HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DAC till Squeezebox Duet

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Gustaf Posted - 2009/06/07 : 12:36:07
Jag funderar på en Squezebox Duet och koppla den till min Meridian 606-DAC...kommer det funka? Måste DAC:en ha stöd för avkodning av det filformat man spelar upp? Olika filformat; är det bara hur de lagras och sedan är själva avkodningen universell?

9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2009/06/10 : 12:42:12
Vi tyckte FLAC rippat med EAC lät bättre än ALAC.
Ryssen Posted - 2009/06/09 : 23:17:05
quote:
Men det är väl värt att testa innan man bestämmer sig för vilket format man skall rippa till.

Någon som jämfört olika loseless för ljud skilnader?
Björn-Ola Posted - 2009/06/08 : 10:36:04
quote:
Så AIFF låter bättre..?

Med Squeezecenter och Squeezebox så upplever vi det så.
ALAC låter inbäddat i jämförelse. Även FLAC-filer skapade med EAC upplevde vi sämre än WAV.
Det här kan kanske skilja sig mellan olika uppspelningsprogram, så jag vill inte säga något generellt.
Men det är väl värt att testa innan man bestämmer sig för vilket format man skall rippa till.
f95toli Posted - 2009/06/07 : 20:04:00
AIFF är så vitt jag vet mer eller mindre samma sak som WAV, dvs. helt okomprimerat (skillnaden är att AIFF kommer från Apple och WAV från Microsoft)
Ryssen Posted - 2009/06/07 : 19:15:57
Så AIFF låter bättre..?Komprimerar AIFF lika mycket som FLAC,för AIFF är väl loslees?
Björn-Ola Posted - 2009/06/07 : 15:25:22
För bästa ljud rekommenderar jag AIFF eller WAV.
Av någon anledning blir ljudet en aning sämre med ALAC eller FLAC när man kör med Squeezecenter, även om man gör omvandlingen till WAV/AIFF i datorn.
Gustaf Posted - 2009/06/07 : 13:38:56
Ok! Tack
Pac Posted - 2009/06/07 : 13:16:13

Man behöver inte nödvändigtvis spara filerna i wav eller aiff. Squeezebox-setupen kommer att konvertera allt till PCM. Den kör enligt Standard IEC-958 (S/PDIF) och levererar allt på PCM-formatet, 16 eller 24 bitar.
Gustaf Posted - 2009/06/07 : 12:40:27
Hmm...hittade kanske svaret? Så länge filen är i okomprimerat PCM-format som wav och aiff borde det funka?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000