HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Poll: Digital musik/mediahantering

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2009/06/15 : 11:59:19
Edit: Justerat lite olika parametrar då systemet utvecklats.

Kan vara intressant att se vad ni andra har valt för system att lagra och återge musik digitalt?

För min egen del:
Rippning:
mestadels i PC med Easy CD-DA Extractor med AccurateCDDA aktiverat.
Rippar fortfarande med Easy CD-DA Extractor, men numera oftast i VMWare Fusion på Macen, host-operativ Windows 7, direkt till QNAP NAS

XLD på Macen gör allt som behövs, rippar till AIFF, taggar och loggar.

Konvertering:
Till FLAC i samma svep som ovan med FLAC 1.2.1

Numera har jag av ljudkvalitetstskäl konverterat hela samlingen till AIFF och allt som rippas lagras i AIFF med taggar.
Biblioteket konverteras regelbundet till MP3 också för bruk i vissa lägen. (Det sker med automatik, så det är ytterst lite handpåläggnig)

Lagring:
Lokalt för backup, med kopia för åtkomst på NAS, QNAP TS-119 Pro med R-Sync till ytterligare QNAP, TS-109. Varje QNAP har en 2Tb disk.

Uppspelning:
Från PC via digital RCA till en Tianyun Zero DAC för 24/192Khz material. Fortfarande litet utbud dock.
Standardupplöst material, dvs 16bit/44.1Khz går till en Music Streamer+ med den äran...
Mjukvara WinAMP med Kernel Streaming PlugIn för FLAC samt iTunes för MP3 och fest(Har en bibba sådant också).
PC'n kopplad till TV för bläddring samt Spotify/Internet Radio etc

Nu låter det betydligt trevligare än innan jag upptäckte KS Pluggen till WinAMP!

Oj! Här är det inte sig likt! Musiken strömmas numera via ffa Mac mini med iTunes och Amarra (ibland Bitperfect) via optisk utsignal, eller via Hegel HD2 USB->SPDIF
M2Tech Hiface vidare till Benchmark DAC1.
Macen körs ibland som PC med Windows 7 (Boot Camp) och då är det JRiver Media Center 17 (ASIO output) som gäller.
Ngn enstaka gång startar jag också min PC, en Asus T3 Barebone med Asus Xonar Essence STX och digital utsignal eller analogt till försteg. Där är det åter J River Media Center och ASIO som gäller.
Just ja, allt styrs från iPad med Apple Remote eller My River

MVH /Micke
Edit 201202: lite justeringar
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zombie Posted - 2012/02/18 : 11:09:23
Rippning: EAC, FLAC nivå 5, 16 och 24 bitar
Lagring: ReadyNAS Ultra 2 TB
Strömning: LMS 7.7.1, Ethernet
Spelare: SB Touch med linjär PSU
DAC: Quad 99 CDP
Dof Posted - 2012/02/17 : 17:49:31
Nybliven och frälst.Det finns ingen återvändo.
Allt är bättre, användargränssnitt, hanterbarhet/flexibilitet, färre burkar, och framförallt ljudet.
SPDIF släng dig i väggen USB rules!
Och inte att förringa en del FLAC från nätet......

Nu ser det ut såhär:

Mac mini - iTunes (AIFF)- Amarra -
USB - PS Audio Digital Link III -
Mark Levinson 320s - Mark Levinson 432 - Dynaudio C2

Låter sååå bra att jag nästan blir ställd...vad skall man hitta på att uppgradera härnäst. En Ayre QB-9 står iofs på önskelistan nu när man tagit beslutet att det är USB som gäller. Kostar en slant bara

brumel Posted - 2011/10/11 : 00:07:02
Rippning: Acer notebook med Mediamonkey FLAC nivå 9 och iTunes, numera AIFF, gamla bibliotek med 320kb MP3 256 kb VBR AAC , Macbook Pro i iTunes, AIFF.

Streaming: QNap 259 Pro II med 1TB Western Digital.Körandes inbyggd Squeeze server 7.5.1.

Spelare: Squeezebox Touch.

DAC: Cambridge Dacmagic

System 2: Macbook Pro. RME FW 800 audiointerface via Firewire. iTunes eller VLC för FLAC-filer från nätet.

