HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ny förstärkare eller nya högtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
mika.turpeinen Posted - 2009/01/12 : 15:16:42
En svår fråga att svara på men jag ställer den ändå och hoppas att ni orkar diskutera ämnet. Jag skulle vilja uppdatera (stereo)ljudet i min hembio. Har funderat på vilket som skulle ge störst lyft, en ny förstärkare eller ett par nya högtalare.

Jag har idag en 5år gammal Pioneer VSX-D2011 förstärkare och ett par 6-7 år gamla Canton CT-1020 (http://www.ciao.de/Canton_CT_1020_DC__739186). Högtalarna kostade ca 10K på sin tid samma med förstärkaren. Säg att jag har 15K att lägga idag, vilket ger störst lyft, ett par nya frontar för 15K eller en ny förstärkare för 15K?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Musik Hemma Posted - 2009/01/12 : 21:43:29
Jodu, där är nåt att bita lite i.

Nå, min fundering är väl vad du uppfattar själv som den svagaste länken, och jaq skulle då satsa mest kronor på den.

Det är ett mesigt svar, jag vet, men det är kanske minst fel.
Å det är ännu mera mesigt.

Skall jag ge ett mer personligt svar så blir det till att behålla stärkaren och byta burkarna.

Börjar man sedan se till de möjligheter som en modern hembioförstärkare har att erbjuda i välljud blir det knöligare, och inte alls så självklart som jag vill ha det till.

Jag har en känsla att den teknik som tillämpas i en modern hembiostärkare är långt före den som tillämpas i en modern högtalare.

Ahh....du har angenäma problem min vän.

edit: revidering av subjektivitet och tillägg av mer av mitt dravel.
Manga X Posted - 2009/01/12 : 21:18:38
Tycker du det?


Mvh Magnus
mika.turpeinen Posted - 2009/01/12 : 21:12:01
Hmmm, både Canton GLE 490 och 409 verkar vara enklare högtalare än dem jag har idag.

Däremot dem där XTZ såg intressanta ut. Har läst mycket gott om XTZ men aldrig själv fått tillfälle att lyssna på dem. Någon som kan tipsa om lyssningsställe i Stockholm?
jonasz Posted - 2009/01/12 : 20:38:41
Dessa: http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=69



Tror jag alltså...
Manga X Posted - 2009/01/12 : 20:02:52
Varför inte både och s.a.s.

En Denon 2105, 2106 eller kanske 2307 (har en själv) begagnad samt ett par Canton GLE 409 eller 490? Dessa skulle jag äga om ekonomin bara var lite bättre. Var den mycket bättre blidde det ett par pi60 igen!

Det skulle bli grymt bra och de skulle prestera bättre till avsevärt bättre enligt mina öron än nuvarande setup.
Denon spelar riktigt bra och neutralt och högtalarna är ett fynd för priset. Du kanske hittar Canton begagnade dessutom...


Mvh Magnus Eriksson

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000