av Wireless Fidelity för att få något som liknade HiFi. Om den förekommer fortfarande vet jag inte. Hursomhelst så betyder ju inte det att man inte kan ändra på den, men jag ska inte säga något åt endera hållet helt på eget bevåg.
PetterPersson Posted - 2009/12/28 : 12:09:07
Jag tyckte det var ett bra förslag!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000