Mobilt finns en iPod Touch 64GB som synkats med PC-biblioteket.

Stefaeri2001 Posted - 2011/10/10 : 10:34:33
Korrigering. Kör nu oftast med JPlay hibernation mode istället för foobar, och foobar körs med Fidelizer.

Blir klart bättre!

S
JockeEL84 Posted - 2011/10/09 : 23:01:57
rippning: itunes till aiff

lagring: wd nånting, 2 1tb diskar i raid som hänger på routern

uppspelning: itunes, macbook pro trådlöst till airport express, optiskt till dac

Inget att rekommendera om man vill att det ska gå skitsnabbt att byta låt etc, det är lite segt. Kan vara mitt nätverk... Enkelheten att rippa är däremot den stora vinsten, det bökigaste är att peta in omslagen.

Remote för iPhone och ipad är inte så kul. Roligare med hela itunesbiblioteket använde delvis splashtop streamer och ipad ett tag men det kommer nog bättre grejjer när jag rippat klart om nåt år eller så. Kul tråd.
minoman Posted - 2011/10/01 : 21:17:48
Hej,
här kommer mitt bidrag #8230;.

Jag kör på 2st MacMini, 1 för rippning och 1 för streaming.

Rippning:
XLD

Konvertering:
Apple Lossless

Lagring:
På MacMini/extern HD (rippning) samt kopieras till ReadyNAS NV

Uppspelning:
SqueezeServer på MacMini
9st Squeezebox (SB1, SB2, 2*SB3, 2*Duett, Boom, 2*Radio)
2st Apple TV (1st gen)

Mobilt:
Apple iPad 5th Gen, Apple Lossless
RedWine iMod + 260GB HD
ALO iMod dock cable
NuForce Icon Mobile
NuForce Podio
B&W P5

Nästa steg; Skulle vilja pröva att spela opp musiken direkt från MacMini.

mvh/micke
Stefaeri2001 Posted - 2011/10/01 : 12:42:28
Rippar med Foobar (paranoid mode) på en Fujitsu Lifebook optimerad för audio (2 hårddiskar/8GB minne/separat grafikminne/Win7 64 bitar).

Lagras i FLAC på 500GB inbyggd hårddisk med bara musik på, en Samsung USB-powered 1TB HD tjänar till backup.

Spelar upp från RAM med Foobar2000 - KS Streaming - USB - M2Tech Hiface - S/PDif - dCS upsampler till 176 eller 192khz - 2*AES/EBU - dCS DAC.

Mina cd-skivor spelar jag upp direkt i laptopen i Foobar, sedan samma väg som rippat material.

mvh

S
e-robban Posted - 2011/10/01 : 11:18:45
aha. tack för tipset AlfaGTV!
Jasså minsann, den packar ihop mina wavs till apple lossless, den fulingen. när man kör via airport kan man lika gärna rippa i lossless från början och därmed spara plats eller?
Jag har även möjlighet att koppla via usb istället för optisk, skulle det vara bättre, sämre eller likgiltigt?
AlfaGTV Posted - 2011/09/30 : 23:43:33
Hallå e-robban, jag tror jag vet varför det jäklas med uppspelningen. Det är nämligen så att Bitperfect kräver direkt åtkomst till hårdvaran. Det blir inte så när du kör över en Airport Express. Den jobbar med 16bit/44.1Khz audioström kodad "on-the-fly" till Apple Lossless och sedan packas den upp igen av själva AirPorten... Finns ett whitepaper om detta på Apple.
Om du bara testar att koppla din Harmony direkt via minitoslink-toslink från hörlursutgången på din Mac så kommer det med all sannolikhet att funka.

Mvh /Micke
e-robban Posted - 2011/09/30 : 11:42:49
har precis gett mig in i denna djungel och kör därför på enklaste sätt:

MacBook> Itunes/WAV> Airport Express> Optical> Harmony Design DA9

Ni som är gamla i gamet kanske kan upplysa om nästa steg för att optimera uppspelningen?

Jag lagrar allt lokalt, använder inga plug-ins (har dock försökt lite med BitPerfect o audirvana men inte fått det att funka med dacen...).

