HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musikuppspelning via datorn-dac

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jaejin Posted - 2009/12/04 : 20:42:12
Hallo gott folk.

Jag skulle vilja få hjälp med tips på hur jag skall kunna utnyttja min dac när jag vill spela musik ifrån datorn.

Idag kör jag datorljudet direkt ifrån datorn med en 3,5mm sladd till min rörförstärkare. Dock så sprakar och brusar det när jag kör detta vilket inte är så kul.

Har ändå tänkt att köra ljudet via min dac som har extra utgångar.
Min dac har optiskt men min dator har tyvärr inte detta.
Datorn har endast 3,5 mm uttag. Där är mitt problem.

Har hört att det kan funka med en usb omvandlare men har inte lust att lägga flera tusenlappar bara för en omkopplare.

Har ni något bra tips? På vad som kan vara bra att köpa?
Kan denna omkopplare ha någon speciell inverkan på ljudet?

Har tidigare tänkt att köra Airport express men då kan jag endast spela musik ifrån Itunes och det vill jag inte begränsa mig till.
Spelar Spotify och film.

Tacksam för tips.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RuneStone Posted - 2009/12/17 : 21:00:21
Ett sånt här köpte jag:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=99688&ref=Prisjakt funkade kalasbra med optisk kabel, följer med adapter från optisk 3,5mm till toslink.

Här är trådlösa alternativ:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328961
http://www.pricebat.ca/LINKSYS-WMB54G-Wireless-G-Music-Bridge.p_10022766/
Boergars Posted - 2009/12/16 : 21:21:48
Har en sån här som funkar finfint.

http://cgi.ebay.com/NEW-USB-to-SPDIF-OPTICAL-HI-FI-Adapter_W0QQitemZ280436292044QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item414b4e39cc
RuneStone Posted - 2009/12/16 : 18:46:39
enklaste lösningen är att köpa ett usbljudkort som ger ut optisk signal, finns att köpa för runt 200:- köpte själv ett sådant för att prova, den ljudskillnaden som blev hör även den som är tondöv skillnad på.. Men då e min inbyggda Dac i förförstärkaren ganska påkostad..
Annars finns det några enstaka trådlösa alternativ, Apples airport, Netgear wireless music bridge(Har för mig det är nergear, dock ganska dyr) Linksys wireless audio bridge(finns dock inte att köpa i Sverige, jag tog hem en från usa, blev ca 1000:- med tull, moms och skatt)
zix Posted - 2009/12/13 : 10:46:13
Har du S/PDIF på din dac också?

Isåfall skulle du kunna använda Hagtechs HagUSB. En liten fislåda som gör precis det som behövs för att få ut S/PDIF till din dac, men inte mer.
Det finns en analog utgång också, inget fantastiskt men en bra-att-ha-grej förstås. Bättre ljud än macens inbyggda analoga utgång, plus att du ju kan koppla den till en riktig förstärkare.

Hagtech har en hel del andra saker också, mycket DIY-kits. Men HagUSB finns att köpa helt färdig, kostar under tusenlappen.
http://www.hagtech.com/hagusb.html
Jag vet inte om du kör PC eller mac. Kör du mac så finns det optisk ut direkt från den, om du skaffar såna kablar. Finns på mac-försäljningsställen.
Mirage Posted - 2009/12/05 : 22:11:27
När man kör Spotify via Squeezebox med hjälp av DSBridge så lägger man upp en favorit med IP-adress och portnummer, det går alltså bra att lägga upp favoriter för flera datorer. Så vitt jag vet finns dock DSBridge bara för Windows. Och ja, Squeezebox (Classic iaf) har både optisk och elektrisk digital ut.

Jag tycker att programmet som -AG- tipsar om verkar vara bästa förslaget på låg budget, eller adaptern som JWO visar om man kan tänka sig en sladd.

Jag kör också Popcorn hour A-100 för film, samt foton och Youtube, och Squeezebox för musik. För mig har det inte funkat riktigt bra med DSBridge för Spotify och nu kör jag mest det via USB till DAC. Ska man få en bra lösning för allt tror jag att man får ha en HTPC istället, t.ex. en Mac Mini med XBMC, men då kostar det ju ett antal tusenlappar....

Jag har själv PC och har inte koll på möjligheterna med Mac, men jag förmodar att de går att köra någon form av fjärrskrivbord där med. Har man då en MacBook borde ju den i kombination med en Mini vid stereon vara perfekt för både iTunes och Spotify, samt film m.m.



svanbo Posted - 2009/12/05 : 18:19:09
Vet inte hur det funkar med typ Squeezebox och flera datorer men antar att det går.

Jag har själv en Popcorn hour a-100, som är suveränt bra på film, klarar de flesta format inkl HD-format, skickar ut 1080p på HDMI. Den är inte alls lika bra för ljud men det funkar, jag kör Spotify på datorn och streamar ljudet till Popcorn maskinen. Funkar helt ok. Dock är Popcorn trådbunden, tror att det går att köpa en USB-sticka så att den blir trådlös... Popcorn har även bara coaxial digital ut, inte optisk.

Tycker i alla fall att det låter som att du behöver någon form av mediaextender. Tyvärr verkar det inte finnas någon som är bra på både film och musik, det verkar vara antingen eller.

Edit: Här kan du söka bland en himlans massa mediaextenders:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=295
jaejin Posted - 2009/12/05 : 13:57:00
Tack før svaren.

Jag gillar iden med att køra trådløst. Dock gillar jag inte de extra programen som man måste køra som itunes och squeezebox egna program. Antingen får jag vika mig och køra deras program. Men skulle helst hitta nån annan løsning.

Jag vill køra spotify och filmer. dels datafilmer iform av divx och æven dvd filmer.
Sedan har jag och tjejen egana datorer. Hur fungerar det då nær man kør trådløst?
svanbo Posted - 2009/12/05 : 11:05:30
Med en squeezebox eller annan mediaextender kan du strömma musik från datorn trådlöst. Tror squeezebox har optiskt ut som du kan koppla till din dac.
-AG- Posted - 2009/12/05 : 08:59:23
Du kan installera ett program som heter airfoil. Det kostar under 300kr och är väl värd investeringen. Då kan du strömma ljud från vilket program som helst i macen. Personligen kör jag min AirPort express digitalt till en HK HD990 cdspelare som har digitala ingångar, och jag har aldrig varit nöjdare. Har lagt in mina CD-skivor lossless i iTunes, men oftast kör jag Spotify pga det stora utbudet av musik.
JWO Posted - 2009/12/04 : 20:45:15
400 Kr för denna?


http://www.dataparadiset.com/prodinfo.aspx?pid=12722

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000