HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox reciever VS Classic ????

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2009/03/03 : 18:52:24

Hello Squeezbox-lovers!

Jag kör min Squeezebox så infernaliskt mycket att jag nog behöver en dedicerad till sovrummet. Eftersom jag kör en iPod Touch med iPeng som fjärr känns det som att en reciever hade suttit som en smäck i anläggningen. Den är liten och diskret samt har ingen display som förstör ljudupplevelsen när man dimmar och lyssnar på riktigt.

Men frågan är ju, är den lika bra som classicen Är det någon som lyssnat på dem sida vid sida och försökt sig på att kora en vinnare?

Jag är tacksam för alla tankar och info.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
theseal Posted - 2009/03/18 : 12:59:29
PAC och jag körde min reciver mot hans slimdevices squeezebox 3 både analogt och digitalt mot varandra och mot CD i helgen.

Om jag kommer ihåg rätt så var dom stora skillnaderna i analogdelen till "classicens" fördel, digitalt var svårare att säga bu eller bä.

Jag satt mest och var tagen av PAC's övriga grejjer så jag hann inte riktigt med i svängarna och så mekade vi NY BILDSERVER samtidigt....

Värt att notera är väl att Logitech ändrade lite i Classicen när dom köpte upp Slimdevices, så det KAN vara så att PAC's gamla goa är snäppet bättre än Logitech's Classic.


Gällande Classic V.S. Reciver / (Controller/Ipeng) så ser jag inte stora begränsningar i användningsmöjligheten mellan classic/reciver, det man IBLAND saknar är displayen på receivern, men det är för att det inte är en "gömd" anläggning.

*i-lands-problem: Wlan-fjärrar kan lätt förläggas på plats där man normalt inte lägger "ir-fjärrar", tex inne i badrumsskåpet...
Björn-Ola Posted - 2009/03/06 : 21:20:19
Tack Stormen. Det var det jag behövde höra.
Nu köper jag öl för pengarna istället.
Nicks Posted - 2009/03/06 : 17:57:57
Lite mer OT o trådstöld.
Då är man lycklig "klämboxare"
Tack för goda tips. Funka direkt, inget strul alls!!
Stormen Posted - 2009/03/06 : 17:16:37
Har läst runt lite om modifikationer och de som bytt klockor mm. mm. Och allt blev fantastikt bra, bättre detaljer och urskiljning. Gestaltning, rumsinformation mm. Med separat nätdel modell kärnkraftverk så blev det om möjligt ännu bättre. Några veckor senare så jämförde han med sin kompis som tog med sig sin omoddade och det var svårt att urskilja dom. Det fanns iofs en liten skillnad. Men inte alls till den belåtenhet som moddaren hade lagt ner. Så det var intressant läsning. Sen finns det gott om dom som byter nätdelen och kan höra skilnnad och det är bara kul att man gör framsteg. Men frågan är faktiskt som du ställer om det är någon skillnad mellan dessa duet o classic,, = försummbart skulle jag vilja påstå. Bättre att lägga pengarna på ett par tjocka tyggardinger istället. Då blir det skillnad.
Nicks Posted - 2009/03/05 : 08:54:39
Tack för trådstöld och bra svar.
Björn-Ola Posted - 2009/03/04 : 11:42:07
Jag skulle nog gå på Classic ihop med iPod Touch framför Duet.
Hemma har jag båda varianterna.
iPeng finns i en gratisversion som bygger på att man använder iPod Touchs webläsare.
Det fungerar bra men är en aning långsam då websidorna hela tiden ska uppdateras när man utför ett kommando.
Sedan finns en iPeng-version att köpa på iTunes Store för 75 kr som är betydligt snabbare och inte websidobaserat.
Lite mer begrånsad men de flesta funktioner man behöver finns med. Med websido-versionen finns exempelvis insticksprogram som visar låttexter på skärmen. Själv har jag båda versionerna installerade.

Nu funderar jag starkt på att låta Harmony Design modda digitalutgångarna och köpa deras externa nätdel.
Magils Posted - 2009/03/04 : 11:20:08
Samma svar gäller väl som ovan....

Köper du en Duet, är du beroende av en bra Wlan-kontakt med Squeezecenter, och helt beroende av att du gillar gränssnittet i Controllern. Har du en multifjärr? Glöm att styra receivern via den i så fall.

Edit: Controllern har ju ett överlägset gränssnitt, men Recievern medför stora begränsningar i övrigt. Jag tycker man skall se det i tre delar.... Receiver, Controller, Squeezebox3.....sedan är Duet en paketering av två.

Nicks Posted - 2009/03/04 : 07:58:24
Ursäkta för trådstöld...
Men jag tänkte också ge mig in i klämboxträsket.
Ska jag köpa Classic eller Duet?
Samma fråga, annan vinkel

/Niclas
Magils Posted - 2009/03/03 : 20:01:43
Kul att du också har hamnat i kläm

Med full respekt för att att DAC-chipet bara är en liten del ... så har ju Classic PCM1792 med Reciever har Wolffson..... om det sedan är hörbart eller ej spelar mindre roll. Digitalutgångarna torde vara identiska. Jag har ju tre stycken Classic + en Boom och skulle går för en till pga. att Recievern är så beroende av en Ipeng, Controller eller annan Squeezecenteremulator....för att vara användbar, medan Classic är mer mångsidig och kan ändå användas som en Reciever.....dvs. undanstoppad.

edit: Om man är ljuskänslig så kan man ställa classicen så den blir helt mörk efter valfri tid.
Metal Posted - 2009/03/03 : 19:54:33
Jag har en av varje och jag kan då inte skilja på dem via den digitala utgången iaf.
Recievern har jag aldrig testat den analoga utgången på så den ska jag inte uttala mig om.

Vad som iaf var ett problem med recievern när den släpptes var att den inte gick att konfigurera vid första uppstarten
utan kontrollern, alltså var man i praktiken tvungen att köpa Duet-paketet.
Men det är möjligt att de åtgärdat det nu.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000