AlfaGTV Posted - 2011/09/29 : 12:49:43
Justerade första posten i tråden istället för att posta igen.
Det har hänt en hel del min filbaserade uppspelningskedja!
MVH /Micke
Boergars Posted - 2009/12/10 : 11:22:07
Rippar till Flac eller mp3 320 beroende på användningsområde med EAC eller CD-DA.
Synology DS-209 med 2 X 1 TB och Squeezecenter 7.4.1.
WLAN till Squeezeboxarna och Kabel till HDX-1000.
Squeezebox V3 med Musical fidelity X-24K Dac och ny nätdel i huvudanläggningen, Boom i köket, Squeezeplay på datorn i sovrummet och en HDX-1000 i Vardagsrummet.
Styr med iPeng.
ukiro Posted - 2009/12/10 : 10:00:33
Rippning: EAC (senaste version)

Format: FLAC (senaste version), xrecode för att synka hela katalogträdet med taggning och allt till en 320kbit MP3-version för iPhone-bruk

Server: Hemmabyggd server med 2TB RAID5 (separat styrkort, inget moderkords-RAID...). Alla diskar gummiupphängda, passiv CPU-kylning. Står dessutom i annat rum än musikanläggningen. Den har även FTP-server så jag kommer åt all musik från jobbet.

Som ovanstående; Server ansluten med kabel till nätverk, sedan WLAN till spelare.

Spelare: Squeezebox duet, än så länge med standardnätdelen

DAC: Lyngdorf TDAI 2200 (Som jag vill byta; Siktar på finare analog stärkare och en Esoteric-DAC eller kanske nya Weiss DAC202).
AlfaGTV Posted - 2009/12/10 : 09:10:44
@lusse
quote:
Klarar bara flac nivå 8

Det behöver du ju inte hänga läpp för? Det är exakt samma data som packas fram ur en FLAC level 1 som en FLAC level 8. Vem vet, du kanske till och med vinner i ljudkvalle om du går ner en smula på komprimeringen?
Det hänger ju snarare på hårdvaran som skall extrahera datat ur FLACfilen än på själva komprimeringsgraden?

OBS! FLAC är ett ICKE förstörande komprimerat format. Det enda som händer om du ändrar komprimeringsgrad är att den resulterande storleken på filen förändras (ganska litet) och även tiden det tar för datorn att räkna ut resultatet. Dett gäller både vid kompression och dekompression.

Ursäkta messerschmidtfasonerna, men jag hoppas jag bättrat på din nattsömn?

MVH /Micke
Magils Posted - 2009/08/03 : 09:51:50
Rippning: EAC V0.99r5 (använder medföljande FLAC-generator)

Format: FLAC (osäker på nivå)

Lagring: WD Mybook 320GB USB-disk

Server: Compac PC PIII 1GHz/384MB körandes Xubuntu 7.04 ( Squeezecenter 7 )

Server ansluten med kabel till nätverk, sedan WLAN till spelare.

Spelare: 3 st Squeezebox 3, 1 st Squeezebox Boom

Router: 3Com
lusse Posted - 2009/08/03 : 06:34:13

Rippning: Exact Audio Copy V0.99
Format: FLAC Nivå 8

Lagring: Netgear NV+ server i raid via nätverk. Är rätt så bullrig så den måste stå i ett annat rum.

Nätverks spelare: Linn Majik via en 15 meterlång nätverkskabel. Klarar bara flac nivå 8.

Router: Thomson
stargazer Posted - 2009/07/29 : 14:08:51
Rippning: Exact Audio Copy
Format: FLAC

Lagring: Western Digital MyBook 500 GB USB-disk (ansluten till server)

Server: Dell Poweredge 1300, Ubuntu Server 9.04
Serverprogramvara: Logitech Squeezecenter 7.2.1

Mediaspelare:
Logitech Squeezebox "Classic" v3
Modifierad av Bolder Cables, Analog Full Mod + Digital Full Mod
Digitalkabel: Signalcable Silver Resolution

Uppgraderad strömsörsörjning till Squeezebox: Welborne Labs PSU
Nätkabel till PSU: Signalcable Digital reference

DA-omvandlare:
Xindak DAC-5
Uppgraderat rör i utgången till Siemens E88CC NOS-rör, dämpat med Herbie's Ultrasonic rördämpare
Nätkabel till DAC: Signalcable Digital reference

