HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rippa med db eller EAC?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
McGyver Posted - 2009/11/18 : 18:34:25
Jag och en kollega på jobb tänkte äntligen ta steget in i klämboxvärlden! Efter att ha tittat runt på nätet, så verkar två populara rippningsprogramvaror vara Exact Audio Copy & db power amp. Vi gjorde ett högst ovetenskapligt lyssningstest av filer rippade med dessa två program för att se om det fanns någon skillnad.
Till vår häpnad så tyckte vi oss båda höra en skillnad på Flac-filer rippade med EAC kontra de som var rippade med db.
Vilken vi föredrog tänkte jag inte avslöja riktigt ännu, utan tänkte höra efter om det är fler som märkt någon skillnad ?

/R
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CC Posted - 2009/11/20 : 09:44:50
EAC har många möjligheter till konfiguration. Mycket kan gå fel. Men resultatet kan bli "perfekt" om man jobbar sig lite utöver det vanliga.

Och som svar på din fråga: -Jag har inte testat db, men jag har fått stora variationer med EAC. Allt efter hur man konfigurerar den.
McGyver Posted - 2009/11/19 : 09:38:52
quote:
Det attraherar ingenjören i mig oxå..


Denna ingenjören har blivit lat med åren - finns det program som gör hela jobbet så gärna!

Vi tyckte i alla fall att Flac-filerna som rippats med db lät aningen bättre än de som rippats med EAC.
Skillnaderna var inte stora, men vi tyckte det fanns en tendens till "eko" på höga s-ljud.
Nu är frågan om det bara är hjärnspöken eller om fler har uppmärksammat samma tendenser!?

/R
BosseBula Posted - 2009/11/18 : 19:15:43
Nä, men jag chansar inte. Så jag kör EAC. Det attraherar ingenjören i mig oxå..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000