HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken Squeezebox skall jag ha?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Reparatören Posted - 2009/10/22 : 16:40:16
Jag har bestämt mig för att skaffa mig en Squeezebox men är inte så hemma på den nya tekniken. Så jag har lite frågor.

1. Vilken modell skall jag skaffa?
2. Är det någon som låter bättre än den andra?
3. Vilket format skall jag rippa skivorna till? Ljudkvaliten kommer absolut i första hand, storleken på filen är inte av intresse då hårddiskar kostar noll och inget. Finns det verkligen ingen Squeesebox som det går att montera hårddisk/hårddiskar i.

Hoppas att någon har lite koll på detta.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ninja Posted - 2009/10/31 : 17:15:47
Här finns det jämförelse (hardware) mellan alla squeezbox varianter.
drkim Posted - 2009/10/26 : 09:22:22
quote:
Är det verkligen nån som kör analogt ut från en SB?

Kör analogt på min huvudanläggning - har testat att använda sep. dac i o f en äldre Micromega Pro 2 men i min anläggning (McIntosh C712, McIntosh MC352 och Martin Logan Vantage), låter det betydligt trevligare via de analoga utgångarna (Squeezebox 3), inte lika mycket "hifi" kanske men mer musikaliskt - ska testa lite bättre dac:ar när ekonomin tillåter - men jag tror faktiskt att det har ganska mycket med kringutrustning att göra hur bra de analoga utgångarna låter - då jag hört t.ex Squeezebox + Dac1 låta betydligt sämre i andra anläggningar än vad det gör hemma hos mig...

Men detta är som sagt mina personliga åsikter, framlyssnade av mig för mig själv...

Mvh
Jocke
JonasY Posted - 2009/10/25 : 13:17:53
Om du har en iPhone har du ju redan en fjärrkontroll med skärm, som dessutom är bättre än den i duetten!
räven Posted - 2009/10/23 : 20:23:50
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

På min anläggning nr 2 kör jag i dagsläget analogt från SB.

Samma här och kommer att bygga fler småanläggningar i huset utan separat DAC för att kunna spela musik lite varstans.
Vox Posted - 2009/10/23 : 19:21:56
quote:

På min anläggning nr 2 kör jag i dagsläget analogt från SB.
Kanhow Posted - 2009/10/23 : 16:00:39
Reparatören Posted - 2009/10/23 : 15:55:37
Ok! Så om jag har förstått det rätt så är det flac jag skall använda
eftersom taggningen fungerar, vilket är viktigt. Har kollat runt lite grann på vilka modeller som finns. Tycker att Touch verkar vara riktigt fin. Med USB-disk som den absolut största fördelen. Samtidigt så tycker jag att duettens fjärrkontroll verkar överlägsen med skärmen jag kan bläddra i album med, ungefär som min Iphone. Men jag tror ändå att Touchen blir mitt val då USB-disken gör allt så mycket enklare. Bara hoppas att den släpps snart och att den låter lika bra som föregångarna.

Hoppas att dacen i mitt försteg låter bra ihop med denna. Det ska bli väldigt kul att se vad den presterar ljudmässigt. Hoppas verkligen att jag kan kasta ut cd-spelaren och bara använda SB.

Tack för alla tips och all fakta.
JWO Posted - 2009/10/22 : 22:05:09
quote:
Å andra sidan tror jag en SB + en DAC av rang, typ DAC 1, mycket väl kan ligga i nivå med (eller över) vilken high-end cd-spelare som helst.

Stämmer bra. Att köra SB med Dac1 är ett STORT uppsving jämfört med bara SB. Kul att den är så bra som transport. Inga rörliga delar och billig. Fantastisk liten pryl!
Mirage Posted - 2009/10/22 : 22:03:37
Vill man både ha okomprimerat och metadata så finns ju AIFF. Finns en tråd här om det, står även lite i denna.
JonasY Posted - 2009/10/22 : 21:59:10
Är man på nivån att man hör skillnad på FLAC och WAV (vilket iofs borde vara en omöjlighet), så är en SB3 helt fel pryl ändå. Den låter okej, men det är nivån "riktigt billig cd-spelare". Den SB3 vi har hemma blir frånåkt av en Linn Karik, och det är väl antagligen inte det bästa betyget.

Å andra sidan tror jag en SB + en DAC av rang, typ DAC 1, mycket väl kan ligga i nivå med (eller över) vilken high-end cd-spelare som helst.
ahultin Posted - 2009/10/22 : 21:20:21
Jag har det mesta av min skivsamling i FLAC men går över till Wav numera....eftersom utrymmet inte är något problem och man vill krama ut det sista i ljudkvalite.....
Nu ska jag ärligt säga att jag ibland tror mig kunna höra skillnad mellan Wav och FLAC, men oftast inte..... Metadata är bra att ha men oftast går jag in via datorn och styr till rätt mapp för att spela och då klarar jag mig utan metadata.
softishman Posted - 2009/10/22 : 20:39:10
Jag har en SB3 som jag är nöjd med! Rippat alla mina skivor till FLAC och det låter bra! Kör med coax ut till en separat DAC som går vidare till mitt försteg....
theseal Posted - 2009/10/22 : 20:29:34
1:En billig SB3 är väl en bra början annars?
2:Pac kom fram till att både digital och analogdelen lät bättre på SB3 i jämförelse med recivern (duettens fasta del).
Den digitala skillnaden var mindre än den analoga.

3:FLAC! Metadata är the shit!!
Micke65 Posted - 2009/10/22 : 16:58:15
1 Touch (för enkelheten att bara kunna jacka i en USB-disk)
2 Nej (undantaget Transporter)
3 FLAC (för att få tillgång till taggning, det är den som ger musiklyssning via hårddisk så mycket större möjligheter än CD)
/Micke
ahultin Posted - 2009/10/22 : 16:52:45
1 - Vänta på Touch. Torde komma vid juletid...den klarar 24/96 vilket de andra inte kan (undantaget Transporter...)
2 - Tveksamt (åtminstone om vi talar om vanliga SB 3/Duet/Touch).
3 - Wav.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000