HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Äntligen en klämlåda, men...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
johmi Posted - 2008/12/28 : 20:31:12
Har äntligen skaffat mig ett ex av den berömda Squeezeboxen. Jag har kommit igång och allt fungerar över förväntan, kör med nätverkskabel och inte trådlöst. Datorn känns lite seg, PIII 1GHz med WXP men den ska bara serva SB´n. Kör wav-format, lite oekonomiskt i avseende på lagringsstorlek men detta spelar ingen större roll.

Överallt så hyllas ljudkvaliteten från den lilla klämlådan (den var större än jag trodde) men tyvärr upplever jag inte ljudkvaliteten som alla andra? Jag upplever ett rejält kliv nedåt när jag kör med SB jfr med min CD. Mitt sytem består, sedan tidigare, av en Primare A20mkIII förstärare, en Music Hall Cd25.5 steg 2 modd, och Canton Ergo 92DC. En kombination som fungerar utmärkt. Signalkablar och högtalarsnokar från ViaBlue/Audioquest.

Att "finlyssna" via SB'n känns inte lockande utan den får mest gå som strö/bakgrundsspelare vilket kanske inte var tanken bakom köpet. Byte av kabelage mellan SB och förstärkare ger inte mycket extra.

Så vad gör jag? Om jag ska satsa på en separat DAC, vilket jag antar är enda vägen, så att kvalitetsnivån hamnar som resten av systemet var hamnar jag då? Måste man upp 10 000+ nivån eller kan man komma undan lindrigare?


MVH
Mikael Johansson
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Heavyfuel Posted - 2008/12/31 : 14:08:20
Hifibörsen har Stello.
http://www.hifiborsen.se/produkter/stelloda100s.asp
johmi Posted - 2008/12/31 : 12:03:35
Det är en SB3 jag har skaffat.

/Mikael
Magils Posted - 2008/12/30 : 22:33:18
Jag tror det där med hyllat ljud måste sättas i sitt sammanhang. Om man har en förväntan att den skall spöa allt som rör sig, blir man sannolikt besviken. DAC + Analogdelen är väl godkänd, inte mer. ( SB3 har ju alla fall PCM1792 DACar, medans SB Reciever har Wolfsson). SB är mkt mer prisvärd som transport genom att dess digitala utgång är påkostad för prisnivån och att du inte har något drivverk etc. Sedan för "finlyssning",är ju en extern DAC finemang.

edit: Inte för jag tror det spelar så superstor roll, bara nyfiken, men är det en SB3 eller Reciever/Duet du har?

Lite OT: Många sitter idag med en "hembiostärkare", inte alla (ett fåtal finare) av dessa har en helt analog bypass, utan de skall på alla analogsignaler göra AD-omvandling för att sedan avsluta med DA-omvandling igen. Tänk sedan att klämboxen i steget innan redan gjort DA-omvandling.....här vinns det mycket på att skicka PCM-direkt.
johmi Posted - 2008/12/30 : 21:53:55
Hej!

Tack för alla synpunkter. Det får nog bli en extra dac. Kapitalet får växa lite först...

HD DA9 kan man ju hitta lite varstans men var finner jag Stello?

/Mikael
Porta Posted - 2008/12/29 : 11:49:25
Beträffande PSU så tillverkar Harmony Design en sådan med (i varje fall till SB 3:an, Duet har annan spänning men det går säkert att fixa). När jag testade med en sådan så tyckte jag att jag fick ett lyft när jag körde analogt. Numera kör jag digitalt till en Lyngdorf DPA-1 vilket ger ett rejält lyft men strömförsörjningen får sitta kvar.

Sedan kan det vara ide att testa trådlöst, finns de som menar att det är bättre, enligt teorin finns tydligen risk att störningar letar sig in via nätverkskabeln. Inget som jag själv har testat dock.
ahultin Posted - 2008/12/29 : 10:23:12
Jag kör en gammal bärbar dator (AMD Duron 1GHz och 256 Mb RAM) som server för musiken och det fungerar (oftast) - även om Win XP kan bugga ur en del ibland....

Vad gäller DAC kan jag tipsa om Harmony Design DA9 - jag har den för att få ut ljudet ur min SB3. Innan jag köpte en SB3 lyssnade jag en del på SB3+DA9 vs Marantz SA7001. I mina öron var det en no-brainer - SB3/DA9 vann på alla punkter, sedan ska man inte ens tala om smidigheten....

DA9 har tydligen uppgraderats (eller i alla fall kan man få den med) USB-ingång, vilket kanske kan vara av intresse?

Anledningen till varför jag valde DA9 före en del annat är delvis en prisfråga, men det är även för att konstruktören finns i Sverige, svarar på mail när man har frågor och att den sannolikt kommer att kunna uppgraderas när/om Stridbeck hittar på något nytt med den...

(Annars kan du ju köpa en ny PSU till din SB3...vissa menar att det gör stor skillnad - har ännu inte hört någon sådan låda så jag säger "pass")
Micke65 Posted - 2008/12/28 : 21:48:21
P3 1GHz borde inte vara ett problem. Använder själv Mini-ITX på 1 GHz och 1 GB RAM och det fungerar lysande, det är iofs med Linux och utan antivirus osv.

Tycker inte heller ljudkvaliten är tillräckligt bra för "finlyssning". Bra för pengen inte mer.

Har bara hört HD DA9 och den är bra. Lavry och Benchmark är ju två andra populära.

/Micke
Mirage Posted - 2008/12/28 : 21:11:58
Intressanta att höra dina synpunkter! Jag går själv och funderar på en Duet, eftersom jag inte har råd med en Transporter.

Såg en DAC som ser intressant ut på nyhetssidorna i HiFi & Musik, Cambridge DacMagic. Jag vet förstås inte om den verkligen låter bra, men den ser verkar seriös och till ett vettigt pris. Tyvärr verkar den redan vara slutsåld hos leverantören. Finns säkert andra här som har bättre tips, Benchmark verkar vara populär; men då är vi upp i de summor du nämner.
Harmony Design DA9 verkar också populär, och lite billigare än Benchmark.

Själv är jag mest sugen på Transporter för att få allt i en låda, jag behöver inte en massa ingångar för andra digitala källor. Dessutom tycker jag att den skulle göra sig bra i min bänk.
Tobbe_L Posted - 2008/12/28 : 21:11:01
En Benchmark Dac brukar vara ett populärt dac alternativ till SB:n

Såg en på Hifimagasinet för 4000:- härom dagen.
Men det var nog väldigt billigt...
Normalt brukar de ligga runt 6000:-
Heavyfuel Posted - 2008/12/28 : 21:00:07
Hej johmi,

Jag känner igen mig hur du känner, hade tidigare Squeezeboxen kopplad analogt till förstärkaren. Tyckte att det lät sådär, föredrog helt klart cd. Skaffade en Slimdevices Transporter och nu spelar jag sällan cd längre . En DAC är nog enda vägen att gå för att få ut det där lilla extra ur klämboxen.

Testa med en Cambridge Dacmagic och se(hör) om det blir någon skillnad, annars tror jag en Stello Dac är en bra uppgradering (var jag själv inne på att skaffa en sån).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000