HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Skärma magnetism.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MaZ Posted - 2009/05/09 : 22:20:25
Nya centern ligger på TVn (CRT såklart), den skapar störningar i bilden när volymen blir lite högre. Klart irriterande.

Funderar på om man kan skärma av den på nåt sätt, kanske en aluminiumplåt mellan högtalaren och TVn som man jordar i ett vägguttag?

Nån som har löst det förut?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Harry_up Posted - 2009/05/16 : 11:31:37
Om du har en CRT är avlänkningen gjord med magnetism. Välj en grå bild och du kommer se olika färger också. För att kolla om det är magneten vilket det borde vara, så är det ju bara att med bilden på avlägsna centern och se om det blir någon förändring. Den metall som verkligen skärmar är µ-metall, (uttalas my-metall) vilket är en skitdyr legering. Har själv nyligen isolerat en Barco projektor med metallen och det funkade utmärkt. Jag testade lite olika element i närheten av min gamla Loewe och det var stor skillnad på olika element. JBL var genomgående ganska bra så när som på 2445 och 2441. De som var absolut sämst var Tannoy Monitor Gold 15", dom färgade bilden på 3 meters avstånd.

mvh/Harryup
MaZ Posted - 2009/05/11 : 08:52:28
Ok, då kan vi nog utesluta magnetism som störkälla. Bra.

Tack för det. :)
f95toli Posted - 2009/05/11 : 00:12:14
Huvuddelen av fältet från en högtalare kommer från permanentmagneterna i elementen som ofta är VÄLDIGT starka. När magneterna rör sig så varierar visserligen fältet i tid men frekvenserna är så låga att det ändå kan betraktas som statiska fält
Så ett skärmmaterial tänkt just för statiska magnetfält fungerar ändå betydligt bättre än ex. koppar.




MaZ Posted - 2009/05/10 : 22:20:51
Intressant att du säger det för jag har tänkt lite i samma banor men på själva högtalarkabeln. För det är ju inte frågan om permanentmagneten, den skapar inga störningar utan det blir "brus" i bilden (hela bilden, samtidigt).
Jag flyttade kabeln från rakt bakom kanonen till på sidan av tuben och upplevde förbättring men det kan ju ha varit placebo. ;D

Skall kolla vibrationer, det låter väldigt rimligt. Väldigt enkelt att kolla också men just nu får jag tänka på grannsämjan.. :)

För att spinna vidare på magnetism-tråden lite. Vi pratar ju inte permanent magnetism här till hundra procent och då borde väl en icke-magnetisk metall funka fint? Eddy currents?
Funkar ju på alla möjliga ställen, elmätare t ex.
f95toli Posted - 2009/05/10 : 14:19:50
Det är bara magnetiska material som kan skärma statiska magnetfält. Tricket är att materialen i skärmen inte är magnetiserade, dvs. "nettofältet" från skärmen är noll vilket gör att den skärmar men inte själv ger upphov till något fält.
Så aluminium kommer inte göra någon skillnad om det är problemet, gammaldags bakplåt (varianten som rostar) är bättre; de flesta typer av rostfritt stål är nämligen INTE magnetiskt (på jobbet används ofta rostfritt när vi behöver icke-magnetiska material). Jag är rätt säker på att jag skrivit ett par långa inlägg om detta tidigare som förklarar det i mer detalj.

Dock är jag dock tveksam till om det är problemet. Huvuddelen av magnetfältet kommer från permanentmagneterna i högtalarelementen och det kommer inte ändras med volymen. När du spelar högre så kommer det visserligen gå större strömmar i kretsen men det borde inte göra någon större skillnad (borde vara försumbart jämfört med permanentmagneterna). Centerhögtalare är ju för övrigt normalt väl skärmade så att ha dem nära TVn ska inte vara något problem

Är du helt säker på att det helt enkelt inte är vibrationerna från högtalaren som är problemet?
MaZ Posted - 2009/05/10 : 10:55:08
Jag får väl göra lite empirisk provning då. Problemet är väl att aluplåten jag har är 3mm medans en bakplåt kanske är 0.7? Jaja, detr blir ju ett utslag iaf. ;)
Pac Posted - 2009/05/10 : 08:32:26

Skärmning av magnetism sker genom att man leder de magnetiska fälten i en annan bana eller motverkar dem. Att lägga en elektriskt ledande plåt mellan det du vill skärma och källan kan fungera. Bakplåts-tipset här ovan är värt att prova.
soundbrigade Posted - 2009/05/10 : 08:08:39
Jag såg helt nyligen en utredning som sade att just metaller som var magniska skärmade bättre än ickemagnetiska metaller.
MaZ Posted - 2009/05/10 : 01:16:22
Är det nån skillnad om det är magnetiskt material som man lägger mellan eller ej?

Spontant så vill man kanske inte ha material som är magnetiskt om man försöker skärma magnetism?
soundbrigade Posted - 2009/05/09 : 23:11:27
Bonnjärn??!!
B-200 Posted - 2009/05/09 : 22:43:06
har läst för mååånga år sen någon som la en bakplåt mellan. Gratis att prova iaf.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000