HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur göra enkel delning i Convolver???

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Bernt Jansson Posted - 2009/07/17 : 08:56:54
Jast nu kör jag aktiv delning i datorn via Foobar och foo dsp xover.
Väldigt smidigt. Två kanaler delas upp på hög och låg vid 75Hz och med 36dB/oktav.

Mitt favoritprogram för uppspelning är dock J.River Mediacenter och då kan man göra samma sak via Convolver. Men hur? Man behöver en fil som ger rätt instruktioner till delningen, så långt har jag fattat. De instruktioner för hur detta ska göras förutsätter att man redan kan allt om detta verkar det som och jag är novis i området. Så om det är någon som har koll på detta så kanske man kunde få enklare instruktioner eller alternativt om någon hygglig människa kan göra en fil som ger delningen jag vill ha.
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fredrichc Posted - 2011/01/12 : 20:47:11
Vad fint, då gav jag upp lite för tidigt!

Jag läste nu på lite mer och såg att det ger cirka 200mS i latency, vilket är alldeles för mycket latency för film. Däremot så kan man då köra Frequency Allocator Light, en version utan Phase Arbitrator, som har ca 170mS mindre latency!

Kanske lite osmidigt att växla mellan fin- & fulläge, men det får man leva med.

Tack för tipset
solhaga Posted - 2011/01/12 : 07:16:43
Jag har kört XTZs RTA med stor framgång med podens utgång kopplat till mitt ljudkort.
Förutom att titta på XTZs histogram hör man ju varje justering.

Man får se upp med att ratta för snabbt bara men annars går det bra i "realtid".
Bernt Jansson Posted - 2011/01/11 : 23:39:54
Man kan ta in signal utifrån men det blir lite fördröjning. (Minns inte hur många millisekunder det var)

Är du inte beroende av att synka med nåt annat så funkar det bra att ta in via ingångarna på ljudkortet.
Fredrichc Posted - 2011/01/11 : 20:15:31
Mycket intressant! Jag har sökt men inte funnit om det är möjligt att använda Frequency Allocator även på material som man tar in ex.v. via digitalingång på ljudkortet, eller fungerar det enbart för material som finns på datorn?

Edit: sök och man skall finna, en minut försent bara. Det står tydligt i FAQ'n att det inte går att processa "live".
Bernt Jansson Posted - 2010/11/30 : 00:42:09
Nu funkar det i alla fall. Mycket grejer att ställa in och förstå.
Liknande Foo dsp xover men väldigt mycket mer flexibelt. Här finns faskorrigering, fördröjning, parametrisk EQ, osv osv.

Circlomanen Posted - 2010/11/29 : 11:40:41
Det ser väldigt enkelt och kapabelt ut.

Tack för länk. Jag ser fram mot lite omdömmen. Jag har en ledig dator med ok ljudkort i. Kanske dax att sparka igång mitt huvudsystem igen.
Bernt Jansson Posted - 2010/11/29 : 09:05:31
Skaffade det här programmet, man kan rutta två kanaler in och få ut allt ljud delat och klart.

Finns på http://www.thuneau.com/allocator.htm

Jag har grejat lite med demon och man kan ställa in nästan vad som helst utan att vara matematiker.
Det ska bli intressant att se om det håller vad det lovar för det verkar väldigt smidigt!

Väntar på den registrerade versionen nu.
f95toli Posted - 2009/08/21 : 11:24:02
Vilken konfigurationsfil då?
Jag antar att du inte menar Octave scriptet ovan? Det kommer bara generera tre texfiler med filter-parametrar.

Jag kan inte mycket om Convolver; men Octave är så likt Matlab (som jag använt nästan dagligen i 15 år) att jag har rätt bra koll både på själva scripten och skapandet om filter om det är någon som har några frågor om det.
Bernt Jansson Posted - 2009/08/21 : 09:52:23
OK, det funkade inte. Som jag fattar det verkar det som att den härninga
konfigureringsfilen ska peka på vawe-filer med nödvändig info.
f95toli Posted - 2009/07/21 : 22:42:23
Octave är såvitt jag vet mer eller mindre tänkt som ett fritt alternativ till Matlab; dvs. det är ett scriptat språk/miljö tänkt för matematiska beräkningar (faktum är att det är så likt att scriptet faktiskt går att köra i Matlab också om man ändrar alla # till % och ger parameters "bandpass" istället för "pass")

Det har alltså i sig inget med Convolver att göra utan scriptet ovan använder helt enkelt Octaves inbyggda funktioner för att beräkna FIR koefficienterna som sedan sparas i tre olika filer.

