HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp med HTPC/Musikdator

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
knoxville Posted - 2009/08/24 : 12:32:25
Jag har tänkt bygga ihop en ny HTPC som även skall fungera som musikdator, där jag rippar in alla mina CD-skivor med EAC till FLAC (alt. helt okomprimerat)

Jag har tittat på följande setup:

Chassie: Antec NSK-2480
Moderkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H s775
CPU: Intel Core 2 Duo E7400
HD: 1TB Samsung Ecogreen F2
Minne: 4Gb (2x2GB) Corsir XMS2

Frågan är bara hur jag skall göra för att få riktigt jäkla bra ljud ut från datorn. Jag har tänkt köra med extern DAC (ev. Beresford Caiman) men är lite fundersam på hur jag skall mata DACen med digitalsignal. Det finns ju bara optisk digital ut på moderkakan och jag har för mig att jag läst att Coaxial är bättre? Alternativet är ju att använda USB-utgången till DACen. Hur får man det att funka?? dvs, hur ställer man in PC:n att skicka ljudet via USB?? (tänkte använda XP som operativsystem)

Skulle ljudet bli bättre om jag skaffar ett separat ljudkort med Coaxial ljudutgång??

Ett alternativ till att köpa ljudkort vore ju att skaffa en Squeezebox, som sedan används för mata DAC:en med signal genom digital Coax.

Så, alla kunniga inom detta område, hur skall jag göra?

Mvh
Erik

4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2009/08/30 : 09:21:07
Lynx Two kostade 12.000 sist jag kollade, men man slipper köpa extern dac. Man kan också skippa försteg. På köpet får man möjlighet att spela in i 24 bit 192kHz ifall man skulle vilja.

Jag använder kortet till biojud också, 5.1, plus att jag har satellitmottagning i datorn så jag kan se/lyssna/spara TV och DAB-radio.

Separata burkar till allt det och i den klassen skulle kosta mångdubbelt.
knoxville Posted - 2009/08/29 : 23:12:34
Bernt: Det kostar rätt mycket va?

Jag har iaf köpt mig en klämbox för en billig slant, så nu kör jag analogt ut från den tills att jag sparat ihop till extern DAC. Det viktiga är att själva musikljudet blir bra. Filmljudet är inte lika viktigt för mig.

Tack för inputen.

mvh
Erik
Bernt Jansson Posted - 2009/08/29 : 10:59:00
Ett råd, titta även på varianten med professionella studioljudkort.
Det är inte alls säkert att det blir bättre med extern dac.

Kör själv med det här kortet och är supernöjd:
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12
http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-2496.html
Kmj Posted - 2009/08/24 : 14:37:39
Ska du skicka ut ljudet via usb så ansluter du aktuell enhet till USB-kontakten, sedan när XP hittat enheten så väljer du den som ljudenhet bara.

Ska du använda dig av DAC så är det ju inte så stor mening att köpa ett ljudkort, testa med den optiska utgången från moderkortet först, är du nöjd med det så är det ju inga problem, är du inte det så kan du ju börja med att ebaya in en sån där usb-till-spdif-konverterare (finns med både optisk och coaxutgång), jag har en själv som gick loss på ca 300:-. Den funkar som så att du pluggar in den i USBn och som jag skrev innan, så väljer du bara den som primär ljudenhet under ljudinställningarna i kontrollpanelen eller direkt med inställningarna för drivrutinen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000