Micke65 Posted - 2009/07/28 : 21:00:33
Rippning: dBpoweramp och EAC, på senare tid enbart dB

Taggning: Tag&Rename (suveränt program)

Lagring: NAS byggd på MSI barebone och FreeNAS http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58516&whichpage=3&SearchTerms=freenas

Uppspelning: Squeezebox SB3 och Naim Supernait

/micke
ahultin Posted - 2009/07/28 : 17:40:46
Rippning med EAC till FLAC eller WAV (beror på vilken dator jag sitter vid....men det blir mest WAV).
Lagring på en FSC Scaleo Home Server (c:a 2,5 TB lagringsutrymme)samt extern hdd förvarad på annan plats.
Squeezeserver på Home Server och sedan SB3 + DA9 (Uppgraderad PSU på gång...)
bmxx Posted - 2009/07/25 : 12:20:58
rippning: med max till apple lossless.

lagring: lacie 500gig.

uppspelning: i-tunes, macbook pro via usb till dac1.

styrning: antingen med i-phone remote eller på tv:n med bluetooth tangentbord och mightymouse.

Björn-Ola Posted - 2009/07/22 : 11:05:04
Rippning: iTunes dBpoweramp, AIFF-format.
Avspelning: Dedikerad gammal dator med lös hårddisk, trådlöst nätverk, Squeezebox Duet samt Squeezebox V2 i musik- och sovrum, båda kopplade till separata DA-omvandlare.
Använder även iPod Touch med iPeng för styrning av båda, vilken jag föredrar framför Controller.
Kör numera med Toolbox 2.0 och ethernet mellan routern och SB Touch. Har också jittermumsare mellan Squeezeboxarna och dacarna, glömde nämna det tidigare, gör klart en skillnad.
Inget direkt spännande alltså.
Lite mer spännande.
Per Berger Posted - 2009/07/22 : 09:21:12
Rippning: medelst dbpoweramp reference edition.

Konvertering: till FLAC, koder för replaygain läggs in vid rippen.

Lagring: på en WD MyBook Mirror Edition 2x1TB, disken är kopplad till min PC en Windows Home Server v1 som står i sovrummet, datorn kör (naturligtvis) SqueezeCenter.

Uppspelning: musiken skickas av SqueezeCenter via Netgear Poverline AV Ethernet Adapters (dvs LAN via elen) över till en Squeezebox Classic Touch moddad med Touch Toolbox 2 vid stereon. Den i sin tur är kopplad till en Cambridge DacMagic. I sovrummet står även en Squeezebox Radio som används som klockradio. Fjärrkontroll för alltihop är iPeng.

/Per
Bernt Jansson Posted - 2009/07/20 : 12:44:00
Rippning J.River Mediacenter, lagras som .ape (eller .flac)Xrecode II till .aiff
Lagring på server i annat rum plus en Lacie NAS.hårddiskar i HTPCn.
Uppspelning i Foobar eller J.River Mediacenter via Lynx II studiokort.

Är ej sugen på något annat eftersom jag kan köra aktiv delning i datorn och om jag vill enklare rumskorrigering.
Uppdatering 20110929: Använder bara undantagsvis aktiv delning numera, och aldrig rumskorrigering.
Hornta Posted - 2009/06/22 : 17:29:03
Ripping: iTunes -> Apple Lossless
Mediaspelare / Uppspelning: iTunes -> Apple AirPort Express -> Aktiva högtalare (under konstruktion)
Fjärrkontroll: iPad 2 / iPhone 4S
Aldhissla Posted - 2009/06/22 : 17:08:46
AlfaGTV: Tyvärr kan man inte tagga meta-data i wav-filen. Mediacenter använder sig av biblioteket som man får redigera i mediaplayer, det är en extern databas som finns någonstans i windows (någon som vet var?).

Funkar ganska bra (när man lärt sig) men kan krångla ibland och ha sitt egna lilla liv (även om man stängt av alla automatiska funktioner arggggg).

Blir dock snyggt och lättmanövrerat i slutändan. Använder numpad delen från ett Logitech diNovo som fjärr.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000