HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Apple TV eller Mac Mini hifi?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AndreasH Posted - 2009/01/18 : 22:50:40
Tjena,

Jag börjar bli varmare och varmare på tanken med ett digitalt musik bibliotek. Skulle också göra livet lättare då man vill köpa musik.

Det är ibland mycket svårt att hitta artister i butiker, medan med ett par klick har man hittat artisten på iTunes, och bäst av allt, han/hon kan bli nerladdad på direkten!

Så, jag har ju ett B&O system, och Beolab 5 har digital ingång i formen av spdif coaxial.

Funderar nu på att skaffa en Mac Mini eller en Apple TV som skulle fungera som musik server. Båda dessa har ju optisk spdif utgång, så men en konverter torde man ju få detta att fungera?

Jag vill absolut ha signalen till Beolab 5 högtalarna digital, eftersom det är en "digital" högtalare som först konventerar en analog signal till digital ifall man ger den en analog signal, så ingen ide med dubbel konvertering!

Så sedan till min egentliga fråga... Är mac mini eller apple tv bra som musikspelare? Skulle ju naturligtvis köra på "lossless" som format.

Jag använder annars också mac, så produkterna är väldigt bekanta för mig, dock är jag okunnig på kvaliten. Kör nu ibland airtunes från min bärbara mac via min airport kopplad till min Beosound 9000, men ljudkvaliten är verkligen rätt dålig på det viset.

Söker helt enkelt ett sätt att lättare hålla koll på musiken, lättare köpa musiken och lättare lyssna till musiken.

Men vill inte missa ljudkvalitet.

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AndreasH Posted - 2009/01/28 : 10:09:52
Japp, det var samma, köpte en toslink kabel med minijack i ena änden.

Skaffade en Mac mini, eftersom jag såg fler fördelar med den.
bluemindboy Posted - 2009/01/25 : 20:34:53
quote:
Kollade airporten som jag har, och visst det lyser rött inuti minijacket, så den tycks också skicka en toslink signal!
Visst skickar den toslink, det spelar ingen roll om den är gammal eller ny.
Det är ju en kombinerad analog och digital utgång, så man behöver en kabel med 3,5mm toslink till "vanlig" toslink, eller köpa en 3,5mm adapter för en femtiolapp.
Vilket som bli bäst vet jag inte.

Du vet väl att du har samma typ av utgång på din MacBook?


ztenlund Posted - 2009/01/19 : 14:14:58
Med WiFi avses i det här fallet inte trådlösa nätverk.
Benämningen är inte jättelyckad i mitt tycke, men om du läser forumbeskrivningen (WiFi och flerkanalsHiFi heter det egentligen) så blir det lite mer begripligt:
quote:
Fråga och ge råd om allt inom dator/mjukvaru/nätverks/format/mediastation/flerkanals/... HiFi!
AndreasH Posted - 2009/01/19 : 14:05:50
Hurså?

Wifi är ju helt inaktuellt med en Mac mini. Mac mini kopplas ju per kabel till Beolab 5 högtalarna...
ztenlund Posted - 2009/01/19 : 14:00:36
Låter som något för WiFi-forumet det här tycker jag. Flyttar...
bluemindboy Posted - 2009/01/19 : 13:15:45
Du kan dessvärre inte köpa lossless i iTunes.
Dock har de precis slopat kopieringsskyddet och ökat bitraten till 256Kbit/s. Det är även ACC kodat, så det ska vara snäppet bättre än "vanlig" mp3-kodning.

Men du kan ju själv rippa dina CD-skivor i iTunes till lossless.
AndreasH Posted - 2009/01/19 : 09:45:01
Kollade airporten som jag har, och visst det lyser rött inuti minijacket, så den tycks också skicka en toslink signal!

iTunes ska nu gå att få i lossless, vad jag har förstått...
jonny99 Posted - 2009/01/19 : 09:42:10
Sist jag kollade så sålde iTunes bara komprimerade ljudfiler(128 eller 256 kb/s), det borde ju vara den största flaskhalsen när det gäller kvaliten. De vanligaste losslessformatet för laglig nerladdning verkar vara flac och WMA lossless, inga bra format om man kör iTunes som mediaspelare.
AndreasH Posted - 2009/01/19 : 09:40:29
Bra råd, tack.

Min Airport är av den äldre modellen, så den har bara usb och mini jack.

Visste inte att den nya Airport har toslink också.

Men finns där några stream restriktioner? Kan man streama Lossless?
Melker Posted - 2009/01/19 : 00:23:09
Airporten har också TOS-link ut

M
bluemindboy Posted - 2009/01/19 : 00:12:18
Testa att jämföra signalen med din MacBooks digitala utgång.
MacBooken tror jag, har en representativ utgång jämfört med ATV och Mac Mini (ha i åtanke att en ny Mini troligtvis är på väg)

Du kör väl optiskt ut från din AirPort Express nu förresten?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000