Roade mig med att plotta filtren som genererades ovan (i Matlab) och det ser rätt vettigt ut.

Circlomanen Posted - 2009/07/21 : 21:19:58

Så här såg då terminalen ute efter en sekund...
Circlomanen Posted - 2009/07/21 : 20:41:01
quote:
Undrar vilka heiroglyfer som ska skrivas in

Nej nej nej!!! Det är inte heiroglyfer, det är urnordiska runskriften som gäller!!!! Jag förstår att det inte funkade!

Det kommer snart en fil eller två...
Bernt Jansson Posted - 2009/07/21 : 20:07:12
Försökte jag också men det gick inte att klistra in texten i fönstret...

Undrar vilka heiroglyfer som ska skrivas in för att få tvåvägs filter av 6:e eller 8:e ordningen vid 75Hz? Antar utgångarna blir 0 och 1 för high och 2 och 3 för low.

Jag börjar nog bli gammal.
Circlomanen Posted - 2009/07/21 : 17:16:51
Jag öppnade en terminal i Debian och skrev in namnet Octave. Trycker enter varvid terminalen ändras lite, därefter klistrade jag in detta skript:

#
# Robert Scheer 10/6/2004
# Chris Birkinshaw 06/05/05
#
# Beginning of user parameters
#
n=10; # exponent for filter size
fxo1=100; # sub crossover frequency in Hz
fxo=3000; # mid/high crossover frequency in Hz
fs=44100; # sample rate in Hz
#
# End of user parameters
#
#
k=2^n; # order of filter
fn1=2*fxo1/fs; # normalized subsonic cutoff frequency
fnxo=2*fxo/fs; # normalized xo frequency
i=linspace(1,k,k); # k-tap filter array
f_lo=linspace(0,200,512); # for plot of low end of freq response
f_hi=linspace(0,20000,512);# for plot of entire freq response
hir=fir1(k,fnxo,'high','scale'); # high-pass impulse response
lir=fir1(k,[fn1,fnxo],'pass','scale'); # band-pass ir
sub=fir1(k,fn1,'low','scale'); # low-pass ir
hirtxt=hir(i); # my klugey way of taking k elements
lirtxt=lir(i); # from the k-element impulse responses
subtxt=sub(i);
save -ascii filters/mid_high.txt hirtxt
save -ascii filters/mid_low.txt lirtxt
save -ascii filters/sub_low.txt subtxt

taget från sidan http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Birkinshawc

Efter att ha justerat frekvnser å lite sånt så trycker jag enter. 1 sec senare finns mina filterkonfigurationsfiler i min hemma-mapp.

Sedan orkade jag inte ställa in utgångarna rätt i configurationsfilen för Brutefir så jag spelade aldrig musik ut genom datorn med det. Det såg ut att funka bra dock.
Björn-Ola Posted - 2009/07/21 : 15:51:49
Bernt Jansson Posted - 2009/07/21 : 15:35:21
I datorn. I mitt fall är det via Lynx mixer i en version som bypassar windows ljudsaboterande variant.
Björn-Ola Posted - 2009/07/21 : 15:31:00
Hur styr man volymen? Sker det digitalt?
Bernt Jansson Posted - 2009/07/21 : 13:34:10
Behövs en dator och sen ett slutsteg per kanal. Och en doktorsgrad i programmering verkar det som just nu...
Björn-Ola Posted - 2009/07/21 : 12:05:21
Hur bygger men upp sitt system för att kunna nyttja detta? Man måste väl ha dubbelt av allting?
Bernt Jansson Posted - 2009/07/21 : 09:25:40
Jahapp, Octave installerat, textbaserat och 575 sidor manual...

Ska detta vara så j-a märkvärdigt?!?
Bernt Jansson Posted - 2009/07/18 : 10:25:33
Tack Circlomanen!
Jag hittade den här mastodonttråden också:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=069c05f319bbcc79d3d83400a64f4719&threadid=63078
Borde väl finnas nåt som går att fatta nånstans i denna informationsmängd.
Circlomanen Posted - 2009/07/17 : 11:27:04
http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Birkinshawc

Här har du en länk till hur man använder Octave för att beräkna fram filter-coeffisienter till Brutefir. Brutefir är ju oxå en convolver, så det är väldigt likt. Om man kan använda dessa rakt av har jag ingen aning om. Tyvärr.

http://www.gnu.org/software/octave/

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000